Gå til innhold
Arkivverket

[#5492] Kærup, Brinck, Sejdalin, Kisbye - Bergen/Kr.sand


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har lenge søkt etter en link mellom biskop i Kr.sand, Jakob Kærup(1682-1751), og personer som har brukt Kærup/Kjerrup-navnet i Arendalsområdet på 1800-tallet.(Ref. slektsnavn som Bjørneboe, Helliksen,Songe-Møller) I mangel av bedre tiltak har jeg nå forsøkt å etterspore biskopens barn og barnebarn i ft 1801.Jeg har fra tidligere notert følgende barn. a) Margrethe Kærup f 1714, død som barn b) Hans Jakob Kærup, 1717-1752 i Kristiansand c) Ivarica Kærup 1726-175?? i Kristiansand. Gm lagmann på Agdesiden Jacob Weinwich. d) Ambrosia Kærup 1726-1790. Gm generaltollforpakter/justisråd Søren Andersen Brinch. e) Margrete Kærup f 1728/1729.Jeg har foreløpig ikke funnet disse i Digitalarkivet. Men i ft1801 finner jeg bare en person som heter Ivaricke! Jeg vet fra Kr.sand kirkebok at Ambrosia og Søren Brinch fikk en datter Ivarica 29/7/1752. Kan disse to være identiske??I Bergen lever i 1801 'inspecteur og conrektor' Rasmus Kisbye og hustru Ivaricke Sejdalin. Bosted 'Seminarium Friedicianum'.Begge 47 år gamle. Blant barna finner vi navn som Hans, Ivar, Helena, Ambrosia og et av barna har Brink-Kisbye som etternavn. Alle disse navnene finnes i rimelig nært anegalleri for Ivarica Brinch (Kærup).- Er det noen som har opplysninger om denne Bergens-familien? - Eller andre tips for videre arbeid? - Er navnebruken et tilstrekkelig indisium på at jeg bør sjekke denne Bergens-familien nøyere før jeg gir slipp på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Rasmus Severin Kisbye var sønn av Mag. prof.theol i Odense Hans Kisbye, d.1758, og Helene Ambrosia Brinch, f.1715. Helene Ambrosia var datter av Mag. dansk prest i London, sogneprest ved Nikolai kirke i København 1711, Iver Brinch, født 19.11.1665 i Bergens stift, død 25.06.1728, og Sophia Hansdatter Seidelin (1692-1741). Kilder: "Jubellærere", bind II-2, 1783, av Chr. Giessing. Ill.konv.leksikon, 1892, Stamtavle over slekten Bernhoft.Jeg kjenner ikke til eventuell forbindelse mellom Søren Andersen Brinch og Helene Ambrosia Brinch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for svar! Dette sannsynliggjør en forbindelse, men i en annen ende enn jeg tenkte. Ifølge mine notater er Ivar Brinch (London/København) svigerfar til biskop Jakob Kærup. Dersom dette stemmer er Rasmus Kisbye nevø til Jakob K.Imidlertid er jeg usikker for etter mine notater hadde Ivar Brinch en datter Helene Catrine som ble g1m Hans Hagerup og g2m Jakob Kærup. Helene Catrine ble født 1693 - og da kan ikke moren være født 1692. Var Ivar Brinch gift flere ganger, eller er det noen av opplysningene som er gale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg var nok litt for rask da jeg svarte sist. Jeg la ikke merke til at Iver Brinch var svigerfar til Jakob Kærup. Iver Brinch var gift to ganger. Han ble første gang gift i England med Ambrosia Michaelsen? (datter av Henrich Michaelsen i London). Ambrosia var født i London og døde 25.07.1709. Iver Brinch var forøvrig forlovet med en som omkom i brannen 1689 på Amalienborg før han giftet seg med Ambrosia.Jeg har tre barn etter Iver og Ambrosia og fem barn etter Iver og Sophie Seidelin i min database.Bl.a har jeg Helene Brinch, som datter av Iver og Ambrosia, født 28.05.1693 død 15.05.1761, gift 02.08.1710 med kapellan til Holmens kirke, Hans Hagerup, født 1686, død av pest 10.10.1711, så gift 09-05-1712 med biskop i Kristiansand Jakob Kærup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Dette er nyttig for meg. Er det mulig å få opplyst de barn du har registrert for Iver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Foruten Helene er barna til Iver Brinch og Ambrosia Michaelsen?: Ambrosia Brinch (1695-1778) gift med navigasjonsdirektør i København, Lorentz Lous Martha Brinch gift 1, gang 1711 med landsdommer i Lolland, Johann Thomæsen Fischer, død 28.04.1718, gift 2. gang 1720 med bokholder v/ostindiske kompani og etatsråd, Friderich Holmsted.Barn av Iver Brinch og Sophia Seidelin. Foruten Helene har jeg: Drude Margrete Brinch, født 1713, gift med prest i Haarløw, Samuel Stenlos, gift med prost og sogneprest til Heyelse, Friderich Bircherod, gift med justisråd og amtsforvalter i Holbæk, Jochum Schougaard, død 1774. Sophia Elisabeth Brinch, født 1718, gift med prost og sogneprest til Gantofte, David Seidelin. Hans Diderich Brinch (1720-1778), konferentsråd og assessor i høyesterett, adlet de Brinch 1752, gift med Ingeborg Bering, født 1727 i Horsens. Ivar Brinch, (1722-1778), prest til Hagested, så til Rundbye, gift 1. gang med Charlotta Bentzen?, gift 2. gang med Maren Ostenfeld, født 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har nå i mange år gledet meg over din informasjon, Sølvi. Men nå ser jeg at jeg ikke takket! Hvilket herved er gjort! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.