Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid Ryen

[#5455] Min tippoldemor Helene (Helena) Bardosdatter

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Min tippoldemor Helena Bardosdatter ble født i 1818 eller 1819 i daværende Frosta kommune i Nord-Trøndelag. Hun ble gift med Johannes Paulsen. De bodde på Aasan gård i Åsen. Helena levde på samme gård til etter 1900. Bardo eller Baro er et sjeldent mannsnavn. Det finnes en Bardo Larsen i Frosta 1801 som "tjener" på gården Hammer. Jeg har søkt mye og finner ikke ut av hennes opprinnelse. Jeg er takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg. MVH Astrid Ryen, Trondheim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pål W. Martinussen

I Bø i Vesterålen finnes etternavnet BARDO. Iflg. "Bø Bygdebok" av Rolv Straume er opprinnelsen til navnet Jakob BARDOSEN fra Stiklestad. Sønnen som kom til Bø var født 1874 i Borge, Lofoten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Det er sikkert riktig selv om det ikke hjelper meg noe særlig. I folketellingene for 1801 og 1865 finnes bare 50-60 menn med dette fornavnet. Forekomstene er konsentrert i Verdal, Klæbu og Selbu.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Bardo er ikke uvanlig i Nord Trøndelag. Har du sett i kirkeboka? Der burde det stå hvem var foreldrene hennes og kanskje gård også. Jeg vet ikke om det finnes bygdebok for Frosta, men ellers så finns det mange bygdebøker for det distrikter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jorunn Rye

Helena Bardosdatter er min oldefars fostermor.Da jeg drev og undersøkte om hans opprinnelse fikk jeg god hjelp av en som har skrevet bygdebok for Åsen. Han het Arne Vudduaune, tlf.74056515. Han satt inne med mange interessante opplysninger om min oldefar som vokste opp hos din tippoldemor. Han kan kanskje hjelpe deg også? Mvh. Jorunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Første bind av bygdeboka for Åsen (s. 437) viser at Helena Bardosdatter, husmannskone på Åsan under østre Husby, var datter i Vensetdalen i Markabygda (Skogn). Hun var født i 1819; dødsår ikke oppgitt.På s. 39 i Skogn Historie bd. 8 (Markabygda og Ekne) på plassen Dalen under Venset er oppført: Bardo Pålsen, f. 1794 på Hosetvaldet i Hegra, gift med Marit Andersdatter, f. 1799 på Reistadvaldet i Frol. De bodde på Trosetvaldet (i Markabygda) i 18130, og kom til Dalen før 1845. Bardo var da gift for andre gang. Helena var hans datter i første ekteskap (d.v.s. _ikke_ i ekteskapet med Marit). Bardo døde i 1855; kona Marit i 1877. Navna Brod og Bardo (til tider brukt om hverandre) har vært forholdsvis vanlige i Stjørdalsdalføret.Jeg ser ellers at (Arne) Sigmund Vudduaune nevnes. Han har e-postadresse arns-v@online.no.Mvh Arne Langås, 7630 Åsena.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg sier takk for hyggelige svar. Jeg har en gammel stamtavle som dekker deler av slekten til mine oldeforeldre i Åsen. Mye av dette har jeg fått bekreftet ved å søke ifolketellingene. Skal jeg finne ut mer om Helena Bardosdatter, må jeg nok gå til bygdeboka for Åsen. H.B. hadde ifølge den stamtavlen jeg har, åtte barn, hvorav tre sannsynligvis døde som barn. Tre andre, hvorav den ene er min oldemor Ane Næss som flyttet til Stjørdal, den andre Nikolina som overtok gården Åsan og den tredje Paul som flyttet til Trondheim kjenner jeg til etter muntlig overlevering fra min mor. To andre søsken, Berit Marta og Hanna, finner jeg i tellingen for 1865 som fosterbarn på andre gårder i Åsen, dette som et apropos til det du forteller om din oldefar. Vennlig hilse Astrid Ryen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Tusen takk til alle!Mens jeg satt og skrev siste innlegg, fikk jeg nytt svar fra Arne Langås (kjenner din hjemmeside). Er ytterst takknemlig for all Hjelp. Hilsen Astrid Ryen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Arne Langås!Du har så mye bedre oversikt enn meg - jeg begynte med slekt for alvor først for et års tid siden, og jeg har blitt fullstendig "hekta". Det kommer min store hobby når jeg om ikke så alt for lenge går av med pensjon. Johannes Pålsen eller Paulsens far, Paul Olsen, kom ifølge nevnte stamtavle fra Hoås i Lånke. Jeg tror å ha funnet ham i folketellingen for 1801, Poul Olsen, som tiåring som tjener på gården Qvaal (Kvål). Stemmer det? Ane Rollaugsdatter eller Rollufsdatter som hun kalles i 1801, har jeg funnet under Hammer. Det stemmer med hva du sier. At vi er i slekt høres spennende ut. Jeg skal gå til din hjemmeside og lese mer. Hva jeg har lært av dette, er at i fremtiden må lese flere bygdebøker. Bygdeboka for Røros har jeg, der min farfars slekt kommer fra, men ellers har jeg stort sett operert via internet. Jeg kontakter deg via din emailadresse. Takk for all hjelp! Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.