Gå til innhold
Arkivverket

[#5479] Johan N. Jensen fra Brekstad NT


Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei jeg har funnet min tipp oldefar Johan N. Jensen i folketellinga fra 1900. Han er her oppgitt født 1860 i Brekstad i Nord Trøndelag, men i folketellinga for 1865 har jeg ikke kommet over aktuelle/sikre kandidater - kan noe hjelpe? Har ble gift med Theodora O. Jensen, født Holm og etter det jeg har fått opplyst av slektninger omkom han på sjøen i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Er du sikker på at det ikke er Brekstad på Ørlandet, Sør-Trøndelag du skal til? Der finnes to mulige kandidater, den ene riktignok med litt slingringsmonn i alder.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Takker for tipset Sissil. Det står riktignok Brekstad NT i folketellinga for 1900, men det trenger jo ikke nødv. være korrekt. Alder på første var vel innenfor feilmarginen, så jeg velger foreløpig å forfølge denne. Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Kolbeinsen

Sissil, du hadde ganske sikkert rett! Når jeg fant han i skipslisten for 1900 var han oppført med Ørlandet som fødested. Oppføringen i den den ordinære lista var antagelig gjort av han kone. Slikt sett viser detseg at det absolutt kan svare seg å kryss sjekke kildene ;-)Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Ørland kirkebok 1860 s. 27, døpte nr. 96: Johan Nicolai, f. 05.09.1860, døpt 21.10.1860. Foreldre: inderst Jens Ingebrigtsen Udhaug og hustru Ane Iversdatter. Faddere: Serina Johannesdtr., Thrine Olsdtr., Peder Andreassen, Johan Pedersen Udhaug, Hans Christophersen Bugten.Han er den eneste i kirkeboka for 1860 som passer inn.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Mange takk skal du ha Kirsti!Det var jo dette jeg antok, men nå skal jeg se om fadderne kan si/gi meg noe mer.Jeg har prøvd å finne noen av disse igjen i 1875FT uten hell. Jeg har også hatt problemer andre veien med å finne eks. foreldre til Ane Iversdatter.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Her kommer litt mer, selv om det kanskje ødelegger noe av moroa ved å forske slekt:Ørland kirkebok 1857 s. 275 ekteskap nr. 11, inngått 30.09.1857 mellom: ungkar Jens Christian Ingebretsen fra Hitteren, 23 år, far Ingebret ?, og pike Anne Margrethe Iversdtr. fra Hæg, 31 år, Far ??. Forlovere: Hans Aage Svensen Udhaug og Jacob Christoffersen Udhaug.Ørland kirkebok 1826 s. 6, døpte nr. 56: Anna Margrethe Iversdtr., f. 25.02.1826, døpt 04.05.1826. Foreldre: ungkar Iver Ingebretsen ? og pike Maren Johnsdtr. ibid (dvs. samme sted). Faddere er uleselig men det skyldes prestens håndkrift.Ørland kirkebok 1828 s 368, ekteskap nr. 2, inngått 14.02.1828 mellom: ungkar Iver Ingebretsen, fødested og oppholdssted Sølven (antar dette er Selva som nå ligger under Agdenes, men som tidligere var Ørlandet), 28 år, brudgommens fars navn Ingebret Stav fra Melhus, og pike Maren Johnsdatter, fødested Vatten, 24 år, brudens fars navn John Sølvlien. Forlovere: Hans Sølvlien og Andreas Vatten.Kirsti paalhuse@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Kirsti, du er bare en engel:-))Det er jo litt vanskelig å leite i Trøndelag og Nordlands distriktet, når du sitter i Haugesund - så jeg er takknemlig, at det er noen som deg som gidder å hjelpe andre.Jeg har nuss begynt å rote i slekta, og må bare medgi at det er utrolig morsomt og ikke så rent lite interessant.Du har absolutt fått ei stjerne i margen fra en nybegynner fra Haugesundmvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.