Gå til innhold
Arkivverket

[#5399] Tams brug - Orkdal


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Er det noen som vet hvor i Orkdal "Tams brug" var/er ? I følge kirkebøkene hadde en av mine forfedre dette stedet som bopel på slutten av 1800-tallet.Han het Tore Arntson, og han reiste videre til Sverige rundt 1900. Jeg har søkt på "Tams" i forskjellige varianter, uten å finne noe om dette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tviler på at det er Løkken Verk som er blitt kalt "Thams Brug". Thams-familien drev opprinnelig et stort sagbruk i Orkanger. Det er vel heller dette det dreier seg om. Jeg ikke nøyaktig hvor det lå, men i 1875 bodde familien Thams på Thamshavn like ved dagens smelteverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Løkken Verk låg ikkje i Orkdal, men i Meldal lenger sør (dit jernbanen gjekk). Thams Brug låg nok derfor, som Bryn hevdar, i Orkanger ein eller annan stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Får jeg foreslå boka Bjørn Tokle: "Communication gjennom 100 år. Christian Salvesen & Christian Thams's Communications Aktieselskab. 1898 - 1998"?Den kan sikkert lånes på biblioteket.mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Morten Berg

Tams bruk er trolig Strandheim bruk. Strandheim bruk ligger på "Ørkedalsøren", nede ved fjorden på selve Orkanger. Strandheim var en trelast bedrift, som blant annet var de første i verden som produserte ferdighus, og var eid av familien Thams, derav misforståelsen Tams bruk. Hovedbygningen, der Thams familien bodde, og deler av saga finnes fremdeles.Dersom din forfader bodde på Tams bruk betyr det trolig at han bodde på en av husmannsplassene tilknyttet bruket. Da kan det være vanskelig å finne ut nøyaktig hvor han bodde, men det betyr i alle fall at han jobbet ved Strandheim.Det finnes en del litteratur om Strandheim, deriblant noen hovedfagsoppgaver. Bjørns bok dekker en annen senere del av Thams historien, og er nok ikke det beste utgangspunktet. Et søk på Strandheim i bibsys er nok en bedre start.Skulle du trenge mer hjelp, så send meg en e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takk for alle svar. Det med Strandheim var jeg ikke klar over. Jeg er enig i at det blir vanskelig å finne denne mannen hvis han tilhørte en av husmannsplassene her, men jeg har i alle fall fått flere spor å gå etter. Tore Arntsen var på slutten av 1800-tallet gårdsdreng i Rindal på Nordmøre. Der fikk han i 1897 en sønn, Ola, med ei som også jobbet på gården. Men, da Ola skulle døpes hadde Tore allerede reist, og i kirkeboka står det om han i forbindelse med dåpen : "Bopel Tams brug, Ørkedalsøren - reist til Sverige". Han var født i 1879. I lang tid har jeg forsøkt å finne han, uten hell. Om han virkelig dro til Sverige eller hvor lenge han evt. ble der vet jeg heller ikke. Sønnen hans, Ola, kalte seg Lillebakken, og flyttet fra Rindal til Orkanger trolig på 1920-tallet og bosatte seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.