Gå til innhold
Arkivverket

[#5495] Norsk hvalfangst paa Kerguelen


Gjest Oystein Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oystein Stiansen

Mid oldefar, Severin Stiansen fra Laget ved Risoer, var hvalfanger i sin ungdom. Jeg har faktisk loenningsseddelen hans, og noen bilder fra hans hvalfangsttokter.Jeg vet han var stasjonert paa Kerguelen i en viss tid, sannsynligvis mellom 1910-1912. Vet noen om noen gode boeker eller artikler om den norske hvalfangststasjonen paa Kerguelen i Soerishavet?Har ikke faatt saa mye hjelp fra Hvalfangstmuseet i Sandefjord med denne saken heller. Dessverre.Hilsen Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg har noen bøker (3 bind) som heter" Fangst og forskning i Sydishavet" av Bjarne Aagaard. De kom ut på Gyldendal norsk forlag i 1930, og kan vel bestilles på bibliotek.Der står det en del om Kerguelen. Hilsen Tore Bjølgerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Heisan KJell og Tore!Tusen takk for hjelpen. Da har jeg litt mer aa noeste videre paa. Skal forsoeke aa faa tak i den boken av Aagaard!Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

For et par år siden ble jeg kontaktet av en franskmann som skrev på en bok om Kergulens posthistorie. Han var særlig interessert i norske båter og hvalfangere.Jeg vet ikke hvordan det gikk med boken, men du kan jo ta kontakt: M.Andre Guyader, 2 rue Park al Leur, F-29100 Douamenez. (Han forstår engelsk)MvhEgil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Hei Egil!Takk for adressen, jeg skal skrive til ham og hoere om han kan opplyse meg noe mer om det aktuelle tidsrommet. Man kan aldri vite hvor informasjonen kan komme fra....Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.