Gå til innhold
Arkivverket

[#5530] Kristian Olaussen Nærsness


Gjest Steinar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gundersen

Min bestemor Ragnhild er født 11.mai 1899 på Modum (muligens i Kristiania). Foreldrene er oppgitt å være arbeider Kristian Olaussen Nærsness og Karoline Kristiansen. Karolines forfedre kjenner jeg men jeg vet ingen ting om Kristian. Er det noen som har noe forslag?Steinar (stei-gun@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nærsnes er i Røyken i Buskerud.I 1865 finner du en Olaus Ols. med kone Matilde Larsdtr. på Nersnæss (Løkeberget) i Røken. De har foreløpig sønnene Karl på fire år og Martin på ett.Foreldrene hans kan være dem du finner på Nersnæss (Bjørnekast): Ole Jons. og Maren Ols. I 1865 bor bare sønnene Karl og Ole hjemme.Andre "linker" å sjekke ut kan være:På Aamundrud i Hurum i 1900 er en Karoline Nærsnes (f. 1831 i Asker) enke. Hun bor hos landhandler Harald H. Nærsnes f. i Røyken. På Alna i Ø. Aker finner du en annen landhandler ved navn Nærsnes, Karl H. Karl og kona Karen har åtte barn, en av dem f. 1893 er døpt Kristian. Kanskje etter slektningen Kristian Olaussen?På Sporpind i Modum i 1900 finner du en Kristian Olauss. og Karoline med døtrene Ida og Thora.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Takk skal du ha, Heidi.Det er en mulighet at Olaus Olsen på Nersnæss (Løkeberget), som var selveier og jægteskipper, er riktig far til min Kristian. Er det noen som vet om Olaus og Matilde fikk flere barn enn de to nevnte?Karoline har nok ikke hatt noe samkvem med Kristian etter fødselen. I 1900 bor hun hjemme hos sine foreldre men barnet sitt.Hvor det ble av Kristian vet jeg ikke. Han du nevner på Sporpind er en mulighet, men jeg har også tenkt at han kanskje var sjømann?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,Jeg tok utgangspunkt i at de var sammen også etter småjenta kom til verden, og lette derfor etter paret. Men når du sier det støtte jeg på en Kristian som var sjømann også. Jeg husker ikke hvor i farten, men du har kanskje allerede funnet ham?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner en sjømann ved navn Kristian Olaus. f.1881 på Hekleberg i Røyken. Han er i Japan i 1900, men er oppført under foreldrene. Lite sannsynlig at han har kalt seg Nærsness...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Ragnhild (Hilda) er sikkert født i Christiania slik folketellingen skulle tilsi. Siden moren bare var 17 år ble hun kanskje sendt dit for å minske skammen på familien.Men det ser ikke ut som jeg kommer noe videre...Vi får håpe noen kan hjelpe deg med bygdebok for Røyken, og barna til Matilde og Olaus Olsen på Nersnæss (Løkeberget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest trond vegar myhrrusten martinsen

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe , men min bestefar bodde i buskerud og het Kristian lofthus Brekke .Hans barn bære navnet Olaussen .Hans barn er . Anders .død Karl martinius go Asbjørn . Denne Kristian var gift med Hanna .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trond vegar myhrrusten martinsen

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe , men min bestefar bodde i buskerud og het Kristian lofthus Brekke .Hans barn bære navnet Olaussen .Hans barn er . Anders .død Karl martinius go Asbjørn . Denne Kristian var gift med Hanna .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trond vegar myhrrusten martinsen

Jeg vet ikke om dette kan hjelpe , men min bestefar bodde i buskerud og het Kristian lofthus Brekke .Hans barn bærer navnet Olaussen .Hans barn er . Anders .død . Karl martinius og Asbjørn . Denne Kristian var gift med Hanna .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Bygdeboka for Røyken er veldig dårlig. På gården Nærsnes så står det bare oppført eiere og brukere fram til 1795 også er det slutt.Mvh Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Hei, Steinar. På mikrofichearket Røyken KB 6 finnes følgende opplysninger om Olaus og Mathilde: Olaus Olsen: Født ??.??. 1835, fødested Nærsnes, ungkar, sjømann, 26 år ved vielsen 15.02 1861, sønn av Ole Johansen. Mathilde Larsdtr: Født ??.??.1840, fødested Nærsnes, tjenestepike, 21 år ved vielsen, datter av Lars Olsen. Løkeberg (Løkkeberg) er forøvrig et stedsnavn/slektsnavn på Nærsnes som ennå er i bruk. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.