Gå til innhold
Arkivverket

[#5464] Ole Eriksen S. Aarland f. 1851 til USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I bygdeboka for Møgster sogn står det at Ole Eriksen S. Aarland utvandra til USA, men eg kan ikkje finna han i utvandringsprotokollane, kva er grunnen til det? Ole var son til Erik Larsen Aarland og Margrethe Olsdtr. Vaage. I tilfelle Ole har utvandra til USA, kan det vere mulig å finne etterkomarane hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Terje. Hvis Ole har utvandret uten at det står i protokollene, kan det være at han reiste på andre måter enn de "offisielle" - det kan jo tenkes at han reiste over som mannskap på et skip og så hoppet av i USA. Når det gjelder spørsmålet om etterkommere kan det sikkert være vanskeligere, da folk ofte skiftet navn når de kom over. Jeg vet også at en del utvandrere kom hjem igjen, selv om det kan stå i bygdebøker at de utvandret. Jeg søker forøvrig selv i denne slekta (Margrethe var søster av min oldefar, og Erik bror av min tippoldefar!) Jeg vet at min bestefar hadde flere søsken som dro over, men har så langt ikke funnet spor etter etterkommere. Men jeg har enda ikke prøvd den nye siden: www.ellisislandrecords.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Så vidt jeg vet er protokollene i Digitalarkivet slett ikke komplette, hvis det er disse du sikter til - så det behøver ikke være avgjørende. (Jeg savner også mange der). Husk at Ellis Island åpnet først i 1892. Det er foreløpig ganske vanskelig å jobbe mot dette nye registeret pga høy aktivitet på serveren.Har du oversikt over hvilken stat Ole reiste til, vil nok det hjelpe dersom du skal inn på amerikanske databaser (prøv f.eks. www.genealogyhomepage.com, www.ancestry.com eller www.rootsweb.com hvis du ikke allerede har vært der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Lars hvem av brødrene til Margrethe og Erik er det dnin slekt kommer fra? Du kan gjerne sende meg noen ord på e-post terje1948@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig A.Hevrøy

Søker etter foreldrene til min bestefar,Severin Kristoffer Bårdsen Wold.Han var født i Bergen,mistet sin mor då han var 12 år,fikk så en stemor(ukjent)Hans far het Bernard Martin Wold og hans mor het Kristine Holsen(S.Trøndelag?)Det er hans foreldres bakgrunn eg er på jakt etter.Bestefars papirer forsvant i Bergensbrannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei SolveigDu burde nok prøvt å legge dette ut som et eget tema. Det er den beste måten til å kunne få svar på dine spørsmål. når du nå har lagt det ut der det er eit anna spørsmål så er det ikkje så lett for lesarane å sjå kvar du har spørt om. Du skriv at slekta di bl.a stammar frå Kristine Holsen (S. Trøndelag?) har du sjekka om ho kanskje kom frå bygda Holsen i Sunnfjord? Det ligger ei bygd med navnet Holsen noko sør for Førde på vegen mot Gaularfjellet.Sida du har skrive inn noko der eg er på jakt etter mine slektninger, så vil eg spørja om du kanskje har nokre tips til meg kva eg skal leita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.