Gå til innhold
Arkivverket

[#5427] Emigranter som kom tilbake


Gjest Ena Hovden
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er vanskelig å få noen form for oversikt over heimvendte emigranter, og det finnes i alle fall ikke noe nevneverdig på nettet. Det var ingen systematisk registrering av personer som kom tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Hei Laila ,jeg tenkte på de som eventuelt returnerte fra USA til Norge.Jeg bare lurte, noen dro over til USA og kom tilbake for så senere å reise til USA igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

På listene i DA kan du finne dem som drog fram og tilbake, men du må nok kombinere med andre kilder som vidser at de var i Norge etter at de hadde emigrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei slektsnavnfrende(nesten..). Mine forfedre dro også tilbake til norge HVOR I DA VAR DET KRISTIAN SA!. Dine forfedre er vel fra en annen kant av landet enn mine?(mine er fra Ørsta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei, hva med dem som dro over og visste at de skulle hjem igjen, ble de regnet som emigranter og følgelig registrert? Jeg skjønner jo at det ikke var mange som dro for moro skyld den gangen, men jeg har en nøtt der jeg lurer på om 'gamle' foreldre har reist over til et av barna, for så å returnere. Altså ferie, om du vil. Fordi datteren var alvorlig syk og senere døde.Er det snakk om utreiselister for alle som forlot Norge, eller bare de som hadde tenkt å emigrere? Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Kansje ikke akkurat ferie,Min Oldefar og kone reiste til Norge hver gang min Oldemor ventet barn,de skulle liksom forbli 'norske',vet ikke helt hvorfor.De ble igjen rundt ett halvt år om gangen etter tre barn og et ventende i magen returnerte de ikke til USA igjen,de ble igjen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Du vil nok finne dem hver gang de reiste ut, i hvert fall gjelder det mine (rettere sagt min kones). Når de kom tilbake er det en helt annen sak. Det var interessant det som stod om engelske innkommende paasasjerlister. Er det noen som vet om man reiste tilbake via England i samme grad som man reiste til USA via England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Ragnar Standal har skrevet en bok 'Mot nye heimland' som omhandler utvandringen fra Hjørundfjord, Vartdal og Ørsta. Hver enkelt utvandrer er omtalt, også de som kom hjem igjen. Siden Hovden i Ørsta er nevnt, nevner jeg at 10 personer fra Indre-Hovden og 21 personer fra Ytre-Hovden er omtalt i boka. Jeg vet at det finnes en tilsvarende bok for Sykkylven. Kanskje finnes det tilsvarende bøker også for andre kommuner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Selv om mine forfedre reiste over ganake mye,Både min tippoldefar og oldefar så finner jeg ikke en gang nevnt min tippoldefar,min oldefar ble nevnt to ganger. (Han hadde reist hele 5 ganger tilbake til norge!.)Når det gjelder boka som Martin nevner-hørtes veldig interessant!.Min Tippoldefar er nemlig fra Indre Hovden.Hans brødre Amund Johannes(Minneapolis),Enok Olai(Dro hjem igjen)og Laurits Britannus(Mandan). hadde også reist til USA. Mens hans niese Jensine Elise vet jeg også dro over.disse vet jeg egentlig ikke hvor ble av!.DENNE BOKEN MÅ JEG JO BARE FINNE!-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

En liten prøve på opplysninger fra boka:'Hovde, Amund Johannes Knutson, f. 1861, utvandra 16/4 1884 saman med Matias J. Mork frå Volda. Han busette seg i Minneapolis, der han dreiv eit pensjonat. Ved sida av hadde han ei stor lutefiskforretning, så han leverte til både byen og omlandet. Amund var gift med Helene Starem frå Nordfjord. Dei hadde sonen Harry og to dødrer. Amund døde i 1933 og kona om lag på same tid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk Martin for ditt svar,Oplysningene du gir meg stemmer bra. Visste ikke når Amund døde,og at han drev med lutefisk,da fikk jeg også vite at han hadde barn.ELLERS SER JEG AT DU HAR SVART PÅ INNLEGGET MITT:nr 8688 i samme sak.(kjente kansje igjen navnet).takker også for opplysningene du gir derHar bestilt boka på fjernlån i dag,håper å få den om ikke så lenge!.DETTE SYNTES JEG HØRTES VELDIG LOVENDE UT,FORRESTEN FOREKOMMER DET NOE FOTOGRAFIER AV DISSE UTVANDRERNE?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Henriksen

Min tipp-tipp-oldefar var antakelig blant de første emigranter som kom hjem igjen: Sivert (Sjur) Jørgensen Haaheim. Han reiste med familien sin fra Hardanger i 1836, og de vendte tilbake i 1841. Han fikk hjelp til å utgi en 'pamflett' i 1842 der han framstiller de negative sidene ved oppholdet i Amerika, se LenkeDenne 'hjemkomsten' oppdaga vi fordi en sønn ble født ombord i båten på hjemturen over Atlanteren, og dette er oppgitt i folketellinger og kirkebøker. Noen år etter hjemkomst flytta heile familien til Nord-Norge (Lenvik, Troms), og her finnes mange etterkommere. Men: flere av hans etterkommere emigrerte seinere til Amerika, bl.a hans yngste datter som var født etter hjemkomsten til Norge, og flere av hans barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.