Gå til innhold
Arkivverket

[#5440] Min bestemors dods-sted og -dato er ukjent, kan je


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Kan jeg finne döds-sted og -dato for min bestemor som döde mellom 1909 og 1915 i Norge, når jeg ikke vet hvor det var i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom du kan finne henne i folketellinga 1900 vil du kanskje kunne snevre inn søksområdet. Å lete etter et dødsfall med hele landet som søkeområde og i et såpass stort tidsrom kan ellers bli vanskelig. Men dersom du poster navnet hennes kan det jo tenkes at noen av DAs brukere vet svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Navnet hennes var Hanne Amalie Knudsen, gift Fredriksen. Hun var födt i 1882 og var opprinnelig fra Sör-Audnedal. Födte i 1909 en sönn utenom ekteskap og forsvant fra verden. Hittil har, såvidt jeg vet, ingen slektsgranskere kunnet finne ut hvor eller når hun döde. Denne sönnen hun fikk döde også ung, han het Harald Fritzvold. Jeg vet heller ikke hvor han ble födt, eller hvem hans far var. Jeg vet bare at Fritzvold er et gårdsnavn fra Odalen. Jeg lurte på om alle döde i landet ble registrert et eller annet sted, men det er vel heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

ValgjerdJeg skal nevne dette for en kollega som også heter Fritzvold. Mulig at det er samme slekt og at han eventuelt har hørt denne historien.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hei Rune,Jeg venter spent på resultatet. Jeg fant en Harald Fritzvold i folketellingen for 1900, han var fodt i 1880, var pasient på Rikshospitalet og hadde adresse Deichmansgate 8 i Oslo. Det k a n jo være faren til "min" Harald Fritzvold, men det er jo bare en mulighet. Han var födt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På min telefon CD er der 24 Fritzvold,deriblant en Harald. Sør Audnedal hette vel for lenge siden Søndre Undal i Lister og Mandal Amt. I dag heter komunen Lindesnes. Damen var gift,men hvor bodde dei og hvilket yrke hadde Fredriksen? MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hun var gift med Oscar Marentius Fredriksen, slakter i Mandal. De fikk to sönner, en av dem var min far. To år etter hans födsel ble Harald Fritzvold födt. Min bestemor bodde på Valleraas, i Söndre Undal som det het dengang. Jeg har forsökt a finne ut av dette ved å skrive til noen Fritzvold-er i Norge, men hittil har det ikke lykkes å få noen nyttige opplysninger. Jeg ville være veldig takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Min kollega Fritzvold kjente ikke til Harald, og kunne fortelle at hans navn kommer fra Lom i Gudbrandsdalen. I FT1900 ser jeg denne gården er kalt Frisvold. Kollegaen kunne videre fortelle at de fleste husmennene under Fritzvold/Frisvold skal ha tatt dette som etternavn da den nye navneloven kom ca 1900. Det kan jo allikevel være at røttene til Harald er der.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der var og er en slakterfamilie i Kristiansand som heter Frivold,altså ikke Fritzvold. Kan stavemåten ha blitt endret,Fredriksen var jo også slakter. Dette er kansje ett blindspor,men yrket og navnelikheten er der. Dette er spennende-. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk for at dere tenker med meg (er det norsk forresten?) Dette var spennende, Sigbjörn, som du sier. Men bestemor Hanne Amalie, som jeg aldri har kjent, er ikke begravet i Sör-Audnedal, ikke i Mandal, og ikke i andre familiemedlemmers sogn. Så det ser ut som om hun har dradd avsted. Hennes to sönner fra ekteskapet ble satt bort. Så det var nok en vidlöftig bestemor. Jeg vil undersöke Frivold-navnet. Og også under Lom i Gudbrandsdalen, etter Harald Fritzvold. En gang må det da lykkes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Folketelling 1900 på RHD. Pilestredet 32 Oslo: Der bor Sivert Gundersen f 1849.Vennesland. Vennesland ligger ca 20 km nord for Kristiansand .Harald Fritzvold. Der bor også Anna Hagen Sygepleier f.1871 S Undal. Hanne Amalie og Anna Hagen var nok kjente fra hjembygden,er der en forbindelse her? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Sigbjörn, Takk for ideene dine! Pilestredet 32, det var Rikshospitalet. (Jeg skjönte ikke riktig teksten din. )Harald Fritzvold var pasient der ifölge folketellingen 1900, men såvidt jeg har lest, hadde han adresse Deichmansgate 8. Vet du, eller andre som leser dette, om pasienter ved Rikshospitalet alle var kreftpasienter? Har du, eller andre, noen ide om en kan få opplysninger om pasienter som var på Rikshospitalet i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hvorfor skulle alle pasienter ved Rikshospitalet være kreftpasienter? På meg virker det som en helt umulig tanke. Radiumhospitalet, derimot - men hvorvidt det fantes omkring 1900 vet jeg dessverre ikke. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hans, Ja, naturligvis. Radiumhospitalet var/er for kreftpasienter. Jeg blandet dem sammen. Tror du Rikshospitalet gir opplysninger om pasienter fra så langt tilbake? Hvis de har oppbevart dette da, det er vel heller tvilsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Rikshospitalet har ikke så gamle data har eg fått opplyst. Forsøk en mail til Riksarkivet eller Statsarkivet i Oslo og spør etter pasientopplysninger. Hvordan kan du vite at bestemor døde i ovennevnte tidsrom? Hun reiste fra sine barn,kan det tenkes at hun var redd for å smitte dei med sykdom?Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Sigbjörn, takk for svar. Jeg v e t ikke hundre prosent sikkert at min bestemor döde för 1915, men alt tyder på det. Alt er svaert usikkert om denne bestemoren. Mens jeg holder på med letingen dukker det stadig opp nye ideer.Jeg har fått et tips fra en Fritzvold i Norge om at jeg kan få dödsattest fra Sör-Audnedal (nå Lindesnes kommune) for Harald Fritzvold, sönnen, som skal ha vokst opp hos sin mors söster og döde der i 1923, 13 år gammel. Kanskje farens navn står der. Og kanskje jeg slik kan komme videre til min bestemors siste oppholdssted. Jeg antar jeg må henvende meg til kommunen for dette, eller kanskje til Valle kirke? Det er fantastisk at noen er så villige til å hjelpe!Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I kirkebøkene skal foreldrenes navn vere innført ved barns dødsfall.Kirkebøkene kan vere på forskjellige steder. Statsarkivet i Kristiansand er det første eg tenkte på,det neste er at dei fremdeles er hos presten. Adr: Menighetskontoret Rådhuset 45 20 Lindesnes. Videre er så godt som alle kirkebøker i Norge microfilmet og til lån ved alle bibliotek i Norge.Hvordan det er med dei Norske utenriksstasjoner om dei har noen mulighet til å skaffe slike til fjernlån er ukjent for meg. Tror sperregrensen er 70 år på innsyn i kirkebøkene. Hilsen sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.