Gå til innhold
Arkivverket

[#5429] Søren Halvorsen Brua, 1832 - 1907 Kongsberg


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Er det noen som har opplysninger om denne mannens opphav ? Foreldrene skal være Halvor Hansen og Kirstine Maria Larsdatter. Søren ble født 14. aug. 1832 ifølge kirkeboka for Kongsberg, hvor han døpes 8. april 1833. Faddere ved dåpen var Anne Halvorsdatter, Else Olsdatter, Anders Johansen Sunne, Svend Andersen Bikjen, Nils Jensen Gevelt og Peder Davidsen Evjueie. Søren sees konfirmert i 1846, her sies det at han er døpt 27. juni 1833. Søren gifter seg i 1855 med Marthe Kirstine Adamsdatter Wiur og han dør 2. nov 1907. Men, han er ikke problemet. Det er foreldra jeg trøbbler med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med opphavet til Søren. Jeg har opplysninger om kona Marthe Kirstine og barn, hvor de bodde osv, men det har du kanskje? Skal lete litt mer og se.Det er ganske mange familier med navnet Brua på den tiden i Kongsberg. hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Turid ! I utgangspunktet er jeg vel intressert i alt som gjelder Søren & Marthe, deres etterkommere og aner. De var (er) mine tipp-oldeforeldre. Jeg har registrert 6 barn. Hanna f. 1855 g.m. Hagbart Balfod (6 barn). Kirstine f. 1857, til Hawaii - Sandwichøyene i 1880. Halvor f. 1858. Alvilda f.1862 g.m. Nils Rasmussen (8 barn).Adam f. 1865 g.m. Danille (7 barn)., og Inga, min oldemor gift med Adolf Gulbrandsen Tallmoen. Inga satte 12 barn til verden før hun døde 28. mars 1912. Jeg har forøvrig registrert 58 etterkommere av Søren og Marthe, + 15 ektefeller. Marthe er født og døpt i 1830. Hennes forldre var Adam Nilsen Wiur og Inger Marie Jochumsdatter. Dette paret har jeg funnet i Oslo ved tellinga i 1865. Men, det var Halvor og Kirstine da !? Jeg har en mistanke om at Søren hadde en bror som het Lars. Han døper ei Live i 1847, her er en Søren Halvorsen Broen nevnt som fadder. Nevnte Lars bor på Postbromoen på Kongsberg i 1865. En Halvor Brua sendes til København i skredderlære i 1806. Snaue 150 "guttunger" fra Kongsberg ble sendt dit - bare noen få kom tilbake. Halvor returnerte. En fæl historie. Jeg finner en Halvor Hansen f. ca. 1793 i 1801 tellinga på Kongsberg, men er det rett mann??? Mail meg gjerne direkte : tor.kenneth@c2i.netHilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tor Kenneth Talmo

