Gå til innhold
Arkivverket

[#5396] Slekten Gasmann


Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om vi ikke har dattern Berthe Hansdatter 24 år i 1865, som tjenestejente i Skien.LenkeSom du ser er hun født i Gjerpen, og alder passer helt.Det er et par Bente Hansener til i passe alder. Den er en 23 år som er tjenestejente i Holden, hos Cappelen. Hun er oppført f. Holden.Jeg ville holde en knapp på den som er f. Gjerpen?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil nok også holde en knapp på Berthe fra Gjerpen, og jeg tror nok også du har funnet rett Sara. Jeg har funnet flere tilfeller i ft 1865 av feil fødested. Et typisk eksempel: En av mine aner, som jeg vet var født i Hedrum, står oppført som f. i Larvik i ft 1865 for Holt. Det var vel kanskje naturlig for presten, som sikkert ikke var lokalkjent i området der personen ble født, å plassere fødselen i nærmeste by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel også muligens sønnen Ole Hansen som passer i alder med han som er sjømann i 1865.LenkeOm dette er rett mann er han som du ser gift og har etterkommere.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det må være rett Ole Hansen - og jeg ser også at han bor i samme hus som eldstebroren Hans Hansen m/fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Hansen I (jf. innlegg 96) og Zacharias Hansen må være døde som små (dvs. før 1845-tellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vielsene til tre av Hans Hansens (Gasmanns) barn, hentet fra 'Gjerpensfolk gift i Skien' (www.gamlegjerpen.no):1. Sara Andrea Hansdatter, 24 år, fra Gjerpen (far: Hans Hansen) giftet seg 26/12 1856 i Skien med smed Anund Halvorsen fra Vinje, 24 år, opph. i Skien (far: Halvor Wetlesen). Forlovere: 'Skom(ager) Hans Hansen og søn af samme nafn, begge af Skien'.2. Hans Hansen fra Gjerpen, 28 år, opph. i Skien, skomaker (far: Hans Hansen), giftet seg 24/1 1864 i Skien med Inger Knudsdatter (fra Skien?), 26 år (far: Knud Olsen). Forlovere: Isak Ellefsen og Kjøstolf Kittilsen.3. Ole Hansen, 25 år, f. i Gjerpen, opph. i Skien (far: Vægter Hans Hansen) giftet seg i Skien 13/2 1870 med Gubhild Knudsdatter, 25 år, f. i Skien. Forlovere: Hans Hansen og Peder Nielsen.Her er det flere interessante poenger. For det første bekreftes det her at Gunn fant rett Sara (innlegg 100). Dernest ser det ut til at Hans Hansen (Gasmann) i slutten av 1860-årene skiftet yrke fra skomaker til vekter. Til slutt kan man jo spekulere på om det to brødrene Hansen (Hans og Ole) kan ha giftet seg med hver si søster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg også ta med noe mer informasjon om Hans Hansen seniors halvsøster Christine Caroline Gasmann (1810-1890). Hun giftet seg med kjøpmann Anders Larsen Houen fra Gjerpen (som ble kjøpmann i Skien) og fikk betydelig etterslekt. Hun var dessuten eneste barn fra det tragisk korte ekteskapet mellom Hans Jacob Gasmann og den 16 år gamle Nicolæa Catharina Winther. Her er en informativ lenke: http://www.slekt.org/books/skien1886/061HOUEN.html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innleggene 76-77: Her har vi muligens Anniken Larsdatter Gasmanns dåp i Bamble: Lenke. 1719 kan være et rimelig fødselsår når vi vet at hun giftet seg i 1738. Innføringen i FS oppgir ikke fornavnet, kun patronymet - men siden vi nå vet at Lars Gasmann oppholdt seg i Bamble i hvert fall fra 1714-1719 (sannsynligvis fra ca. 1710), må Anniken være født der.En Lars Smed får flere barn døpt i Bamble i samme periode (ett av dem er nevnt i innlegg 73). Han kan være identisk med Lars Gasmann. 6/12 1716 blir Lars Smeds datter Kari døpt i Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

