Gå til innhold
Arkivverket

[#5433] Hjelp til å finne nålevende personer


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Etter mye strev har jeg klart å lokalisere min bestfars bror's avkomme til Kristiand. Avkommet (gutten) ble født utenfor ekteskap rudt århudreskiftet (1906 ??) og hans slektsgren ble aldri en del av familien. Han er idag død, men har ganske sikre indikasjoner på at han har en datter som bor i Kristiansand.Problemet er hvordan skal jeg finne henne. Har hennes fulle pikenavn (men ingen fødselsdato)Kan noen hjelpe ? Skulle vært fint om også denne grenen igjenn ble en del av familien.All hjelp mottas med stor takk.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Siden du mener å vite at noen av dem du ønsker å kontakte bor i Kristiansand bør det kunne være bryet verd å søke hjelp av avisen Fædrelandsvennen.Selv har jeg flere gode erfaringer med den metoden. Avisene synes som regel slike etterlysninger er godt stoff og behandler det derfor gjerne redaksjonelt. Å avertere er dermed unødvendig. Skriv et brev til avisen og fortell hva du vet og hva du antar. Og ikke glem å angi hvorledes du kan kontaktes!Ellers kan kanskje manntallslister, telefonkatalogen m.m. være verd å forsøke? God jakt!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Hans !Takk for tipset ! Skal gjøre et forsøk mot Fædrelandsvennen så snart som mulig. Når det gjelder mantalls lister tenker du da på folketellinger ? Er ikke disse underlagt strenge restriksjoner for innsyn eller er det mulig å få ut informasjon derfra allikevel ? Vil eventuellt Frelsesarmeen kunne være en mulighet ?Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Folketellingen for 1910 er underlagt 100 års sperrefrist. Det er mulig å få informasjon men det er veldig vanskelig. Som regel er det kun info om ens aller nærmeste, foreldre eller besteforeldre en får info om.Bestefars bror blir kanskje "for fjernt", men, skriv et brev til Riksarkivet da vel? Det koster bare portoen.... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Laila !Takk for tipset. Setter opp Riksarkivet på listen over steder jeg skal kontakte. Har du selv prøvd dette ? Vil en søknad kunne bli subjektivt vurdet eller ligger det klare objektive kriterier tilgrunne for å kunne forespørre på informasjon ? Noen som har erfaring med dette ?Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dersom du kjenner til hvor "avkommet" er gravlagt så går det jo å spør kirkevergen om der er noen som har festet gravstedet og om noen steller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

