Gå til innhold
Arkivverket

[#5486] Jacob Jacobsen klokker til Næsna og Ranen f.1686 d


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har inntrykk av at mange fører sine aner tilbake til nevnte person. Men er det noen som har funnet ut noe mer om hans aner ??.Hadde håpet at det lå ett eller annet i skiftene fra Nesna som jeg nettopp anskaffet, men der var det så langt ikke noe svar. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er vel ikkje heilt lett å kome vidare, men om eg ikkje hugsar feil, så var far hans òg klokkar. Nesna-boka har diverre svært lite om dette; hadde vona på meir der. Men sidan han Petter Dass & Co ikkje førde kyrkjebok, veit vi vel ikkje anna enn det som hender frå litt inn på 1700-talet. Eg har sett den første kykjeboka, men det er lenge sidan no. Det einaste meg minnest, er at han Jakob går att som fadder i mest anna kvar dåp. Men eg skulle gjerne likt å vite meire om han enn nett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Bjørn. Takk for svar. Ja jeg hadde og notert far til Jacob Jacobsen, Jacob Jørgensen som klokker. Men det sier ikke så veldig mye. Men at han gikk igjen som fadder ved dåp, sier vel kanskje litt mer ? De må vel på ett eller annet vis være inngiftet med andre slekter på stedet ?? Jeg får anskaffe de kirkerbøker som eksisterer på Nesna i den tiden. Mulig vi den vegen kan få andre opplysninger. Jeg syntes ikke ved første øyekast, at skiftene ga noe svar. Hvilke kirkebøker var det du hadde sett ?? MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: Nesna sogn frem til 1800 bd. I av Øyvind Jenssen: Handå gård: 1) Jaacob Jørgensen fca. 1631, bøkselbonde på Handå rundt 1690, 1701 var han 70 år og degn(klokker). 2) Jacob Jacobsen ca. 1686 - 1765, klokker til Næsne og Ranen. 1.gift Inger og barna: Arnt 1713, Synnøve 1715, Hans 1717, Johan 1722, Danield Klingenberg, Lorenssie og Elisabeth. 2. gift Ane Dorthea og barna: Jacob 1735, Inger, Svend og Maren. 3) Jacob Jacobsen f. 1753 ansatt som lokker 17/8 1759,fikk ros for sitt arbeid av biskop Gunnerus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Berit Knudsen. Jeg har boken, og har vel lest den noen ganger, men jeg kommer liksom ingen veg med denne slekten. Etter stedet å dømme, burde det være noen som hadde "gamle overleveringer/opplysninger" om en klokker og hans slekt. Men når Bjørn Davidsen nevner at Petter Dass & co ikke skrev i sin bok, da blir det ikke så lett å finne spor.Det hadde vel og vært greit å vite hvem denne første konen til Jacob Jacobsen , Inger Arentsdatter var.Og at han døper en sønn Klingenberg. Det høres litt Grønbecks ut ?? MVH Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da har du vel også sett boka av M. Jakobsen (1914) Alstahaug kanikgjeld. Der står det en del side 165 og 169. Det nevnes også at den ene Jacob flyttet til Hemnes i 1730 årene tror jeg det var. I boka om Hemnes er Jacob klokker nevnt som veldig glad i en drink og slagsmål, sønnen også. Det ser ut som hele slekta er klokkere et eller annet sted. Du kan vel heller ikke vente å finne så mye om folk som levde for så lenge siden. Apropo navn så var det vel ganske vanlig å kalle opp barn etter kjente personer eller prester uten noen som helst familieforbindelse. Det har jeg vært borti der oppe før. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vi veit jo om tre av dei som kom til Løddingen som klokkarar - i tur og orden etter kvart som den fyrste og så den andre dø. Den tredje meiner eg var Rasmus, f. 1720 (som ikkje var nemnd mellom dei som vart ramsa opp i eit tidlegare innlegg). Han budde på Tjeldnes i mange år og var gift med ei som skreiv seg for Lindberg, meiner eg. Det er ho eg leitar etter opphavet til når eg grev på dei kantar. Men nett det har eg ikkje hatt tid til på fleire år no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen, og takk for svar. Den boken Berit nevner har jeg ikke lest. Får vel ta en tur innom bibloteket i ettermiddag. Din Rasmus har jeg med Bjørn, så dukker det opp flere Lindberger skal du få beskjed.Men denne Inger Arentsdatter, skulle det være litt greit å vite noe om. Det var der jeg hadde ventet å finne noe i skiftene, men desverre nei. Jacob og Inger må gifte seg ca 1712 ? Noe må vel stå i ei kirkebok ?? Petter Dass kan da vel ikke bare ha sittet der og skrevet dikt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det siste er vel ikkje langt frå sanninga. Det var på Næsna han skreiv "Trompeten" , m.a. Men noko kyrkjebok førde han ikkje fram til han dro til Altstahaug i 1689. Og det ser det heller ikkje ut til at ettermannen gjorde før kring 