De siste innleggene ser spennende ut. Er det mulig å finne fornavnet i kirkebøker tror du?Lykke til!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det håper jeg. Jeg har derfor lagt ut en etterlysning også i slektsforumet til www.grenlandslekt.no. Alle dåpshandlinger og vielser fra den eldste kirkeboka for Bamble skal visstnok være lagt ut på FS (IGI), men jeg vil nå likevel gå ut fra at fornavnet er innført i kirkeboka - med mindre det er snakk om en dødfødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den Knud Olsen som er far til Gunhild og muligens Inger Knudsdatter.I 1865 -tellingen er Knud og hustru med flere barn, derav en Gunhild som vel passer bra i alder til den som gifter seg i 1870?LenkeSkal se om jeg finner om ekteparet har fått en datter Ingrid også. Da er det vel nokså sikkert at de kan være søstre.Det blir spennende å se om du får svar om kirkebøker har med fornavn på din etterlyste dame.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Inger Knudsdatter i passende alder med far, Knud Olsen. Mor er her nevnt Anne Halvorsdatter ( Kan det være en feilskrift?)LenkeVet ikke om det er riktig familie.Ved foreldresøk etter barn av Knud Olsen og Aase Knudsdatter, kommer det opp en rekke barn født over uvanlig langt tidsrom.Riktignok har de også en datter Gunhild, men hun er ført opp med døpt 1818. Enten er det flere ektepar med samme navn, elles er det feil i fødselsår. ( ikke uvanlig på F.S)Nei, det må nok kirkebøker til her også.I følge folketellingen 1865, skulle et av barna være f. i Vestfold.Det ser ut til at disse har flyttet mye.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg så etter igjen i 1865 tellingen hvor Inger Knudsdatter skulle være født.Her står ikke Skien, og jeg er ikke helt sikker på hvor dette fødestedet er?LenkeKan du Oddbjørn hjelpe med den tydingen?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I og med at Ingers og Gunhilds fødested er forskjellig, er de vel sannsynligvis ikke søsken. Selvsagt kan foreldrene ha flyttet (og det er jo også noen års aldersforskjell mellom de to).Den Gunhild du har funnet, må vel helst være en annen enn den aktuelle - som jo allerede var gift i 1865. FS-lenken til Inger & Co virket dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken ble tull , jeg prøver en gang til.http://home.no.net/nneri/Det var til Sauherad historielag.Har dessverre ikke funnet Ingrid Knudsdatter f. ca 1838, ved søk på F.S og på innflyttere fra dette området til Gjerpen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Knut Thorvaldsen skriver i innlegg 74 at det første barnet Lars Hansen Gasmann og Karen Sivertsdatter får døpt i Moss, er Frans (døpt 21/5 1725; død 10/11 1726). Det ser ut til at de også fikk døpt en Frans i Bamble (19/4 1722) Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det som er påfallende her, er at Niels Larsen - sønn til Lars Smed (se innlegg 73) - også ble døpt 19/4 1722 i Bamble. Dersom Lars Smed og Lars Gasmann er identiske, må altså Niels Larsen og Frans Larsen være tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En foreløpig Hans Larsen Gasmann-oppsummering:Født i Bråfall, Silvberg, 1689. Foreldre: Hans Gilliussen Gasmann og Anna Larsdtr. Har emigrert sammen med foreldre og søsken til Norge en gang i 1690-årene. 1701: registrert på Hakadal Verk, der faren er masmester. Gift 1714 i Bamble. Er sannsynligvis da hammersmed ved Herre verk. Flyttet mellom 1722 og 1725 til Moss, der han etter hvert ble hammersmedmester. Barn:1. Sivert, døpt 26/5 1715 i Bamble. Ble senere hammersmedmester i Moss2. Margrete, døpt 31/1 1717 i Bamble? (usikkert; FS oppgir farens navn som Lars Grasmyr/Lars Grassmijr - ei Margrete Larsdatter Gasmann som gifter seg 8/8 1750 i Moss med Mathias Hermansen Holm er sannsynligvis datter til Lars Hansen Gasmann)2. Anniken, døpt 12/3 1719 (?) i Bamble. Kan være hun som i FS kun kalles 'female' og 'Larsen', med Lars Garsmand som oppgitt far. Anniken gift 1738 i Moss med Niels Jensen Brandt.3. Frans, døpt 19/4 1722 i Bamble4. Frans, døpt 21/5 1725 i Moss; død/begr. 10/11 17265. Hans, døpt 6/5 1726 i Moss6. Anne Marie, døpt 19/10 1727 i Moss7. Barbro Marie, døpt 15/7 1730 i Moss (tvilling)8. Elen, døpt 15/7 1730 i Moss (tvilling)9. Inger Kirstine, døpt 6/1 1734 i MossLars Gasmann og Karen Sivertsdatter kan ha fått flere barn, fortrinnsvis i Bamble. Knut Thorvaldsen nevner noen mulige kandifater: Christen, Lars, Inger.Jeg har i oversikten utelatt de barna døpt i Bamble som har Lars Smed som oppgitt far. Noen av KAN være Lars Gasmanns barn - men jeg har ellers registrert at en Lars Smed får døpt en rekke barn i Bamble i perioden 1713-1728 (dvs. fra før Lars Gasmann giftet seg til lenge etter at han flyttet til Moss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

