Gå til innhold
Arkivverket

[#5450] Arne Hanssen Risnes


Gjest Egil Hitland
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Hitland

Ein av mine forfedre på morsida heitte Lasse Arnesen og kom frå Risnes i Sogn & Fj. Han og familien flytte til Bergen. Foreldra hans er Arne Hanssen og Malene Andersd som budde på Risnes. Det eg ikkje kan finne er kor dei kom frå. Når vart dei gifte td.? I teljinga for 1801 bur ei Malene Andersd på Risnes (7år) så det er mykje truleg at det er henne,men kvar kom Arne Hanssen frå?Han er født i 1787 og død i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg finner ikke Arne og Malene under vigde i S&F, men under døpte er de oppført som foreldre til 3 barn: Marthe f. 1826, Hans 1829 og Lasse 1834. Dessuten fant jeg under døpte i S&F en Arne Hanss. døpt 30/11-1788 - far er Hans (etternavn ikke notert), boende på Hillestad. Denne Arne finner du også (3 år) i FT 1801, på gården Hillestad. Kanskje et spor å følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Neverdal

Under døpte i Sogn og Fj. er det også ein Arne Hansen, fødd 26.10.1798. Dette er vel den samme som er 3 år i 1801.Far Hans, mor Guri Tverberg, husmannsfamilie på Hillestad som er ein gard på Hafslo i Luster kommune - innerst i Sognefjorden. Det finns bygdebok for området. Kanskje den kan gje vidare opplysingar, men det er ofte litt tilfeldig med oppføringar for husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Oops - da har jeg altså "rotet" litt og ikke regnet etter - kanskje fordi mors navn var Guri i begge tilfelle, dvs. egentlig er der 3 av dem. Arne Hanss., f./døpt 1782, 1788 og 1798 - fars navn er Hans (ikke etternavn)og mors navn er Guri/Gurri (ved dåp i 1782 er mors etternavn Arned.). Felles for disse 3 innføringene er "Tverberg" i Spalten Merknad kjelde.Så da er vi vel fortsatt like langt. Kanskje originalen for døpte (for "din" Lasse i 1834, eller hans 2 søsken) forteller noe mer om hvor far Hans... var fra - eller om faddere. De kan jo også gi en god pekepinn. Originalene er, så vidt jeg vet, å finne på Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Igelkjøn

Borna til Arne og Malene (Fylkesarkivet i S&Fj):Johanne Arned. 1821 Arne Hanss., Malene Andersd. Rusnes Hans Arnes. 1829 Arne Hanss., Malene Andersd. Risnes Lasse Arnes. 1834 Arne Hanss., Malene Andersd. Risnes Marthe Arned. 1826 Arne Hanss., Malene Andersd. Risnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Uff, dette vart rotete. Det skulle vere slik:Johanne Arned. 1821 Arne Hanss., Malene Andersd. RusnesMarthe Arned. 1826 Arne Hanss., Malene Andersd. RisnesHans Arnes. 1829 Arne Hanss., Malene Andersd. RisnesLasse Arnes. 1834 Arne Hanss., Malene Andersd. Risnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Arne og Malene er vel mest trolig gift i Askvoll (Hyllestad sogn) ca. 1820. Dataregistrerte vielser for Askvoll starter ikke før i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.