Gå til innhold
Arkivverket

[#5506] Nils Bendixen og Agate Bendixdatter Øvsen/Manger


Gjest Vidar Skjelanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Skjelanger

Jeg er på jakt etter mer informasjon om Nils Bendixen Øvsen og Agate Bendixdatter Øvsen i Manger. Jeg mistenker at disse to var søsken.Nils ble gift med Brithe Rasmusdatter Ryland i 1789, og bodde på Eikeland i 1801. Han var da 37 år gammel, altså født ca 1764.Agate ble gift med Anders Olsen Bragstad i 1791 og bodde på Øvsen i 1801 med fire barn. Der bodde også hennes mor Gurie Andersdatter. Agate var 40 år i 1801, altså født ca. 1761.Jeg finner ikke noen av dem i databasen over døpte, som går tilbake til 1759.Hvor kom de fra, og var de søsken? Finnes de i noen kilder før giftermålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

I mormonene sin database finn eg Agathe Bendixdatter døpt den 17. april 1761 i Hamre prestegjeld. Faren heiter Bedix Ødejorden. Navnet til mora er ikke oppgitt.I samme database finn eg Nils Bendigxen døpt den 9. november 1764. Også i Hamre. Faren heiter Bendix Fladøen (Flatøy). Heller ikke her står navnet til mora.Bendix Ødejord og Bendix Flatøy kan være samme person, då de skiftet navn etter hvor de budde. Nils og Agathe kan ha vært søsken. Men dette er det ikke noe klart svar på i kirkeboken.Det ble holt skifte etter en Bendik Knudsen Øpsen, en gang mellom 1788 og 1790. Kanskje finn du svar der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Skjelanger

Takker, nå har jeg bestilt kopi av skifteprotokollen. Det er nok mest sannsynlig riktige personer.Har noen gode forslag til hvor Ødejorden kan være? Jeg lurer på Øyjorden ved Eidsvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Med litt hjelp av Hamreboken til Aasheim, side 413 og litt hjelp av Kenneth Bratland, er som følger Benix Knudsen f 1719 på gården Eikås i Jølster, han dør i Manger 1790,skifte etter han 27.08.1790. Bendix gifter seg i Jølster 26.12.1742 med Guri Rasmusdatter Støfring f.1720. Hun er også nevnt Chrispinusdtr. og Andersdtr. I 1746 bor familien på Valestrand, i 1748 -61 bor de på gården Øyjord under Hamre i Hamre og i 1765 bor de på Flatøen. Barna er følgende: Anders f.174?, Chrispinus f.1746, Daniel f.1749, Knud f.1756, Niels f.1764, Kari f.1758 og Agathe f.1761. Guri dør etter 1801. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Skjelanger

Hjertelig takk!Så jeg har litt sogneblod i årene også, langt baki et sted... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

En liten rettelse til innlegget: Guri er f. 1719 og er datter til Chrispinius Johannessen Myklebust 1681 - 1758 og Kari Hansdatter Ålhus 1680 - 1732. De fikk også en sønn Erik i 1720 som kom til Flaktveit i Åsane, det er en stor etterslekt etter han. Det er også en datter Berethe f.1705 som kom til Flatøen og har etterslekt der. Mvh. JLK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest May 22

Hello, I am very sorry, but I do not read Norwegian. However, I was looking through the list of topics and found the Flatøy and Fladøen names and decided to write to you.My great great grandfather was Simon Bendikson (Flatøy). His father was Bendix Nilson. Are these the people that you are talking about?Simon's son, Jon Simonson emigrated to Wisconsin in 1903 with my grandmother Sophia and 4 other childen.I have found Niels Danielson and Sebor Nielsdtr with Sebor, Elias, Niels, Bendix, Danila, and Syneve living on the Sælen farm in 1801. Do you agree that these Bendix's parents and siblings?Thanks much, Jan Holmes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Jan Holmes jeg håper du forstår noe av det jeg her skriver! Niels Danielsen og Seborg Nilsdatter Navnløs ble viet i Jølster 31.03.1782. De har sannsynligvis like etter vielsen reist til Fana og gården Sælen. Du har selv funnet barna i Folketellingen 1801. Det som er helt sikkert er at Elias Nilsen gifter seg 18.06.1806 i Hamre Kirke med Ingeborg Johnsdatter Ytre Hordvik. De bosetter seg på Flatøen og får barna Anna, Nils og Cecilie. Elias dør 22.03.1816 på Flatøen. Det er derfor meget sannsynlig at den Bendix som er bror til Elias også kommer til Flatøen. Bendix er gift med Siri Olsdatter. Jeg finner ingen vielse på dem. De får barna Inga og Simon som begge blir konfirmert i Hamre. Simon drar til Ytre Arna og gifter seg der med Kari Jonsdatter Votlo. Simon dør 28.02.1916 i Ytre Arna og kona dør 12.07.1912Med hilsen Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.