hei Sigbjørn !Denne var smart ! Får jeg positiv tilbakemeldig på dette så har jeg faktisk informasjonen jeg trenger. Mange takk SigbjørnHarald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Vedr. RA og 2010, så vet jeg ikke hvilket kriterier de går etter. Jeg har ikke prøvd selv, men en venn av meg fikk positiv tilbakemelding ang. sin bestemor. Men, da er jo slektsskapet litt nærmere, og denne situasjonen var visst ganske spesiell. Men, som sagt, koster jo kun porto og litt tid.... Lykke til. Kirkevergen er forøvrig grimlende. de fleste av dem er veldig hjelpsomme, dersom de har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei igjen,med manntallslister tenkte jeg på valgmantallet. Det er jo offentlig og foreligger oppdatert hvert 2. år. Spørsmålet blir hvor de oppbevares; antagelig hos kommunen, eventuelt på det lokale bibliotek. Har også sett at lokale slektsgranskerlag/historielag tar vare på slike manntall. Lykke til!mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Hans !Takk for hjelpen. Skal prøve å ta en kontakt med DIS Vestagder og forespørre på evnt. mantallslister der.Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Takk igjenn Sigbjørn !Fikk forøvrig tak i Kirkevergen for Kristiansand kommune og fikk all den hjelpen jeg kunne forvente. Men desverre hadde hun ikke min person i sine registere, så jeg får gå løs på omkringliggende kommuner.Har tenkt videre å prøve å kontakte NSB hvor han jeg søker hadde sitt virke hele sitt liv som lokfører (kan også ha vært telegrafist)Hva er kriterie for innsyn i Skifte protokoller ?Nå er jeg igang med brev til Fædrelandsvenne så dette skal bli spennende.Om jeg får noe resultat ut av dette så skal jeg la dere få innsyn i en litt sørlig historie som ikke er unik, men typisk for noen familie forhold rundt århundre skiftet med barn utenfor ekteskap.Hilsen fra Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hvis den avdøde arbeidet i NSB som lokfører ville jeg tatt kontakt med Jernbaneforbundet. De har medlemslister over alle nåværende og tidligere medlemmer.Det er ikke bestandig at de vil hjelpe, men det kan jo hende.lars løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Takk skal du ha Lars. Skal prøve dette. Han jeg søker informasjon om heter Bjarne Kristiansen, født 1905/6 og død en eller annen gang før 1970.Prøvde forøverig med Fædrelandsvennen, men de sier de ikke har kapasitet til å behandle slike henvendelser.Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Du kan sikkert få hjelp via biblioteket i Kristiansand (http://www.bibsent.no/vagder/). Jeg ser at de har noe som heter Adressebok for Vest-Agder fylke med skatteligninger (1934-). Hvis du finner mannens adresse der, kan det jo fortsatt være folk i nabolaget evt i den lokale menigheten som kan hjelpe. Hils til Vidar B forresten, som jeg kjenner fra hans tid i Statnett.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Trist og litt overraskende å høre at Fædrelandsvennen ikke finner å kunne hjelpe til. Der skiller de seg klart fra flere aviser jeg har fått god assistanse fra, både i Sandefjord og i Sarpsborg. Er du sikker på at du har snakket med "rette vedkommende"?Men lykke til likevel, det er jo foreslått flere andre muligheter ovenfor her.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ring Interessekontoret for personalet 38 07 77 30 spør etter Norman Liene. Der finnes vistnok en del opplysninger om NSB personalet. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Lars !Mail er sendt Jernbaneforbudtet med alle kjente data så nå får vi bare håpe at noen kan gi meg en tilbakemelding.Rune !Kristiansand bibliotek skal jeg kontakte idag. Flott tips ! Videre, Vidar kan du treffe her : vidar.bern@eidsvoll.online.no . Vidar og jeg har nå jobbet sammen i mer en et år nå for å trekke opp vår slekt.Noe av resultatet kan du se her : http://home.c2i.net/hbern/slekt.html. Skal selvfølgelig hilse så masse.Hans ?Gikk inn på avisens hjemmeside hvor de klart sier at de ikke har mulighet til å behandle henvendelser omkring slektsgranskning da pågangen fra USA er stor på dette området. Har du noen kontakt som jeg kan henvende meg direkte til? Sigbjør !Jeg ringer idag !! Takk for tipset. Hilsen Harald Bern, Asker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har ingen kontakter i Fædrelandsvennen, dessverre. Når mine erfaringer med flere aviser er positive, så kan det tenkes at det har lyktes meg å skape en interesse i redaksjonene for selve saken og personene den omhandlet. Jeg skrev nemlig relativt utførlige brev (minst en A4-side) og oppnådde antagelig på den måten å få en eller annen i redaksjonen(e) til å se at dette kunne presenteres som interessant "stoff", og dermed noe mer enn en ren "Etterlysning". Men folk er jo som kjent forskjellige, og det gjelder sikkert avisfolk også. Men om det er slik at du bare har det fra avisens hjemmeside at slekts-etterlysninger ikke kan inntas, så synes jeg du skal "glemme" det og skrive et brev likevel. Du har lite å tape på det, utover portoen. Stå på! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Hans!Du har selvfølgelig helt rett ! Dette vil bli en helt subjektiv vurdering fra personer i redaksjonen. Det er som sagt kunn porto som evnt. er invisteringen her.Takk for god hjelp.Med hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

B.Kristiansen f 06.05.05 Armuer Hansens vei 19a Stavanger. Er det rett person? Han hadde den adresse tidlig i 1980 åra. Norsk Lokomotivmansforbund telefon:22 68 42 5o. Jernbanens Sykekasse telefon 22 45 54 80. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei igjenn Sigbjørn !Har vært innom denne personen før. Navnet er riktig, men fødested og bosted er feil.Jeg vet han er født på Toten og at han frem til slutten av 1970 bodde i høyblokkene ved innkjøringen til Kristiansand fra Oslo.Sendt igår brev til Fædrelandsvennen,så da er det prøvd.Fikk godt hjelp og et godt tips av Norman Liene. mellom 1957-59 utgav norsk Jernbaneforbund et fem binds verk som het "De Norske Jernbaner og dets personale" av Joh. Straume.Er det noen av brukerne som sitter på dette montro ?? Skal til uken ta kontakt med bilioteket her i Asker for å få den på utlån.Vil kontakte DIS Vestagder idag for om mulig få hjelp med mantalls lister.Skal holde dere alle oppdatret om saken videre. Tusen takk så langt.Hilsen Harald Bern, Asker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

OPPSUMERINGTilbakemeldingen fra folkeregisteret var negativt. De utførte en sjekk (positivt) for meg, men fant ikke hans navn eller navnet på hans datter. Hvordan kan dette ha seg ? Må jeg gi opp ?Kanskje jeg bør starte på begynnelse med det utgangspunktet at alle opplysninger er feil bortsett fra navnet på mor og far ? (start i kirkebok for Østre Toten)?Noen bedre forslag fra panelet?Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Folkeregisteret inneheld vel berre namnet på levande personar ... og dersom ein leitar etter ei Bjørg mellom 21195 kvinner som har Bjørg som første fornavn (ssb) vert vel det å leite etter nåla i høystakken ... men det burde vere mogeleg å finne kor mange som heiter Bjørg og som bur i Kristiansand.Eg meiner å hugse at det skal finnast arkiv med (tidlegare utgåver av) folkeregisteret, men er ikkje sikker på kven som har dei. Mogeleg det var Statistisk Sentralbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ein ting til: Kona hans kan jo vere i live. Har du prøvd å spørje folkeregisteret etter henne?ssb: Det er 11 kvinner som har Sofie som første fornavn, og Kristiansen som etternavn. Det er 8 kvinner som har Sofie som eneste fornavn, og Kristiansen som etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.