Gå til innhold
Arkivverket

[#5444] Fra Biri til Susendal- født ca 1777.


Gjest Liv Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Larsen

Er det noen som sitter med opplysninger om Kjersti Jacobsdatter? Hun ble født på Biri ca 1777.Foreldrene hennes var Jacob Halvorsen Gaukstad og Anne Paulsdtr( Povelsdtr.) Kjersti flyttet til Susendal. Skulle gjerne visst mer om henne og hennes etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kanskje finner du noe i denne lille boka: Otto BUGGE:"Susendalen 1827-1927". Utgitt i Mosjøen ved 100 års-festen for Susendalens bebyggelse. Ikke la deg distrahere av bokas tittel indikerer en folketom dal før 1827. Det bodde da faktisk folk i Susendalen i 1801 også (men kanskje mest samer?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg beklager at jeg ikke er til hjelp, men tvert i mot ber om hjelp selv: Jeg er etterkommer av søstera til Kjersti; Agnethe. Hun dro til Beitstad, hvor hun ble gift og fikk etterkommere. Jeg har funnet foreldene til Agnethe i Biri, men derfra og bakover er det blankt. Har du noe mer?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser at Kjersti Jacobsdatter er nevnt på side 33 i nummer 1/1998 av Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift. Hva som står vet jeg ikke, men kanskje noen har mulighet til å gjøre oppslag.I Så fall håper jeg at vedkommende også kan se etter Agnethe Jacobsdatter på side 34 i nummer 1/1988 og etter Jacob Halvorsen på side 32 i nummer 1/1988 og på side 68 i nummer 4/1985.Ellers mottas alle opplysninger om de ovennevnte og deres forfedre med takk.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Hei! Jeg har faktisk flere opplysninger til deg! Foreldre til Jacob Halvorsen er: Halvor Kristensen, f 1720 i Fåberg, viet 22.10.1748 i Fåberg kirke, senere gardbruker i Rollefsby på Biri, hvor han døde 1764. Hans kone var: Anne Olsdatter, f 1729 i Biri- død 1807 i Kalverudhaugen. Viet 1ste gang i 1748, viet 2den gang 25.06.1765 med Peder Pedersen Kalverudhaugen. Barn: Kristen og Ole:f 1749 Jacob :f 1753 Lars :f 1755 døde ung Sidsel :f 1757 døde ung Rønnaug :f 1759 Lars :f 1762 Sidsel :f 1764Foreldre til Anne Paulsdatter: Paul(Povel) Engebregtsen, f ca 1721 på garden Ekeren i Biri, viet 22.11.1752 i Biri kirke. Overtok nordre Myre fra sin svigerfar i 1756.1801 enkemann på føderåd i nordre Myre. Gift med:Anne Olsdatter, f ca 1733 på garden nordre Myre i Biri. Død før 1801. * Alle pluss morfaren, ble begravd 20.12.1775 ved Biri kirke. Døde i en epidemi. Barn: Anne :f 1753 Til Gaukstad Kjersti :f 1756 Død 15.12.1775* Engebregt :f 1758 Død ung Sidsel :f 1761 Død 15.12.1775* Ingeborg :f 1763 ' Ole :f 1766 ' Marta :f 1770 ' Engebregt :f 1772Jeg har noen navn til, men klarer ikke se hvem de kan være.Dete er opplysninger som jeg har fått av Bjørn Herberg, som er medlem av Gjøvik Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skogmo

Storjorden - (side 81): "VALLI - Optat 1840 av Lars Larsen fra Biri og h. Kirsti Jakobsdtr. efter at de i 20 år hadde været pladsfolk under Aarregaard paa Namdalseidet..."Vefsn bygdebok bind II (side 149): " - I det området som med et fellesnamn vart kalt Vallia begynte Lars Larsson rydning i 1840. Han var opprinnelig fra Biri,...."Er det denne Kjersti Jakobsdtr. du er på jakt etter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Larsen

Hei Alf! Ja, det er akkurat denne Kjersti jeg ønsker å følge helt til i dag! Jeg har navn på barna, og delvis barnebarn, men der stopper det. Har du anelse om nålevende etterkommere? Jeg skulle gjerne hatt hele regla! Hvis du vil kan du sende meg mail: Adressen er livlars@world-online.no Det samme gjelder andre som har noe, eller lurer på noe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Alf Sanden

Jeg vet ikke om du har funnet ut av dette siden innlegget ble skrevet, men jeg har henne i min database og en god del av etterkommerene hennes på en del av barna. I Årboka fra Gjøvik historielag fra 1987 er hun også nevnt også i årbok for Vefsn museum i 1988 med bl.a bilde av gården i SusendalKontakt meg privat på xslekt-alfx@c2i.net (slett x-ene i adressen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.