Gå til innhold
Arkivverket

[#5493] Gullsmed Zeius' hustru(er)


Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

I flere trykte kilder opplyses at gullsmed Christian Fredrik Sørensen Zelius f. i Trondheim ca 1690 ble gift med Maren Marie Hegge,datter av Ole Torbersen Hegge og Johanne Marcusdatter Friis. Gullsmeden har tre barn døpt i Domkirken: 1)Ole Hegge, døpt 1726, morens navn ikke oppgitt. 2)Johanne Margrethe, døpt 1729, morens navn: Margrethe Torbersdtr. 3)Christiana Maria,døpt 1732, morens navn: Olava Olsdatter. Kan noen fortelle om gullsmeden hadde to, evt.tre hustruer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Maren Marie Hegge og Margrethe Torbersdatter kan vel nesten være den samme.(Ole Torbersen Hegge) Har du sjekket boka av Joh. E Brodahl: Trondhjems guldsmeder, bd. I barokken (hans forfedre), bd. II mye om han. Der står det bl.a. at han og Maren Marie fikk 3 barn. Ellers er det mye om hans liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gree K. Hvidsten

Hei KirstenJeg har "sørfet" litt i mormonerbasen. Ole Hegge Christiansen Zelius døpt 9.4.1724. Morens navn: Maren Marie Hegge Johanne Margrethe finner jeg ikke i basen. Christiana Maria Christiansdatter Zelius døpt 5.8.1732. Mor: Maren Marie Hegge. Friis-navnet er nevnt. Jeg har noe om Friis-slekt i min slektsbok om Røgeberg-Strøm-slekten, men de har bosetting i Kongsberg og Tønsberg-området. Vi snakkes. Hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Til Berit Knutsen. Jeg har lest bøkene til Brodahl, og er enig i at Maren Marie Hegge og Margrethe Torbersdtr. nesten kan være den samme. Olava Olsdtr. har jeg større problemer med. Takk for svar iallefall! Hei Grete! Jeg har også "surfet" i mormonerbasen, og som du selv har sagt, er det mange feil der. Mine opplysninger angående barnas dåp er fra Trondheim domkirkes kirkebøker. Mine "Friiser" kommer fra Trondheim. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.