Gå til innhold
Arkivverket

[#5501] Elias Thomassen Aarland (Støle) f. 1836 Møgster so


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det nokon som kan gje meg tips om kvar eg skal leite etter Elias Thomasen (Aarland f. 1836). Eg kan ikkje finna kvar det vart av han. I bygdeboka for garden Aarland i Møgster sogn står det berre fødselsår på Elias. Eg kan ikkje finna om han døydde i ung alder eller kvar det vart av han. Dersom nokon kunne fortelja meg kvar eg skal leite etter han ville det vere fint om eg fekk tips om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner ham ikke blant de som er registrert døde etter 1851 i Møkster. Jeg antar at han døde før dette.Det kan være lurt å ta en tur på Statsarkivet og bla i kirkeboken. Der vil du kunne finne ham døpt og konfirmert, hvis han levde så lenge. Du vil også kunne finne dødsdatoer før 1851.Ifølge ættesoga var det jo den yngre søstera Siri som tok over bruket etter at eneste broren, Lars, døde i 1866-67 og faren døde like etter. Elias er ikke nevnt i noen av disse skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei HeidiJa, jeg vet at det var Siri som tok over bruket. Siri var mor til min farfar. Martha Eline overtok det norda bruket, men solgte det til Siri en tid etter at hun og mannen Mons Svendsen Våge hadde reist til USA. Jeg er klar over at Elias ikke er nevnt i noen skrifter, men jeg antar at han kanskje har døydd etter 1846 for elles ville nok Lars hatt et annet navn, slik som skikken var. Dersom du har tilgang til bygdeboka for Møkster sogn og ser nærmere på dette går det heller ikke frem noen steder at både Marthe Elene og Kari utvandret til USA hhv i 1873 og 1875. Ved en tilfeldighet fant jeg etterslekten etter Kari i 1995 og har ganske god kontakt med hennes etterslekt. Jeg har ved flere anledninger vert på Statsarkivet, men har ikke funnet noen opplysninger om Elias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp igjen denne saken og håper at noen kan hjelpe meg videre med denne. Det er nok mulig at Elias døde da han var liten, men jeg kan ikke finne noen opplysninger om det noen steder. Det er er også mulig at han har utvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.