Gå til innhold
Arkivverket

[#5512] Ole Kristiansen Hafnor,Hole/Usa


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei min tipp oldefar Ole Kristiansen født på Hole 14/2-1870 forlot med Montebello April 1893 og ankom Ellis Island,New York 20 May 1893.Hans kone Jørgine Kristine Madsdater f.8/9-1869 tror jeg at jeg har funnet som drar til Quebec året etter.De hadde et barn Kristine Marie f.1889 som ble igjen hjemme hos sine besteforeldre på Hole.Det er blitt fortalt at Ole ble drept i en arbeidsulykke over there og etter dette så ble barnet igjen her i Norge og Jørgine K. giftet seg med en svenske. Hvordan kan jeg finne ut hvordan eller hvor/når han døde.Er åpen for all hjelp/forslag. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen alle sammen.Er det noen som har peiling på om hvor hans død og evt.årsak kan være registrert ower there.Har funnet noen personer med samme navn på såkalte LAND RECORDS,har dere noen forslag taes det imot med stoor takk. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei prøver igjen.Jeg søker en Ole Christiansen født i Hole på Ringerike 14/2-1870 og emigrerte til Wisconsin i 1893.Hans kone kom etter i 1894 etter en fødsel.Det jeg ikke finner noe ut av men kansje det er noen der ute som kan hjelpe er når han døde,har blitt fortalt at han døde før år 1900.Han døde av tyfusfeber og jobbet i jernbanen. Hvis noen finner opplysninger om hans kone Jørgine-Kristine som det står skrevet mer om i innlegget jeg har kopiert over her er jeg takknemlig for all hjelp jeg kan få. Mvh.Bjørn Pettersen------------------------------------------------- 5168: Jørgine Kristine Madsd/Norderhov/Usa -------------------------------------------------------------------------------- Bjørn Pettersen, Ammerud, 13.03.2001 10:57 (1) Hei prøver og finne denne damen i Usa og det ser ikke ut til og være lett.Hun og hennes mann Ole Christiansen,Hafnor emigrerte fra Kristiania,han 28/4-1893 og hun finner jeg kansje i mai 1894 sammen med noen ukjente barn.Ole skal visstnok ha omkommet i en arbeidsulykke etter noen år (kan ikke finne noe i death index).Han er født 12/2-1870.Jørgine er født 8/9-1869.Sammen hadde de en datter født 1890 som ble igjen hos sine besteforeldre.Etter at Ole dør treffer Jørgine en svenske og gifter seg med han og får 3 barn.Vet ikke hva denne svensken heter men har det kjente etternavnet Johanson/Johnson.Navnet på dems barn er etter hva jeg vet Johanna,Emil og Mary.Johanna var bosatt i Wiscunsin,Duluth.Jeg har lett ganske lenge etter disse 2 over there uten resultat og håper noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn --------------------------------------------------------------------------------Laila Normann Christiansen, Vålerenga, Oslo, 13.03.2001 13:43 (2) Hei BJørn! Først, SSDI (death index) startet ikke før utpå 50-tallet, tror jeg, så det er ikke rart du ikke finner Ole der. En annen ting som er litt rart, er at når Ole Kristiansen emigrerer (regner med at det er den rette jeg har funnet, skrevet med K - ikke nevnt Hafnor) drar han som ugift til New York. dette kan selvsagt være feil...og Jørgine M. Hafnor drar 1894 som Gift til Quebek (Canada). Det kan jo være at det var kortere vei derfra til der mannen var, og at det er feil at Ole er ugift. (som sagt, hvis det er rett Ole jeg fant). Du bør finne ut hvem de to ukjente barna er sine. Det bør være en enkel sak, kanskje hun rett og slett er feil dame:) En kjapp tur på RA vil gi deg svar på det. Det virker litt usannsynlig at hun tar med seg et fremmed barn på 2 måneder...og, når mannen dro 1 år før, og hun har med seg et 2 mnd. gammelt barn....hvis det er hennes ville jeg tro han ville bli litt sur? (vel, det KAN ha gått akkurat :)) Så, det bør du nok finne ut av, særlig når du ikke har hørt at hun hadde disse to... Vet du når Johanna bodde i Duluth, og hva hun het da? Lykke til! --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Pettersen, Ammerud, 13.03.2001 14:38 (3) Hei Laila.Det er ikke sikkert det er samme Jørgine som dra i 1894.Så det er en ting jeg skal sjekke ut om det er flere Jørgine fra Ringerike som har emigrert.Jørgine og Ole giftet seg i 1890 i Hole kirke og da er Ole nevnt med navnet Hafnor.Når det gjelder Johanna så vet vi at hun bodde der på slutten av 1960 tallet da min bestemor fikk det siste brevet.Hun het Johnson/Johanson f.rundt 1900 da det sies at hun var rundt 60 år gammel da siste brev kom --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Pettersen, Ammerud, 20.04.2001 09:25 (4) Jørgines yngre søster Marthe Marie Madsen f.1872 reiser fra Oslo 9 August 1900 til Wisconsin med båten Norge.Jeg tror hun da skal dra til sin søster som må være og finne i Wisconsin eller Minnesota.Jag kan heller ikke finne foreldrene i kirkebøkene her i Norge så de er nok