Gå til innhold
Arkivverket

[#5406] Erik Andersen Nordquelle


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Følgende står å lese på hjemmesida til De Frie Evangeliske Forsamlinger: "De Frie Evangeliske Forsamlinger regner sitt utspring fra Erik Andersen Nordquelles frigjørelsesopplevelse i Bergen 1891. Nordquelle var den gang forstander for Bergen frie misjon, i dag Det Norske Misjonsforbund."Hvem var egentlig Erik Andersen Nordquelle? Jeg har, uten hell, forsøkt å finne ham i 1891-tellinga for Bergen. Jeg antar etternavnet hans kommer fra Nordkveldegårdene i Hedrum (Larvik kommune). Jeg skulle gjerne visst litt mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge de samme sidene er han f. 1858, d. 1838.I 1900 er han i Kristiania (General Birchs Gade 34). Han heter Erik Andersen, er predikant og f. 1857 i Larvik.Det er vel han du finner i Larvik i 1865 som sønn av Anders Eriksen og Christijane Nilsen. Her er fødested oppgitt til Hedrum. Christijane er for øvrig for gammel til å kunne være Eriks mor (f. 1816).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk skal du ha Ketil, jeg undersøkte visst ikke internettsidene til DFEF godt nok. Det burde være en smal sak å forfølge ham videre. Og da ser jeg jo greit hvem som er mora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom noen flere er interesserte, kan jeg nå opplyse om at at Erik Andersen, senere med etternavnet Nordquelle, ble født på Månejordet i Hedrum, rett utenfor Larvik, 12. juni 1858. Foreldrene var inderst Anders Eriksen og hustru Kristina/Kristiane Nilsdatter. Iflg. Hedrum bygdebok var Kristiane fra Seierstad, mens Anders var fra Breidal.Viktigst for meg blir selvfølgelig at predikanten viser seg å være fetter av min tippoldemor.Man kan undre seg over hvorfor Erik Andersen tok navnet Nordquelle. Min tipptippoldefar Mikkel Eriksen, Erik Andersens onkel, hadde gård på Nordkvelde i Hedrum, så kanskje den godeste predikant var gårdsgutt der i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Erik Andersen Nordquelle ble født på Månejordet i Kvelle i Hedrum, like ved Larvigs bygrense den 12. juni 1858 og døpt 24. oktober samme år (Kirkebok for Hedrum nr 7, side 27 og 56). I 1872 flyttet Erik Andersen Nordquelle og søsteren Anne Marie til Larvik (Kirkebok for Hedrum nr 7, side 373) hvor han samme år ble komfirmert av Kappelan Hartvig. Straks etter komfirmasjonen dro Erik Andersen Nordquelle til sjøs. Han skal ha mistet 2 brødre på sjøen. Der var 9 barn i familien. Det er lite som er kjent fra tiden da han var på sjøen, men det ser ut for at han var minst en gang hjemme i denne tiden. I tillegg var han 2 ganger i Amerika. Asbjørn Froholt forteller at det er ting som tyder på at det har forekommet en krise i hans barndomshjem i tiden mellom 1875 og 1879. På en eller annen måte skal faren ha forårsaket at familien måtte gå fra hjemmet sitt. To ting bekrefter dette. Erik Andersen omtalte aldri sin far, og i 1879 ønsket han å kjøpe et hus til sin mor. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Interessante opplysninger. Takks kal du ha, Birger. (Månejordet er dog nesten 2 mil fra Kvelde.) Jeg har fulgt Erik og tre søsken i kirkebøkene fram til konfirmasjonsalderen (alle konfirmert i Larvik), men dersom det stemmer med 9 søsken, har jeg tydeligvis noen flere å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En annen ting: Erik Andersen var døv så langt tilbake som man kan finne utsagn om dette. Han hadde også en sønn som hette Arthur og som var født i 1895. Muligens vil der kunne være andre, det vet jeg ikke. Ellers så brente Erik Andersen alle papirer etter seg. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Lektor Asbjørn Froholt, Beitevn. 23 1526 Moss, Tlf 69265404, ga i 1981 ut en biografi om Erik Andersen Nordquelle. Utgitt på eget forlag. Jeg har selv boken og den gir et fint bilde av en original predikant og en av vårt lands mest særpregede kristenledere. Boken er på 256 sider og koster såvidt jeg husker 150 kr. Boken har et fyldig kilderegister. Nordquelle utga også sangboken "Schibboleth". Han var i mange år redaktør og utgiver av Det Gode Budskap. Død 3/1-1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.