Gå til innhold
Arkivverket

[#5452] Finnes et JYLLAND i Ytre Enebakk?


Gjest Tore Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg får snart besøk av en slektning fra USA som er født Jylland.Navnet har hun etter sin farmors fødested (?)i Enebakk. Farmoren het Karoline Julia Kristensdtr.Jeg har lyst til å vise henne stedet. Men hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Jylland var en plass i Ekebergdalen i Enebakk - ikke i Ytre Enebakk, men i Kirkebygda. I Enebakk Bygdebok bind II, s. 374 er plassen omtalt. Det står at den lå rett nord for tunet på Børter gård. Plasse er ikke nevnt i andre folketellinger enn den for 1891. Dersom du søker noen av personene som skal ha bodd der, kan jeg godt se etter dem for deg. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Takk til dere som svarte.Jeg tror det med Børter kan stemme.Karoline Julia er født i 1844. Mjærskog står oppført som fødested, derfor trodde jeg stedet måtte være i Ytre Enebakk.Det hadde vært moro å vite koblingen til Jylland.Kanskje slekten hennes kom derfra?Jeg vet ingenting om hennes foreldre. Eller kanskje det var der hun bodde før familien flyttet inn til Kristiania. Hun var gift med Christian Halvorsen,f i 1852 på Søndre Solberg i Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Til Astrid Gran Skjæret Jeg glemte å takke ja til tilbudet ditt.Vet du ellers nøyaktig hvor stedet er, og om det er greit å komme dit for en 80åring? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Dersom du kontakter meg på min internettadresse leifskj@frisurf.no kan jeg gi deg navnet på noen som kanskje kan fortelle deg hvor plassen lå. Jeg skal på Riksarkivet enten denne uken eller neste og da kan jeg kikke litt nærmere på denne familien for deg. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Didriksen

Søker etter oldeforeldre i BambleMine oldeforeldre Gustine Karen og Oskar Olsen bodde på Isnes i Bamble.Er det noen som vet hvor de kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.