Gå til innhold
Arkivverket

[#5457] Theodor Sørensen fra Akershus?


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Kan noen hjelpe meg å finne Theodor Sørensen født ca. 1847. Jeg veit at han ble gift med Marie Olsen f. ca. 1851 Skredsmo i Akershus, og fikk bl.a.sønnen Gustav Adolf Sørensen f. 03.08.1878.Jeg har funnet foreldrene til Marie Olsen (Karen Christiansdtr. og Ole Olsen), men jeg klarer ikke å finne ut noe om Theodor Sørensen. Jeg veit ikke hvor han kom fra? Kan noen hjelpe meg i riktig retning videre?Hilsen Kari Anne Støyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ta en kikk i folketellingen for 1900. Der vil du finne Teodor og kona med en ungeflokk på seks. De bodde på en plass som het "Lillestranden". Jeg tror det er i sørenden av Maridalsvannet.Det som er viktigere for deg, er vel kanskje at han ved denne folketellingen oppgir Nittedal som fødested. Dette gjør at du lett kan finne ham i folketellingene fra 1875 og 1865 også. Dessverre framgår det ikke av FT 1865 hvem som er hans foreldre. Han arbeidet da nemlig tjenestekar på gården Skøyen. En rimelig hypotese kan kanskje være at det moren hans vi finner på plassen Skøyenhagen. Hun het Maria Gulbrandsdatter og hadde døtrene Olava Sørensdatter og Gina Sørensdatter boende hjemme. Maria har derfor trolig vært gift med en Søren som var død i 1865. Du får ta en kikk på kirkebøkene for Nittedal fra 1847 og deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Takk! Du har funnet riktig Theodor i 1900-tellinga, men jeg tror ikke den fra 1965 stemmer. Teodor her er 25 år, mens "min" Theodor ikke skulle være mer enn 18 år. Jeg fant en annen Theodor Sørensen på 18 år - simpel arbeider - som bodde på gården Smithugget i Nittedal. Skoledistriktet var Kirkesangeren. I samme skoledistrikt på gården Hestehagen fant jeg muligens familien hans. Søren Sørensen 49 år født i Skedsmo og Anne Nielsdtr. 38 år fra Skedsmo.Jeg fant ikke 1875-tellinga, så jeg fikk ikke sjekka opp mot denne. Hvor finner jeg den?Er det noen gode bygdebøker for Nittedal og Skedsmo?Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du har nok rett i at Theodor på Smithugget sannsynligvis er en bedre kandidat enn Teodor på Skøyen. Smithugget lå under Strøm lengst sør i Hakedal og er et godt stykke fra Hestehagen (i nærheten av Nitedal krk.), men det er mulig du har funnet riktig familie likevel.Det finnes bygdebøker for Nittedal og Hakedal, men jeg vet ikke hvor gode de er. Når det gjelder 1875-tellingene, så er den ikke tilgjengelig samlet noe sted, men du finner noe på Digitalarkivet (under ) og noe på RHD i Tromsø (bl.a. for Kristiania). I dag klarer jeg imidlertid ikke finne Teodor igjen. Kanskje han var flyttet til Aker allerede? Tellingen for Aker tror jeg ikk er tilgjengelig på nettet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Mona Storli

Det har gått lang tid siden dette innlegget ble skrevet. Har du funnet noe mer om Theodor Sørensen? Jeg har nettopp funnet ut at han er min tipp-oldefar. Min oldemor var hans datter Asta Sørensen.Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kari Anne Støyl

Hei Mona!Jeg har hatt en pause i slektsgranskinga mi. Jeg har 3 små barn og har har lite tid for meg selv. Jeg har ikke funnet ut noe mer om Theodor Sørensen, men jeg vil gjerne komme i kontakt med deg for å utveksle info om felles slekt. Min E-mail adresse er: torodd-s@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.