Hjertlig takk til de som har kommet med innspill så langt. Jeg har "trøbbel" med mailen min, så jeg sier takk på denne måten. Spesialmelding til Turid; Trolig har jeg feil når det gjelder hvem Hanna gifta seg med. Lover å sjekke dette nøye i løpet av noen få døgn. Forøvrig kan det nå sies at Søren Halvorsen Brua så langt har fire sikre søsken. Anne Kirstine, døpt 11 feb. 1811, Hans,døpt 30 nov. 1811, Berthe Maria døpt 20.jan 1816 og Lars Halvorsen Brua født 25. mars 1820. Trolig hører også ei jente ved navn Marie, født rundt 1825 og en Halvor f. ca 1829 - død 1861 hjemme i søskenflokken. Fra kirkebok 7, 1795 - 1816 lyste det idag mot meg på side 191 at Halvor Hansen Brua og Kirstine Larsdatter giftet seg på Kongsberg 19. mars 1808. Bak Kirstine virker det som om det står Lund. Med et giftermål i 1808 kan en se bort fra at den gutten som sendes til Danmark er "min". Vi kan vel også se bort fra han som skal være født ca 1793. Blir i yngste laget. Men, det står ikke noen alder på personene ved ekteskapsinngåelsen i kirkeboken. Beklageligvis.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Tor Kenneth! Jeg kan fortelle deg med en gang at Halvor Hansen Brua i følge Avskjedigelsesmanntall 1805 for Kongsberg Sølvverk står følgende om Halvor: Halvor Hansen Brua, er Ledesprenger ved Norske Løve Grube, fra Jondalen, dp 21/12-1782, 23 år, ugift, lønn 3 rd 48 sk pr. bergmåned (13 bergmåneder i året), fikk avskjed med 1 års lønn.Jeg har også noen "løse" notater som jeg trodde jeg fikk bruk for i en annen Brua-familie. Du kan undersøke nærmere. # Hans Halvorsen Brua fikk en datter Thore Maria 19/3-1785, faddere: Anne Dorthe Halvorsdtr. Brua, Halvor Halvorsen Brua og Søren Halvorsen Brua. Dette kan jo være faren? # Halvor Halvorsen Brua bor i Jondalen, g 1.g 1750 med Thore Kittelsen Lia. g2g 14/2-1756 med Berthe Hansdtr. Gunerud fra Modum. Barn som jeg har notert: Gulbrand død oct. 1764, 3 uger. Ane Dorthea dp. 1/11-1765. Thore dp Des 1768. # Søren Halvorsen Brua død 17 år 2 mnd gml. hos Faderen i Jondalen. (Kanskje Halvor over hvis han var gift da) # Kirsti Halvorsdtr. Brua gift 27/10-1810 med Anders Olsen Saga.(Kan være en datter av Halvor over.) # Halvor Brua en sønn Hans dp 28/1-1729 og Halvor dp 9/12-1726.Skal sjekke mer i notatene og komme tilbake. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei igjen! Jeg lete litt i 1801 etter Halvor, men det er ingen i Kongsberg, men i Flesberg finner jeg: Plads Braaten u/Johndahlen gaard i Jondalen - enke Berte Iversdtr.43 år, "Til huuse, Bergpention" og sønnen Halvor Hansen, 19 år, ugift, bergarbeider. Litt ung, men verdt å undersøke.Jeg lette også etter Kirstine, men finner ingen som passer. I det samme Avskjedigelsesmanntallet finner jeg en Lars Pedersen Lund, Staalhertzslemmer ved Jondahl Pukkverk., Kongsberg, dp 1760 20.tr., 45 år (!), gift, 5 å forsørge, lønn 4 rd 48 sk pr. bergmåned, har en plass, får 5 års lønn uten trekk.Finner ikke denne Lars i 1801. Her dukker Jondalen opp igjen, kanskje han har en plass i Jondalen?Hilsen Turid (Her dukker Jondalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo! I Tov Flatins, Flesberg frå dei eldste Tidir til no, nr. IV og i FT-1801 fant jeg dette i Jondalen: Bakken, Nedre, u/Johndahlen - Anund Olson Gravningen selger plassen til Lars Pederson Lund for 180 rdl og 1 rdl i årlig grunnleie. Lars 41 år og bergarbeider, gm Berte Marie Guttormsdtr. 35 år. Barn: Peer 1 år, Kirstine-Marie 11 år. (Dette kan være din!)Marthe 7 år og Anne Margrethe 4 år.Berte Marie er datter til overstiger Guttorm Sveinson på Bakken, Øvre.Er dette riktig familie, står det mer i boka!Halvor Halvorsen Brua som jeg skrev om sist, står det noe om under gården Lindbu i samme bok side 169. Litt andre årstall, men det får du bare sjekke om han er rette person.Hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Enda en gang - stor takk - .Da kom jeg ut av "storbyen" Kongsberg. Og til et område jeg er atskillig mer kjent i Turid. Jeg "regner" meg for en Ramberg, og har tilbragt noen timer i selskap med Tov sine bøker. Godt kjent i kirkebøkene for Flesberg er jeg også. Biblioteket får et besøk imorgen. Apropos Ramberg, du som en spesialist på Bævergrenda har vel trolig vært borte i noen av "oss" der. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei! Jada, han Halsteen Tostensen Ramberg med kone og mange barn bodde i Spitegrenda i mange år fra 1800 !Men litt mer Brua: # Rasmus Sørensen Brua f 1/5-1796 dp 21/5, d 19/3-1870 i Spitegrenda. Gift 15/11-1825 med Anne Marie Jacobsdtr. Augensplads, 25 år. Augensplads ligger ved Jondalselva, men på Kongsberg-sida. Rasmus hadde en datter Berthe Marie Rasmusdtr. Broen gift 8/11-1856 med Syvert Halvorsen Hellerud Balfoed, på Balfoedpladsen i Hugsted. Det vil si at Syvert og Berthe Marie er foreldre til Hagbart Andreas Syvertsen Balfod som du hadde gift med Hanna !!!!! Rasmus er enkemann i 1865 og bor da på Balfoedpladsen hos Syvert Faren til Rasmus heter også Søren Halvorsen Brua, så her er det mye oppkalling. # Hans Halvorsen Brua med datteren Thore Maria, se tidliger innlegg, var enkemann da han giftet seg 22/3-1783 med Berte Ivarsdtr. Arnegaard.(Arnegaard er et gårdsnavn på Nes i Hallingdal.) # En Halvor Sørensen Brua giftet seg 11/3-1820 med Maren Olsdtr. Kemp.LYKKE TIL!! Hilsen Turid tulaje@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.