Gå til innhold
Arkivverket

[#5425] Hans Kruse ca. 1573 - 1625, sogneprest til Leikang


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg leter etter ettekommere og opplysninger om sogneprest Hans (Johannes) Kruse som var gift med en Karen Nielsdatter.Han hadde visstnok en sønn Jacob som var født i Bergen(ca.1600?). Om denne Jacob står det ved universitetet i København: ex schola Hafniensi. Jeg antar det betyr eksamen fra en skole i Hafniensi eller navnet på skolen. Er det noen som kan forklare meg det, og eventuelt hvor denne skolen var. Jeg vil også tro at Hans hadde en sønn med navnet Niels etter svigerfaren. Om Hans så vet jeg han senere ble sogneprest i Helsingør og døde der. Det jeg til syvende og sist leter etter er en Niels Kruse som kan være gammel nok til å få et sønn Albret i ca. 1650 årene. Grunnen til at jeg nå konsentrerer meg om Bergen er at Albret Kruse, som bodde på Bragernes i Buskerud, hadde en ugift datter Anne som døde i Bergen i 1730 årene. Jeg skjønner ikke hva hun gjorde der om hun ikke besøkte familie. Jeg håper at det er noen som kan hjelpe meg eller komme med forslag om hvordan jeg skal lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

ex schola Hafniensi bety at han var uteksaminert (dimmitert til universitetet) fra latinskolen/katedralskolen i København (Hafnium=København). Hvis familien bodde i Bergen er det kanskje litt merkelig at han ikke gikk på katedralskolen der, men helt urimelig er det vel neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Når Benoni Echof Jansen blir døpt i NK 1750, er en av fadderene Lowise Homle . Hun er gift med Lars Kruse, underklokker i Nordfjord. Jeg regner med at navnet Kruse derfor finnes i Sollies samlede verker på statsarkivet i Bergen. M V H Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for hjelpen Per og Terje. Jeg ble litt klokere av dette, men det er langt igjen. Jeg får håpe at de har Sollies samlede verker på et eller annet bibliotek her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Tek eg ikkje mykje feil, er Sollies samling eit privatarkiv (i lausbladsystem?) som er i forvaring på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

En henvendelse pr tlf eller fax til statsarkivet i Bergen, er vel den rette måten å undersøke dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Hans Kruse, født i Bergen, stud. i Rostock 1593, resid. kapellan i Bergen 9. nov.1601. Sognepræst i Lekanger 1609, magister 20. maj 1617.Sognepræst ved St. Olai kirke i Helsingør 16. juni 1617. Død i pestens tid 30. maj 1625. Skifte (=bouppteckning) 14. april 1626. Gift med Birgitte Nielsdatter, f. 1585, død 16. nov. 1621.Børn: Elline, Lisebet, Tyre, Hans, Daniel, Anne og Gertrud som er gift i Norge - et andet sted står der at hun er gift med Claus Lauridsen, laugmand i Jæmteland.(V. Hostrup Schultz: Helsingørs Embeds- og Bestillingsmænd. Kbh. 1906. Povl Eller: Borgerne og billedkunsten på Chr. IV tid. Årbog for Frederiksborg Amt 1974.)Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk skal du ha.Det var spesielt barna jeg var interessert i. Jeg leter etter en Nils Kruse som fikk barn rundt 1650, Albrecht og evt. Rasmus. Albrecht (Albret) bodde i Lier Buskerud, og Rasmus mener jeg kan være en bror og han var i Skienområdet i Telemark. Muligens forlovet der, men forloveden døde og Rasmus returnerte til København ? Rasmus skrev også brev om faren ved å hugge ned all skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Berit, i bogen 'Borgerne og billedkunsten på Chr.IV tid', findes ganske korte uddrag af skifter fra Helsingør, fra perioden 1621 til 1660.I skiftet efter Hans Kruse fra 1626 omtales ingen søn Niels. Det udelukker naturligvis ikke at der kan have været en søn Niels, men han må i så fald være død uden arvinger. Ellers ville hans børn have været omtalt som arvinger.Er du sikker på at du har fundet frem til den rigtige Hans Kruse? Du ved vel ikke noget om forældrene til sognepræst Hans Kruse?Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det som gjorde at jeg først festet meg ved Hans Kruse var at hans kone het Nilsdatter. Jeg så muligheten for at han kunne ha en sønn som het Nils. Men det hadde han altså ikke i flg. skiftet. Jeg kan ha misforstått, men jeg trodde Hans også fikk en sønn Jacob som bodde i Bergen.I den Kruseslekten jeg søker går navnene Jacob, Peder og Nils igjen.Desverre vet jeg ingen ting mere om Hans. Men takk igjen for hjelpen. Nå vet jeg ihvertall at jeg ikke finner noen Nils der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen Gudrun. Var det ikke du som la ut det bildet av skipskapteinene i Rio. Jeg kopierte bildet og overleverte det til etterslekten til Jacob Natvig, midt i bildet. Jeg har sett et maleri av en mye senere Natvig og likheten er utrolig lik. Familien ble veldig glade for bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Jo, vi har billedet af skibskaptajnerne fra Rio. Hvis du kontakter mig på jagu@mail.tdcadsl.dk kan jeg sende dig et billede i en meget bedre opløsning, så kan du sende det videre til familien. Det var hyggeligt at høre at de blev glade for det.Det var lidt synd med Kruse, men trods alt er det vel bedre at kunne afskrive et spor der ikke fører til noget.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I Sunnhordland tingbok nr.4,15.mars 1655, går det fram at forrige lagmann i Jemtland,s.Claus Laursens enke, heter Ellin Kruse. Av saken går det fram at Ellin har hatt nær forbindelse med sp.i Strandebarm Peder Rasmusens enke Ellin Nilsdtr. Uten å kunne dokumentere i farten har jeg sett at noen av hr.Peders etterkommere har brukt navnet Kruse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.