Gå til innhold
Arkivverket

[#5490] tippoldefar, hvor fantes du?


Gjest Sonja Husby
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Husby

Min tippoldefar skal hete Jan Janson, og kommer fra en eller annen sørlandsby. Det er sagt Arendal.Han hadde en datter- Christine, som giftet seg med Otto Christian Dahl. Otto Chr. var fyrvokter ved Halten fyr, og fikk en bra ungeflokk, deriblandt min bestemor- Judith Elvira, f:1903. Noen av brødrene hennes omkom i Titranforliset. Hvis det ringer en klokke til en eller annen som har opplysninger om disse 3 første, så mottas opplysningene med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet finnes en Otto Chr. Dahl med en stor ungeflokk i Namsos i tellingen for 1900.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ein Jahn Jahns. Førland i Barbudalen (no Arendal) i 1865 (under Aust-Agder - Østre Moland) og i 1900 (under AA - Barbu) med ei kone som heiter Gunhild. Han er opphaveleg frå Tysvær i Rogaland, ho frå Avaldsnes på Karmøy. Men i 1865 hadde dei ingen Christine, men kan ha fått henne seinare, for dei var framleis i økslingsfør alder (han var fødd i omlag 1831).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.I folketellinga for 1900 finnes i Eide (nåværende Grimstad) en Otho Christian Dahl (f. 1856 i Grimstad), Fyrassistent og fisker, gift med Christine, født 1875. Disse har tre barn. Kanskje et bomskudd, men hvem vet?Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg glemte å si at det i folket. for 1900 for Reinsøen i Halten (Halten fyr) i Frøya kommune ikke finnes noen ved de navn du nevner. De må være flyttet dit etter 1900. På http://hjem.sol.no/j-g-foss/ ville du kanskje kunne finne noen som kan hjelpe deg videre. Det finnes dessuten et verk "Norges fyr" MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Fyrassistentar og fyrvaktarar måtte ofte flytte lange vegar for å halde på jobbene sine. Ein i slekta mi, frå Ålesund, fann eg att på Andenes. Difor er det ikkje urimeleg at ein fyrassistent frå Grimstad vart fyrvaktar på Halten. Og han kan like godt ha vore gift med ei dotter til blokmakar, seinare kaffebrannar, Jansen her i Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.