Gå til innhold
Arkivverket

[#5461] Mons Andreas Larsen f. Manger - kor vart det av ha


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det nokon som kan gje nytting informasjon om kvar det vart av Mons Andreas Larsen f. på Mangersplasset den 26. sept. 1846 gift i Bergen den 30. juni 1872 med Ingeborg Hansdtr. f. 18.08.1844 i Vigedal sogn i Rogaland. Finner Mons Andreas då dattera vart døpt den 6. juni 1873 i Korskirken i Bergen. Kan ikkje finna han att i folketeljinga for 1875 heller ikkje i utvandringsprotokollane. Kan han av ein eller annan grunn ikkje ha vorte reg, i Digitalarkivet eller har fam. av ein eller annan grunn flytta til ein stad snom ikkje er reg. i Digitalarkivet. Kan heller ikkje finne at han har døydd. Er det nokon som kan hjelpe meg eller gje meg tips om kvar eg kan finna han eller familien hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nei, jeg har ikke vert på Statsarkivet, men kanskje jeg burde det, eller finnes disse opplysningen i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Flytte til/frå Bergen ligg ikkje på DA. Der er ikkje spor etter dei i Bergen seinare, korkje levande eller døde. Dei står ikkje i emigrantlistene, men kan ha emigrert like vel. Diverse landsomfattande søk på 1900 fører heller ikkje så langt - men ei Matilde Ugland i Barbu er fødd i Bergen i 1873, kan det vere eit spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Til Terje Hei, jeg har ikke svar på spørsmålet ditt,men kanskje noen tips likevel? Du skriver at Mons A.L. var gift med Ingeborg Hansdtr f. i 1844 i Vikedal. Trodde at de muligens var flyttet til hennes hjemsted. Fant de ikke der. Jeg har en kopi av kirkebok for Vikedal 1851-1867, utgjevar er N.Dybdal-Holthe, Avaldsnes. Under utflytte finner jeg: 1860: 14/4-60 Ingeborg Hansdtr. Egedalen, 16, Bergen (det stemmer jo med navn og alder, men vet du om hun kom fra Egedalen?) Det ser ut som om hun muligens har 3 søsken til som flyttet ut. 1856: 14/10-53 Marta HAnsdtr. Egedalen, 21, til Solem ved Bergen. 1857: 14/4-54 Tor Hansen Egedalen, 23 år, til Bergen. 1857: 14/4-56 Hans Hansen Egedalen, 20, Bergen. Og i FT for 1865 finner jeg Ingeborg igjen. Listenr 1614, gårdnr 86, gatenavn 16, bydel Domkirkens sogn Bergen, gårdeiere A Ritscher. 16711 Ingebor Hansdtr, tjenestepige,u,22, fødested Vikedals præstegjeld Stavanger. Jeg vet ikke om du kan bruke noen av disse opplysningene, men jeg ville nå prøve å hjelpe deg. Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Marit. Det er den Ingeborg Hansdtr. som du viser til at Mons Andreas ble gift med. Hun ble født den 18. aug. 1844 og ble gift meg Mons Andreas Larsen den 30. juni 1872. Den 20. april 1873 fikk paret datteren Mathilde Heleen som ble døpt i KK den 6. juni 1873. Juni 1873 er siste gangen vi hører om dette paret i Bergen. Jeg har etterlyst andre slektninger etter søskena til Ingeborg for om mulig å få vite noe hos dem, men foreløbig har jeg ikke klart å finne noen som vet hvor det ble av Mons Andreas og Ingeborg og datteren. Jeg vet ikke hvor de kan ha tatt veien. Håper på å kunne få hjelp til det. Av helsemessige grunner har jeg ikke hatt anledning til å gå innom Statsarkivet for om mulig å finne svar på mine spørsmål der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Har vert i kontakt med en av etterkommerne etter Hans Hansen som også kom til Bergen, men de hadde ikke kjennskap til hvor det ble av dette paret. Videre har jeg vert i kontakt med hun som skriver bygdeboka for Vindafjord, men har ikke kommet nærmere noen løsning. Håper at det er noen som kan gi meg info som kan sette meg på sporet etter Mons Andreas Larsen og Ingeborg Hansdtr og evn barn som Mathilde Heleen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.