1910. Eg ser av registeret mitt at Jakob og Inger har ein Jakob i desember 1710 (det er vel han som døyr 1756?). Han må eg ha funne i kyrkjeboka, meiner eg. Men ekteskapet deira har eg ikkje. Trur den kyrkjeboka tek til eingong i 1710 - og er den første for Nesna. Men eg skal høyre nærare med naboen min. Han er pensjonert prest og arbeidar med noko slekt oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja det skal bli kjekt å høre hva en "gammel" prest har å si om hvordan Petter Dass førte kirkeboken sin.Til Berit om oppkalling etter kjente i menigheten. Jeg har ikke sett så mye oppkalling av den typen du nevner, i denne familien, så jeg "trur" Klingenberg navnet kommer inn ett eller annet sted på en "mor" side.Jeg husker at min mor alltid spurte om jeg fant noen Klingenberg i min forskning. Og her er en mulighet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du burde vel finne litt ut om klokkerne i Nesna. Der starter kirkeboka 1707. da skulle du vel få med både død, giftemål med Inger og barnefødslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Berit og takk for den opplysningen. Det du sier er et klokkerbok for 1707 eksisterer ?? Og at den er leselig ?? Det var spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var kirkebok av presten, om det finnes klokkerbok vet jeg ikke. Jeg har heller ikke sjekket om den er leselig for det kommer jo an på den som leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja nu er filmkortene bestilt. Håper de er like leselige som de jeg jobber med for tiden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Filmkortene er kommet, og - så langt har de vert godt leselige. Jeg fant din Rasmus der Bjørn, med faddere, og flere søsken deretter. Jeg ble ikke helt ferdig igår, så oppstilling kommer senere. En annen ting jeg stusset litt på var at jeg ikke fant Inger død. Så den trolovingen og påfølgende giftermål mellom Jacob Jacobsen Handaa og Anne Dorthea 27/10-1734, trur jeg må være sønn av Jacob Klokker.Jacob Klokker har en sønn Jacob født 1710 i Nesna. Jeg trodde at Arn,ja han er innført med Arn i kirkeboken, var det første barnet, men det var barn før han kom i 1713. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Jacob Klokker er det sannsynligvis skifte etter i skifteprotokollen for de geistlige (jeg mener å ha sett det der) Det er ikke så mange protokoller det gjelder (to stk) over prester, klokkere og en del lærerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja da blir jeg nødt til å bestille den og. Nu har jeg "pløyet" de filmkortene jeg har,og så langt har Jacob Klocker vert benyttet som fadder ca 150 ganger (fra kirkebok begynder 1704 frem til 1734). De produserte bra i den tiden, og jeg regner med at der han er benyttet som fadder, er det slektskapsbånd i annen/tredje ledd. Jeg lager meg en oppstilling, og kommer tilbake når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg har laget en liste over Jacob Klockers barn slik de fremkommer i kirkebok for Nesna 1704/1737. Jacob døpt 21/12-1710, Arn døpt 19/3-1713,Syneve døpt 28/7-1715,Hans døpt 5/12-1717,Rasmus døpt Dom Rogata ? 1720,Johan døpt 23/8-1722,Maren døpt 3/12-1724,Peter Jørgen døpt 16/12-1727,Så kommer Joen eller Jonn 20/4-1729 .Her er oppført Jacob Jacobsen Handaae som far, men presten introduserer Inger Arntsdatter.Så gifter Jacob Jacobsen Handaae seg med Ane Dorthea (Nesne) 19/6-1735. Dette er sønnen til Jacob Klocker.De får sønnen Jacob Andreas til dåp 16/5-1736.Faddere her:Hr Jens Angel, Ellias Hansen Mehus,Arent Jacobsen Handaae,Poulline Susane Angels,Inger Arentsdatter Handaae, Ellen Christense Brun. Håper geistlig skifte kan fortelle litt om barnene til Jacob Klocker. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg tar opp igjen denne strengen. Hadde en tur til Statsarkivet i Bergen idag for å lete litt på fam Klingenberg. Da finner jeg i Sollieds arkiver at Anne Dorthea Klingenberg gift med klokker til Ranen ,Jacob Jacobsen, i et skifte 8/1-1752 arver etter morbror Anders Klingenberg.Da kom Klingenberg navnet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Etter at nu skiftene ligger på Digitalarkivet, vil sikkert flere korigeringer komme inn, håper jeg. Jeg var inne på skiftet etter Klokker Jacob Jacobsen og Ane Dorthea (Klingenberg) 27/9-1756. Der har Svein Edvardsen i sine Skifter fra Nesna 1686/1780, skrevet at det var en sønn Daniel Brygmand Benny Jacobsen. Det er feil. Han het:(i følge skiftet) Daniel Klingenberg Jacobsen. Jeg vet foreløpig ikke hvilke foreldre moren Ane Dorthe har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.