Gå til innhold
Arkivverket

[#5424] Alida von Bolten


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Lurer på hvem Alida`s foreldre er, og om det finnes noe litteratur om henne og hennes slekt. Hun var gift med Bernt (Bernhardus) von Krogh (ca.1600-1676). De hadde bl.a. barnet Georg Fredrik von Krogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvis jeg husker riktig var en Boj von Bolten feltskjær (militærkirurg) ved Bergens garnison eller Bergenhusiske nationale infanteriregiment i 1660-1670-årene. Kanskje han er nevnt i Ovenstads Militærbiografier? Han kan jo godt være faren. i siste halvdel av 1700-tallet var en baron von Bolten stor kakse i Danmark, men det tror jeg var en "oppkomling" som kom fra lav stand og ble adlet i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Mitt forrige innlegg om Boj von Bolten var etter hukommelsen, etter å ha lest en bok som het "Justitien i Norge" som var basert på avskrifter fra Bergen garnisons justisprotokoll 1667-1700. Jeg ser nå at en del av disse er lagt ut på nettet, her på Digitalarkivet. Gå til http://www.digitalarkivet.uib.no/sab/ og klikk "Artikler og avskrifter" og deretter "Espen Solberg: Utdrag fra Bergenhus Garnisons Justisprotokoller". Der vil du bl.a. finne at feltskjær Boj von Bolten var stevnet som vitne i en krigsrettsak i 1687. Mens rettsaken tydeligvis foregikk på dansk, er hans (skriftlige) vitneprov referert på tysk, så han var vel tysk, eller i alle fall ikke norsk. At han var feltskjær så sent som i 1687 taler kanskje mot at han er far til din von Bolten? Boj må vel være en stavemåte for Boye. Er det heller et nederlandsk navn enn tysk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen Per! Om von Bolten er nederlandsk eller tysk vet jeg dessverre ikke. Hennes mann Bernhardus von Krogh er opprinnelig stadsmajor fra Lybeck i Tyskland, hans etterslekt har bl.a. senere flyttet til Norge. Jeg får gå inn på siden for å se om jeg finner noe av interesse. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Ser at jeg har registrert Alida von Bolten (ca. 1615 - 1688) med foreldrene Dietrich von Bolten og Lucretia von Tillings. Har ingen fler data rundt dette paret, men ser at jeg har Bremen som mulig fødested for Lucretia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Denne Bremenkoplinga til Alida er eit falsum. Ho er ikkje dotter av nokon Dietrich von Bolten eller Lukretia von Tillings. Det har nemlig aldri eksistert nokon i Bremen med dette namnet etter kva eg ein gong vart fortalt i brevs form frå Staatsarchiv Bremen. Truleg er det meir matnyttig å leita etter opphavet hennar i sjølve Trondheim by. Det vart halde skifte etter ho i 1680-åra, eit skifte som finnest i ein av skifteprotokollane på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Erik Boye

Ifølge Bergens Bartskerere og Kirurger BHF 29/30 1924, så var Boy van Bolten født i Meldorp (Ditmarsken) 2.sep.1645. Tok borgerskap i Bergen 5 april 1677. Død 8 feb. 1690. Begravet i Korskirken. Står en side om ham i dette skrift. Var gift med 1. Margrethe Echhof, dtr. av reg.feltskjær Henrich E. d.æ. 2. Sara Arentdtr.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen Jo Rune og Bjørn Erik. Har nå tatt kontakt med Statsarkivet i Trondheim. Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.