Gå til innhold
Arkivverket

[#5431] Solberg, Rolvsvaag i tidl Os nå Samnanger kommune


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg leter etter informasjon om evt etterkommere etter Thomas Kristoffer Andersen f 1857 og kone Martha Olsdotter f 1856 og deres barn, hvorav jeg har notert: Thomas Severin f 1883 sjømann utvandret til USA, Eilef f 1884 utvandret til USA, Eli Gurine f 1890 og Engeline Karine f 1892. Barna ble født på Solberg. Hører gjerne fra deg hvis du vet noe om disse. Mvh Hans Gangstø. Haugesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg oppdaget dette først nå og det er mulig at du alt har fått svar andre steder.Eli Gurina f. 1819 ble gift 2. gang med Torgils Albriktson Solbjørg (som nevnt i Samnanger I, s. 168). Han var og enkemann og hadde 7 barn i første ekteskap. Elis første mann var Tomas Monsson Solbjørg (1876-1917). De hadde disse barna: 1. Bergit, f. 1913, ug. fabrikkarb. på Tysse 2. Elida, f. 1915, ug. fabrikkarb. på Dale. 3. Kristi f. 1917, g. 1943 m. Fredrik Abrahamson Heggland, maler, bosatt på Os.Elis barn av andre ekteskap: 1. Tomas, f. 1920, g. 1949 m. Ingeborg A. Vårdal, Askøy 2. Torvald, f. 1923, ug. anleggsarbeider 3. Einar, f. 1923, g. 1948 m. Lilian Jonson Hillevåg, b. i Stavanger 4. Sverre, f. 1927, maler, ug. (han overtok garden etter faren) 5. Olav, f. 1929, g. 1949 m. Ruth Leganger, møbelsnikkar i Os 6. Erling, f. 1933, ug. sjømann i utenriksfart. Dette er fra Samnanger bygdebok II, s. 18 og 19.Jeg kan sikkert finne ut noe mer om Kristi som ble gift Heggland på Os. Hennes halvsøster Gunvor (fra Torgils første ekteskap med Synnøva Helena Larsdtr fra Hjellestad)f. 1913 d. 2001 er mor til en venn jeg har i Haugesund. Det er mye mulig at han vet mer om sine halvonkler og tanter. Ta gjerne kontakt, så skal jeg formidle deg adressa deres. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Vedkomande Kristi Tomasdtr. Solberg frå Solbjørg i Samnanger som vart gift med Fredrik (Johan)Abrahamson Heggland frå Os:Kristi f. i februar 1917 - d. i desember 1995 Fredrik f. i juli 1907 - d. i januar 1993 Du finn begge to oppførde under "Døde 1947 - 2000" her på DA (landsomfattande database).Fredrik Heggland var ikkje berre malar, men malarmeister. Han var eldste son av malar Abraham Fredrikson Heggland, f. 1885, og kona Marta Johnsdtr. Øvreeide, f. 1885; begge fødde i Os.Fredrik (Johan) var òg gardbrukar. I 1932 skøytte han gardsbruket Eikhaugen under Heggland i Os frå farfaren sin; Fredrik Abrahamson (1855-1945). Fredrik vart m.a. dekorert for innsatsen i Mil.org og Bjørn West (dei militære operasjonane i Matrefjella vinteren/våren 1945) under krigen.Kristi Tomasdtr. og Fredrik Abrahamson fekk sju born som alle lever i dag. Eldste sonen, Asbjørn Tore Heggland; overtok farsgarden og driv den no. To av brørne hans, Magnar og Øyvind; gjekk i faren sine fotspor og tok utdaning i malaryrket.Du finn meire om folket i Eikhaugen under Heggland, Hegglandsdalen i Os; her: "Litt av Gards- og Ættesoga for Os frå nyare tid", s. 464 - 465Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dersom meir informasjon er ønskjeleg i dette høvet, kan eg sjølvsagt kontaktast på til dømes denne e-postadressa: t-hatvik@online.noMvh.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei og takk for tilbakemelding. Det viser seg imidlertid i ettertid at det var et feilspor. Eli og de andre barna var fra Thomas Anderson sitt første ekteskap med Kristi Karine Thomasdotter Holmefjord, mens min gren var hans andre kone, Marta Olsdotter Samnøen som var barnsløst. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.