Gå til innhold
Arkivverket

[#5463] Vad kan jag som släkting få del av hos Norska mynd


Gjest Sven-Arne Adolfsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Jag kommer kanske med en märklig fråga, men frågar man inte får man inget veta.Vilka uppgifter kan jag som avlägsen släkting född och bosatt i Sverige få från De Norska myndigheterna ?Och vilka myndigheter skall jag kontakta ?Exempel: Min fars bror Karl Holberg Adolfson född 12/5 1901 Skee Bohuslän Död 4/4 1984 i Filtvet, flyttade först till Canada och sedan till Norge, gifte sig med en dam vid namn Dagny, fick 2 pike barn Inger (F 29/4 1946) och Anne Christin (F 3/2 1951) båda med namnet Adolfson. Familjen bode i Filtvet i Hurum där jag och mina föräldrar besökt dem många gånger. Då jag vill ha tag på denna Dagnys flick efternamn och födelse data vet jag inte hur jag skall gå tillväga, vet ej heller om hon fortfarande lever, pikerna är gifta och deras efternamn nu mera är för mig okänt så dem kan jag inte finna och fråga något om.Kanske någon av er läsare här kan ge mig lite hjälp på vägen.Jag har samma problem med min en av mina kusiners äkta mans moder ( på en annan av min fars bröder som flyttade till Norge ) som jag skrivit om i ett tidigare "inlägg" här "Kyrkobok Hurum" och där jag inte fått någon information ännu.Mvh Sven-Arne Adolfssonhttp://www.aas.nu/Saasaa@aas.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei Jeg har 3 forslag. 1. Kontakt Hurum kirkekontor med opplysninger om Karl Adolfson's dødsfall og forhør deg om hans kone er gravlagt sammen med ham på Filtvet kirkegård. Da vil du kunne få opplysninger om hennes fødselsår og kanskje når de ble gift.2. Kontakt Hurum Kommune for og se om de har opplysninger de kan hjelpe deg med. Flytting fra kommunen etc.3 Prøv også Folkeregisteret i Oslo. Kanskje de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

-Og i anknytnig til telefonsamtalen med prestekontoret, be om at enten de (eller kirkevergen) slår opp hvem som står som gravfester. Så får du både navn og (forhåpentligvis riktig) adresse på en pårørende! Mvh MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.