To andre av Hans Giliussen Gasmanns sønner (og altså brødre av bl. a. Lars Hansen Gasmann - se forrige innlegg) har jeg hatt store problemer med å følge videre etter 1701-manntallet. Da er de på Hakadal verk sammen med far (og mor?) og de fleste av søsknene. Det gjelder Franz Hansen Gasmann (9 år i 1701 - og dermed f. ca 1692) og Hans Hansen Gasmann (6 år i 1701 - og altså født ca. 1695).Franz har jeg overhodet ikke kunnet spore videre, mens Hans sannsynligvis er identisk med den Hans Gasmand som trolover seg i Søndeled 9/3 1718 med Hedvig Gundersdatter (vielse D. 3 Trin. samme år). Jeg har ikke funnet noen av deres barn (hvis de da hadde noen), men de må ha blitt boende på Egelands verk i hvert fall i ti år etter at de giftet seg, for Hedvig (Helvig) Gundersdatter er nevnt som fadder i Søndeled så sent som i 1828. Er det noen som har utfyllende funn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et uløst Giliussen/Gasmann-problem: Familysearch (IGI) presenterer en rekke barn av paret Gilius Hansen og Berthe Axelsdtr., alle påstått døpt i Akershus ('Waaler', 'Wasler'!!). Jf. innlegg 13 i denne debatten Lenke skal Gilius Hansen være døpt 1732 i Gjerstad som sønn av Hans Giliussen Gasmann (altså bror til Lars, Hans og Franz - se de to foregående innlegg). Jeg har lett i den aktuelle kirkeboken for Gjerstad uten å finne Gilius Hansens dåp. Gilius Hansen og Berthe Axelsdatter skal ha giftet seg i Moss 1765, og her er den barneflokken som blir presentert i FS:1. Johanne Giliusdtr., f. i Akershus 10/4 17452. Jan Giliussen, f. 22/4 1747 i Akershus - g.m. Kristin Andersdtr. og med Johanne Christensdtr.3. Stine Giliusdtr., f. 17/1 1749 i Akershus - død 8/2 17984. Berte Marie Giliusdtr., f. 2/2 1752 i Akershus5. Ole Giliussen, f. 4/11 1754 i Akershus - død 16/9 18116. Elisabeth Giliusdtr., f. 7/1 1757 i Akershus7. Hans Giliussen, f. 22/12 1759 i Akershus - død 10/3 1814. G.m. Maren Hansdtr.8. Helvig Giliusdtr., f. 12/1 1760 i Akershus.Dpplysningene over er ikke basert på kirkebokavskrifter, men på informasjon fra et LDS-medlem - men alt her kan ikke være tatt fullstendig ut av luften. Er det noen som har kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

KORREKSJON: I første avsnitt, foregående innlegg, blir Gilius Hansen (f. 1732) presentert som bror til Lars, Hans og Franz. Det er selvsagt en kortslutning. De tre sistnevnte tilhørte jo ikke samme generasjon.SPEKULASJON: Kan det tenkes at den aktuelle Gilius Hansen (altså han som var f. 1832) IKKE var sønn til Hans Giliussen Gasmann, slik det blir hevdet i lenken til forrige innlegg, men til Hans (Hansen) Gasmann og Hedvig/Helvig Gundersdatter - de som giftet seg i Søndeled 1718? Jeg har altså funnet dem nevnt i kirkebok for Gjerstad fram t.o.m. 1728. Etter det kan de ha flyttet. Dermed kan Gilius Hansen (dersom han er sønnen) godt være f. 1732 - men ikke i Gjerstad/Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innlegg 109: Jeg har igjen fått god kirkebok-hjelp (Bamble) av Tore Granly. Den navnløse datteren til Lars Gasmann har faktisk ikke fått navn i kirkeboken, og slik innføringen ser ut, kan det rett og slett virke som om presten rett og slett har glemt å skrive navnet hennes. Uten at det selvsagt lar seg verifisere, tror jeg nok fremdeles det må være snakk om Anniken. Faddernavnene er interessante: Peder Hammersmed, Jacob Møller, Jan Garsman, Anne Jans Datter, Cathrine Hans Datter. Peder Hammersmed kan være identisk med Jan Gasmanns sønn Peder, og jeg tror nok også Anne Jansdatter er Jan Gasmanns barn - begge fra hans første ekteskap (1. hustrus navn ukjent). Spekulasjon: Kan den ovenfor nevnte Cathrine Hansdatter være ei hittil ukjent søster av Jan og Lars Hanssønner Gasmann (og dermed altså datter til Hans Giliussen Gasmann)?Peder/Peter Hammersmed dukker forresten også opp som fadder for Lars Gasmanns sønn Sivert - da sammen med bl.a. Johan Hammersmed og Jan Garsman. Ved sønnen Frans' dåp finner vi flere representanter for innflytelsesrike familier rundt Herre: Aase Lisbeth og Anne Catrine Schurman og Anders Hellestvet. Dermed er det nok hammerverket ved Herre som har vært brødrene Gasmanns arbeidsplass. Det ser ellers ut til at 'Gasmennene' har vært nært knyttet til en familie Møller i Bamble. Jacob Møller er allerede nevnt, og ved trolovelsen mellom Lars Gasmann og Karen Sivertsdatter var Eric Møller kausjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.