Gå til innhold
Arkivverket

[#5497] Cecelia Sørensdatter Elholm og Andreas Chr. Rolfs


Gjest Torild Øye
 Del

Recommended Posts

Gjest Torild Øye

Leter etter foreldre og evt. søsken til Cecelia Maria Sørensdatter Elholm, født 1765, og gift med Andreas Christian Rolfs. De bodde i Bergen ved barnas dåp,og Andreas var skipper på reisen, men har ikke klart å finne foreldre,eller hvor de evt. er født. Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Torild,Elholm er i Tysnes kommune i Sunnhordland - se om du kan få lånt deg en bygdebok derfra.Lykke til!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

En av mine formødre het Mette Maria Elholm. Hun er født 1758 og var datter av Søren Sørensen Elholm f. 1727 i Nedstrand Ryfylke. Kan dette være henholdsvis søster og far til din Cecelia Maria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei Anne Brit, og takk for svaret. Muligheten er jo tilstede, da jeg ikke har noe på min formor,før de gifter seg i Finnås (Bømlo)12 feb. 1789, men vet du om flere søsken av Mette Maria ? Skal i hvertfall sjekke videre på dette. Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Brit Jensen

Jeg tror de må være søstre! Mette Maria giftet seg også i Finnås - den 18. april 1781 med Jens Olsen Sahl. Ved et søk i listen over Vigde i Finnås 1719-1815, fant jeg en person som jeg tror kan være deres bror. Han heter Søren Sørensen Elholm og giftet seg samme sted 18. mai 1774 med Helene Paust. Min kilde opplyser at Jens Olsen Sahl og svigerfaren drev gjestgiveri i Tjernagelen, Sveio i Hordaland i perioden 1781-1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

så flott! :) har du noe mer på foreldre og evt. lenger bakover, så kan du jo kontakte meg på e-post: torild-o@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Mette Marie, som var søster av Cicilie Marie Sørensdtr. Elholm, var også en av mine formødre. Begge disse søstrene ble født i Finnås prestegjeld, nærmere bestemt i Tjernagel eller Tjernagelsholmen hvor faren (og svigersønnen) drev gjestgiveri. Tjernagel hører idag til Sveio kommune. Du finner endel opplysninger i bygdebok for Sveio, men vær kritisk, det er ikke helt korrekt alt som står der, på ett sted har forfatteren gått surr i generasjonene. Faren til disse søstrene (og de andre barna) het Søren Sørensen Elholm. Han var født, konfirmert og gift i Nærstrand, Ryfylke. Kona het Karen Fridrichsdtr. Hillemann (også skrevet Hellemann. Jeg har ikke funnet ut hvor han har Elholm-navnet fra. Jeg finner ingen spor til Tysnes, hvor navnet Eldholm forekommer. Hvis noen andre vet mer om dette, er jeg interessert. Jeg sender noen flere detaljer som vedlegg til E-post. Mvh AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.