Gå til innhold
Arkivverket

[#5504] Sommerro- Amerika


Gjest Marianne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hansen

Heisann. Hvordan kan jeg finne etterkommere etter min tippoldemor i Amerika??. jeg har lett over hele nette trur jeg. Tippoldemor Amalie f. 1846 i Larvik var g. i Porsgrunn m. Jacob Larsen, de hadde 5 barn. Da Jacob døde i 1882, reiste Amalie fra alle barna.De hørte alderi fra henne igjen. Jeg kan ikke finne noen utflytting fra Porsgrunn eller hvor hun reiste fra. Da Amalies foreldre døde i 1904 0g 1905 står det i skifte etter demme at Amalie var g. med en Sommerro og bodde da i 1905 i V.Ohio Str.232, Chicago.Er det mulig å finne ut om hun fikk flere barn??,. Oldemor og hennes søsken fikk aldri noe skifte etter sin mor Amalie, er det vanelig??. Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger. Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Sommero er vel ikke et vanlig navn i USA. En kjapp søk på Ancestry.com viste at det er to med telefon der i dag. Det er også to med etternavnet i SSDI, den ene født på 20-tallet. Dette kan jo være etterkommere.På Ellis Island finner jeg tre med etternavnet Sommero, to fra Norge. Herman og Thorvald. De emigrerte i 1911 fra Randøysund, Kristiansand.I folketellingen for 1865 finner jeg ei Amalie Jensen, født 1846 i Laurvig. Datter av Antonie og Ingerandrea Jensen. Dette kan kanskje være din tippoldemor. Hun er den eneste fra Larvik jeg finner som er født i 46. Men det er også ei Amalie Hansen, født i 48, sypike, bosatt i Skien, som også kan være en mulighet.lars løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Til Lars. Jeg har vært mange ganger innom Ancestry.com, men der har jeg ikke fått noen ting opp på Sommerro. Jeg får prøve igjen, vet ikke hva jeg gjør galt. Hvor søker du i telefonkatalogen og hva er SSDi??. Amalie er datter av Antonie og Inger Andrea Jensen.Ellers takk for hjelpen.Til Rune Tusen takk for tipset, skal sjekke det og håper at jeg kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg søkte bare på etternavnet og da fikk jeg linker videre til telefonliste og SSDI. SSDI er et slags nummer som ble innført i USA rundt 1930 og gitt til de som på en eller annen måte var i kontakt med f.eks trygdemyndigheter, hvis jeg har forstått det riktig. Det finnes en egen database hvor det er mulig å søke, men du kan også søke via Ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Marianne Amalie er såpass gammel at hun neppe er å finne i SSDI. Du kan imidlertid ha flaks og finne etterkommere. Ved et søk på SOMMERO i SSDI får jeg to treff i New York (staten). Et søk på SOMERO gir 75 treff. Du må generelt være åpen for at stavemåten med tiden er bedre tilpasset engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.