Gå til innhold
Arkivverket

[#5469] Røyken


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Jeg ser at så mange har fått hjelp når det gjelder slektsgransking i Røyken, så nå vil jeg prøve meg.Etter kirkeboken for Røyken 1872 nr. 75 ble min oldemor Caroline Eriksen født 25.05.1872. Hennes foreldre var inderst Erik Olsen, 53 år og hustru Anne Karine Pettersdatter, 40 år.Når jeg går på folketellingen for 1965 finner jeg disse personene som bor på "Bakkeneie", men de har en datter Karoline som da er 9 år. Kan det være at hun er død, og min oldemor er blitt oppkalt etter henne.Det hadde vært artig om jeg kunne komme litt lengere med min slekt i Røyken.Min oldemor, Caroline Eriksen var gift med Efraim Johanneson fra Sverige. Han var stenhugger på Kinnartangen. Han var født i 1851. Han vet jeg ingen ting om.Håper på et positivt svar.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I kirkeboken for Røyken vil du kunne håpe på å få svar på om den Karoline som var 9 år i 1865, ble begravet en gang mellom 1865 og 1872. Om Caroline og Efraim ble gift i Røyken, så vil du også kunne lete etter deres vielse i kirkeboken derfra. Og da vil du antagelig få oppgitt navnet på Efraims far samt hans fødested. Det vil være en god begynnelse. God jakt! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg har slått opp i mine notater for Røyken og kan opplyse følgende:Begravelse: Inderstbarn Caroline Eriksdatter døde 25.7.1870, gravlagt 31.7.1870. Dødsårsaken har jeg tolket som "Krangetæring" (med forbehold). Hun bodde på Hyggeneie og var 13 1/2 år gammel.Vielse 7.9.1890: Stenhugger Efraim Johannessen fra Elfsborg len i Sverige, oppholdssted: Hyggen, født 1851, konfirmert i Borgstena (tror jeg det skal være) i 1866. Farens navn er Skredder Johannes Brynildsen.Bruden er Karoline Eriksdatter, født 1872 i Røyken, faren heter Erik Olsen og er fisker.Hvis det skulle være av interesse så sender jeg en kopi av et forsøk jeg har gjort på å sette opp en slektsoversikt:Bakkeneie bruk nr. 1. 1-1. Rundt 1865. Stine Evensdatter fra ? ca. 1820-?, ugift. «Arbeidskvinde» i 1865.1-1 a. Rundt 1865. Erik Olsen fra ? ca. 1821-?, g. desember 1855? med Anne Karina Pettersdatter fra ?, ca. 1831-? fra ?. Husfar, inderst, arbeidsmann ved gardsbruket i 1865.Husdyr og avling i 1865: 3/4 t. poteterBarn: 1. Karoline 1.1.1857-25.7.1870, født på Ølstad. 2. Ole ca. 1860-?. 3. Edvard ca. 1862-?. 4. Julie 23.1.1865-?, født på Guttersrud. 5. Karl Martin 7.8.1868-?, født på Vestre Hyggeneie. 6. Karoline 25.5.1872-?, født på Hyggeneie. Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk for god hjelp. Det var fint å få vite at jeg var på rett vei. Jeg ble litt i tvil når det ble to med navn Caroline å forholde seg til. Har du kopier av kirkebøkene for Røyken? Da kanskje du kunne hjelpe meg videre? Både Erik Olsen og Anne Karine Pettersdatter er født i Røyken, ifølge folketellingen av 1865.Har du også opplysninger om hvor i Sverige jeg kan henvende meg for å få mest opplysninger om Efraim Johannson.Med hilsen Turid Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg har noe stoff til deg, men det ville være enklere om jeg kunne få E-postadressen din så jeg kunne sende det som vedlegg der.Hilsen Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Jeg vil gjerne ha de opplysningene du har. Min e-post adresse er: turid.christiansen@chello.no På forhånd takk for hjelpen. Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.