Gå til innhold
Arkivverket

[#5451] Hvor lete for å finne en som ble hengt etter 1801


Gjest Torbjørn Falldalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Falldalen

Engebret Rejerson var født i 1777 på garden Jevne i Vang i Oppland (Valdres)I FT 1801 er han oppført som ”Nat. Soldat”Han ble hengt en gang etter 1801. I en salmebok fra 1758 har han selv skrevet at han ” om tre dager skal henges”Hvordan går jeg fram for å finne ut når dette kan ha vært og årsaken til hengingen?”Nat. Soldat” hva kan det bety.Takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nat.soldat = national soldat. (vanlig soldat tror jeg.) Kanskje du bør finne ut hvor han var soldat, i hvilket regiment?(Opplandske regiment?) Kanskje han gjorde noe galt under militærtjenesten. Jeg vet ikke hvor vanlig det var å henge folk rundt 1800, og evt. hvor alvorlig "forbrytelsen" hans var. Ellers så må det jo ha vært en rettssak mot han, og da bør det kanskje finnes papirer fra rettssaken. Om du vet hvor han satt arrestert vil jo det hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Takk for svar.Det er notatene som er gjort i salmeboka som er eneste informasjonskilde til denne hengingen og jeg vet derfor ikke hvor han ble hengt. Fant han i 1801 tellingen og vet derfor ikke når han ble hengt.Har noen andre råd så er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kirkebøkenes Utflytterliste burde fortelle hvor han dro hen og tidspunktet når han reiste,soldater oppholdt seg ofte på hjemstedet en del av året så kansje der står mer i kirkeboka. Når du har funnet det så spør på Statsarkivet. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.