døde. Hilsen Bjørn Pettersen --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Pettersen, Ammerud, 02.05.2001 22:56 (5) Hei igjen.Jeg finner hennes mann Ole Kristiansen på sidene til Ellis Island som ankommer New York 20 mai 1893 med båten Peruvian fra Skotland.Som sagt finnes det 1 stk Jørgine M. på emigrantsidene her som emigrerer og mål på reisen var Quebec.Jeg spør finnes det noen sider i Canada man kan søke på. Hilsen Bjørn Pettersen --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Pettersen, Ammerud, 14.11.2001 08:35 (6) Hei!Jeg har nå kommet i kontakt med Jørgine` s etterkommere i Usa.Jørgine var gift for andre gang med sjømann Johan Anderson (Svensk)og bosatte seg i Ashland,Wisconsin og jobbet som syerske der nede.Jeg spør om dere har noen forslag på hva hun kunne ha kalt seg der nede.Hennes første mann Ole dør i en arbeidsulykke før år 1900. Håper på noen fine forslag. Hilsen Bjørn Pettersen --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Pettersen, Ammerud, 03.12.2001 11:18 (7) Hei er det noen som har tilgang til tellinger eller noe sånt nede i Wisconsin.Har fått greie på av en Amerikaner at hun var skrevet inn i Emigrantprotokollene som Jorgine Hafour eller Matson og at hun hadde med seg 2 barn ukjent for familien her men disse het Ingvald Olsen f.1891 i Hole og Ida Olsen f.1895 må være født i Wisconsin og omerådet må være Ashland eller der omkring.Fint om noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn Pettersen --------------------------------------------------------------------------------Laila Normann Christiansen, Vålerenga, 03.12.2001 11:48 (8) Marthe H. Madsen ankommer Ellis Island 25.8.1900 28 år gammel, skal til Ashland, Wisconsin til Johan Anderson. Laila --------------------------------------------------------------------------------Laila Normann Christiansen, Vålerenga, 03.12.2001 13:12 (9) Finner ingen Johan/John Anderson i Ashland som kan passe. Men, siden du nå har fått kontakt med etterkommere der borte, må det vel gå an å få dem til å gå bakover? Er det barnebarn eller noe? Siden det har kommet fram en Ingvald der, må det vel være Jørgine M. Hafnor som og er rett person i emigrantlista? Laila --------------------------------------------------------------------------------Bjørn Pettersen, Ammerud, 03.12.2001 13:42 (10) Hei Laila.Takk for hjelpen.Marte er søster til Jørgine og hennes ankomst visste jeg om.Når det gjelder John Anderson så kom han fra Sverige og skal ha vært sjømann.Jeg tror han John og Jorgina ble funnet i en census fra 1920.Jeg har funnet ut at det er oldebarna.Jeg lurer fælt på hun Ida Olson født 1895,kan man finne birth records på nettet. Hilsen Bjørn Pettersen --------------------------------------------------------------------------------Laila Normann Christiansen, Vålerenga, 03.12.2001 14:01 (11) Bodde de i Ashland i 1920? I byen Ashland eller et annet sted i Ashland county? Veldig lite født på nett (untatt familysearch, men der regner jeg med du har vært...) men la meg myse.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Hvordan er det og finne folk som døde i Usa/Wisconsin før år 1900.Ole døde nok før 1900 og dem fikk sin siste unge sammen Ida Olson født i 1895 i Wisconsin.Håper noen kan hjelpe med noen svar. Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei er det noen som har noen gode linker på nettet hvor man kan søke i Usa.Jeg vet at noen er sånne man må betale for men finnes det noen andre gode ? Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Er det noen som er kjent i Ino,skal visst ligge i nærheten av Mt.Horeb.Det står visst at det var dit Jørgine var på vei med sine to barn.Går utifra at det var der Ole var,Er det jernbane der fks. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei!! For dykk(eg har sett det er fleire enn Laila)som fortsatt betalar kontigenten(eg gjer ikkje det), så er det fullt mogeleg å søkja i 1920 teljinga, utan etternamn. Søk på IDA, age:25 og birthplace:Wisconsin. Det kan no ikkje vera så alt for manga Ida fødd av norske foreldre omkring 1895??? Men det er kanskje prøvt, utan treff? Eg har lest berre nokre få innlegg.Det var KJEMPEDUMT av meg å ikkje betala for nye tre mnd. det ser eg betre og betre...........Helsing frå Mariann. LUKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Unnskyld meg, Mariann, tror du ikke jeg har prøvd det... jeg har prøvd ALT! når det gjelder denne saken, derfor har jeg heller ikke svart i debatten.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Takker Laila for utrolig jobbing i denne saken. (Stå på)Hvor finner jeg denne censusen som det her er snakk om.Kom til og tenke på at hun kansje kan være født i Minnesota også.Jeg søker videre.Takk for alle innspill. Hilsen Bjørn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.