Gå til innhold
Arkivverket

[#5443] Hvilket kirkesogn hørte St. Jørgen Hospital i Berg


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

De sies at søster til min oldemor døde i ung alder som spedalsk på St. Jørgen Hospital i Bergen. Jeg kan ikke finne at vedk. er begravet i Bergen eller i hjemmesognet til vedk. (Manger). Ble de spedalske begravet på egen kirkegård eller ble de begravet i det sognet som St. Jørgen Hospital tilhørte? Den det gjelder het Johanne Larsdtr. født ca 1860 i Manger sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

St. Jørgen utgjorde sammen med Årstad sokn et eget prestegjeld fram til 1886, deretter var det et eget prestekall sammen med de andre stiftelsene og sykehusene i Bergen. Årstad ble eget kall i 1886.Etter at man fikk Møllendal gravplass i 1870-årene skulle man regne med at mange fra St. Jørgen ville bli gravlagt der, tidligere ville det vært naturlig å bruke St. Jacob (like ovenfor St. Jørgen), eller Assistentkirkegården rett utenfor Byporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis min slektning døde og ble begravet i Bergen som pasient på St. Jørgen Hospital, hvor skal jeg lete etter vedk. i Digitalarkviet. Er det lettest å søke på sogn eller? Jeg har prøvt å lete på navn, men finner henne ikke hverken i det sognet foreldrene bodde i eller i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hun finnes ikke i pasientregisteret for St. Jørgens hospital som er utlagt her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er løsningen: Lenke Som dere ser så startet denne debatten den 25. april 2001 og i mellomtiden har jeg funnet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.