Gå til innhold
Arkivverket

[#5518] Stafsholt - Lunde / Bø / Holla


Gjest Kersti Sorter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kersti Sorter

Jeg har fått et spørmål om hjelp til å finne en forbindelsen mellom en bekjent i Norge og noen amerikanere. De sier at de er sletninger, men vet ikke hvor og hvordan forbindelsen er. Amerikanerne, ved min kontakt Ray Halvorsen, stammer fra Conrad Halvorsen (1869-1942) og Hilda (Gundersen?) Stafsholt som døde i 1954, 84 år gammel. Amerikanerne sier at de begge kommer fra Ulefoss.Conrad Halvorsen ble født 4. feb. 1869 og døpt 28. mars 1869 i Holden. Foreldre var Ole Halvorsen (født 1834 i Skien) og Helene Andersdatter (født 1838 i Tune i Smålenene).Blant min bekjents aner er flere født på Stafsholt og de stammer fra Gunnulv Gunnulvsen (ca. 1767-ca.1806) og M. Thorsdatter Stavsholt. Har funnet opplysninger om denne slekten i boka ”Lunde Herad med Flaabygd” på side 17 i Ættetavler.Derfor skulle jeg gjerne ha hjelp til å finne noe om Hilde (Stafsholt). P.g.a navnet er mest sansynlig knytningen via henne. Fant henne ikke født i Ulefoss/Holla.Ray Halvorsen vet ikke om de giftet seg i Norge eller USA. Han vet at Conrad og Hilde fikk sitt andre barn i 1898. Det første var vistnok født i Wisconsin og resten av barna i Chelsea, Vermont. Teodor Stavsholt, eller onkel Ted, ble snakket om som familie og ble brev-vekslet med. Han var muligens gift med ”tante Elise” og disse skulle bo i Norge. Ray Halvorsen husker også navnet Torvald som ble snakket om da han var barn. Han mener å huske at ”Hilda var en Torvald” eller en av hennes foreldre var en Torvald.Er det noen som kjenner disse navnene og kan hjelpe meg med dette? Finnes det lister over emigranter fra Holla?Hilsen Kersti Sorter Nustadstubben 4 3970 Langesund. Tlf. Privat: 35 97 21 57 E-mail: ksorter@bamble.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! I S. Ytterbø: "Holla I" står det en liste over emigranter fra Holla. På s. 304 finner jeg 1890: Konrad Halvorsen Evjen 21 år. Sannsynligvis har han da giftet seg i Amerika. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.