Gå til innhold
Arkivverket

[#5422] Yrke "fuksmand"


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Under vigde i S&F, 1802, finner jeg yrkesbetegnelsen "fuksmand" - hva kan det innebære/bety? Fra tysk ville jeg tro at fuks har noe med rev å gjøre, men det stemmer vel ikke. (I Norsk historisk leksikon finner jeg bare Fukssvanser = noe sånt som spyttslikker - men det var vel aldri vært et yrke!!) Har noen av dere kjennskap til hva yrket "fuksmand" kan stå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dette lurte eg på ein gong óg, og i følgje Yngve Nedrebø er det ein rein lesefeil av avskrivaren. Det skal vere "Enkemand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

'Fuks' har og andre meninger. Er du helt sikker på at det ikke kan bety en fisker som tar seg av liner og tau? Men det kan jo og være en skrivefeil, hvis personen derimot bodde ved sjøen kan det være en mulighet for at han var fisker og arbeidet med garn som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Såvidt jeg kan se, er det tre brudgommer som i Fylkesarkivets kirkeboksdatabase for Selje 1802 er oppført som "fuksmand". Det er Hans Olsen Otnes, Jacob Ingebrigtsen Kjerringdal og Ole Rasmussen Vedviken. Alle disse finner vi igjen i FT 1801. De to sistnevnte var da enkemenn, men den første var g.m. Christie Paulsdatter. Av kirkeboka for Selje 1801 ser vi at "Christie Pauld. Otnes" ble gravlagt 3.5. Dette betyr vel da at alle de tre "fuksmennene" var enkemenn i 1802. Riktignok er ikke dette ikke noe sikkert bevis, men det støtter i alle fall opp om forklaringen Aase refererte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det er særleg i Selje eg har funne dette "yrket", men det har nok ingen ting med fiske å gjere. Dersom du går inn på vigde i Sogn og Fjordane og hentar ut prestegjeld 1441 og "brudgommens yrke inneheld fuks" vil du få opp ei heil rad. Bortsett frå nokre få unntak vil du då sjå at det er brudgommens andre ekteskap - og at han altså er enkemann (skilsmisse eksisterte som kjent knapt i dei dagar). Du vil også sjå at den fyrste oppføringa er skriven med spørsmålsteikn (fuksmand?) - avskrivaren har altså ikkje vore sikker på kva der sto. Og at skriftbiletet kan forvekslast, er eigentleg forståeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det endelege provet er at Yngve Nedrebø har sett etter i originalen! Og det er som kjent ein som kan lese mange slags kråketær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Nettop derfor stilte jeg heller ikke noe mer spørsmålstegn etter Aases 1. svar. Hvis Yngve Nedrebø ikke føler seg sikker i sin sak/tydning ville han ha "tippet på..", men ikke sagt at det skal være... Og forklaringen passer - Hans Olss., Otnes, (som jeg søkte etter) ble gift 2. gang i 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan P.Hoddevik

Hei Britt Frank Eg ser du søker etter tydninga av "fuks/fuksmann". Eg skriv bygdebok for Selje, og der er ordet fuks som sakt brukt til å omtale enke eller enkemann. Ein annan ting, eg har mykje opplysningar om Otnes og ellers andre i Selje kommune. Hadde vore intressant å komme i kontakt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.