Gå til innhold
Arkivverket

[#5524] Gerhard Winther


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg har prøvd tidligere uten å få svar, men jeg prøver en gang til. Jeg vet svært lite om min farfars søsken og deres etterkommere, men min far mener at Gerhard Winther, som deltok som ganger i OL 1948 og 52, var hans fetter. Han er i så fall trolig etterkommer av min farfars søster Gjertine f. Nilsen (født i Molde 1875). Er det noen som kan gi meg nærmere opplysninger om Gerhard Winthers opphav - og om hans søsken (og eventuelle etterkommere). Opplysninger kan eventuelt sendes meg privat, til leiferik@enitel.noLeif Erik Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Min farfar het Einar Nilsen, og han var født i Molde 15.12.1884. Han flyttet senere til Kristiania og giftet seg der 04.12.1920 med Rakel Borghild Rasmussen, f. 15.11.1888 i Kristiania. Farfars far, som også het Einar Nilsen (Hagset) døde 7 mnd før min farfar ble født (11.05.1884). Han kom fra Hagset på Otrøya utenfor Molde.Min farfar vokste opp i fosterhjem, mens hans mor og søsken flyttet til Trondheim. Jeg vet ikke når de flyttet, men jeg finner farfars mor og to av søsknene i Trondheim i 1900. Moren het Gertrud Anna Olsdatter, f. 01.05.1853, og hun var fra Futvik under Eikrem i Aukra kommune. I ft 1900 er hun oppført som Gjertrudanna Nilsen, og hun bor i Brodals gade 9 i Trondheim. Der bor også sønnen Johan Andreas som var født 25.12.1881, mens datteren Gjertine, f.10.06.1875 er å finne som ugift tjenestepige i Rosenborg gade 8. Min farfar hadde noe kontakt med broren Johan Andreas (som var døv), men ellers var det liten kontakt med familien. En bror dro med en onkel til USA i 1886, og de to brødrene så hverandre igjen neste gang 72 år senere!Det jeg altså er interessert i, er etterkommere etter Gjertine. Min far tror at farfar hadde en søster som ble gift Winther, og at kappgangeren Gerhard Winther var hans fetter. Siden Gjertine er den eneste søster av farfar jeg har funnet, antar jeg at hun må være Gerhard Winthers mor, men her skulle jeg altså gjerne hatt flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.