Gå til innhold
Arkivverket

[#5456] Søker Gaustad-slekt fra Møre og Romsdal


Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Min bestemors tante, Kristine Marie Lyche f. 1889, fikk en uekte sønn 19. april 1907, som fikk navnet Thor. Kristine giftet seg senere med maler Magnus Johan Andersen Golmen f. 1887 (de to fikk aldri noen barn), og de tre utvandret til Amerika i 1920 og bosatte seg i Minnesota (Magnus hadde reist over for første gang i 1907).I følge historien skal Kristine først på sitt dødsleie (i 1973) ha fortalt sin sønn at Magnus ikke var hans biologiske far, men dette stiller jeg meg noe tvilende til, da Kristine ikke giftet seg med Magnus før etter 1916. Som 9-åring (eller eldre) skulle vel Thor ha vært klar over sitt opphav for lenge siden, da ingen farsperson var i nærheten. Uansett, Thors barn fikk i allefall ikke vite at Magnus ikke var deres biologiske bestefar før Thor selv lå på dødsleie (1985). Han hadde visstnok tidligere selv prøvd å skaffe til veie sin biologiske fars navn, men ikke lykkes.Ifølge kirkeboka for Kristiansund, var Thors far maler Noe Jakobsen Gaustad. Han utvandret til USA i november 1906, altså nesten 5 måneder før Thor ble født. Om han stakk av til Amerika fordi Kristine hadde "bolle i ovnen", eller om han ikke visste noe om barnet som var på vei, vites ikke.Jeg har funnet Noe i FT 1900 (da som Noa, men han er døpt Noe 05.03.1885) og hans fars familie i FT 1865. Når det gjelder hans mors familie er det i FT 1865 litt for mange å velge i til at jeg kan gjøre en klar kobling.Noe hadde ifølge FT 1900 fem søsken: Alette Magrete (1886), Erling (1887), Jakob Adolf (1890), Lovise Emilie (1898) og Aslaug Ingebjørg (1900). Vil svært gjerne komme i kontakt med enhver som mener seg i slekt med noen av disse.I Vevang i Møre og Romsdal er det ei bygd som heter Gaustad, og som jeg tror Noes far kom fra, basert på at hans familie i FT 1865 bor i Kornstad sokn, Gautstad gård (men han kaller seg Gaustad i FT 1900). Jg har ringt rundt til de fleste som heter Gaustad i denne bygda, men har så langt ikke funnet den riktige greina.Jeg er i utgangspunktet også interessert i koblinger bakover i tid, men i første omgang aller mest interessert i koblinger fram til nålevende personer. Dette basert på at Thors amerikanske familie sannsynligvis vil besøke Norge om ett år eller to.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.