Gå til innhold
Arkivverket

[#5532] Mathis Sjulsen, f.1838 på Hem i Lardal, Vestfold.


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Mathis, som er en bror av min oldemor, bor 1900 på Husvik i Sem, Vestfold, med kone Henrikke, f. 1840 i Tønsberg, og en sønn, Olaus Sjulsen, f. 1870, også han i Tønsberg, som i 1900 angis å være amerikansk statsborger. Jeg er interessert i å vite konens pikenavn, når og hvor de giftet seg, om de hadde flere barn og om de har senere, kanskje nålevende etterkommere. Takknemlig for ethvert tip. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne ham i 1865 under navnet Mathias og 27 år iflg. 1900. Han kan ha vært til sjøs da eller kan han ha et navn til. Det finnes nemlig en Edvard Sjulsen i Brunlanes som er 27 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Nei, Mathis Sjulsen er ikke funnet i 1865. Han er imidlertid registret som utflyttet fra Lardal til Nøtterøy i 1859, "for at fare tilsiøs". Så kanskje var han til sjøs i 1865 og ble ikke tellet da? Han er videre registrert utflyttet fra Nøtterøy til Tønsberg ca. 1867. Da nevnes ingen kone. Så antagelig har han giftet seg en gang mellom 1867 og 1870 i Tønsberg. Det har jeg enda ikke fått sjekket - venter på kirkebok for Tønsberg med det for øyet.Jeg er invitert i et slektsstevne medio juni for etterkommere av en søster av denne Mathis, Andrine. En annen av hans ialt 3 søstre, Inger Marie, er min egen oldemor. Ved en slik anledning ville det vært morsomt å kunne fortelle mest mulig om alle Andrines søsken (2 søstre og 6 brødre), og derfor ønsket jeg også å benytte denne spalten, i tillegg til kirkebok etc., for å finne ut mest mulig på den korte tiden som står til rådighet før slektsstevnet.Han heter helt sikkert Mathis, men navnet skrives også Mathias, Matis etc. Så han i Brunlanes er det nok ikke. Ved FT 1900 bor han på Husvik i Sem.Takk for innspill! Og håper på flere! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

På Bjørnebu, Nøtterøy, finnes det i 1865 en tjenestekarl Mathias Kristensen, 26 år fra Lardal. Har du sjekket ut ham?Eneste Henrikke i passende alder f. i Tønsberg i FT-1865 er Henrikke Amalie Aass i Kammegaden, Tønsberg, d. av enken Helen Marie Aass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for innspill, Ketil! Nei, jeg har ikke sjekket ut Mathias Kristensen, men tviler på at det kan være ham. Alderen er ikke helt riktig og Kristensen er jo langt fra Sjulsen. Men fødested Lardal er jo riktig nok.Jeg har nå nettopp funnet frem til den samme Henrikke. Hun har jo helt riktig alder, idet 26 år i 1865 vanligvis betyr født i 1840. Men jeg fant også en Hendrika Møller, 26 år i 1865, som bodde i Store Langgade i Tønsberg sammen med sin mor, enken Helvig Møller, født Sanne, Selgerkone på 72 år, født på Nøtterøy. En av disse to Henrikke/Hendrika er det nok. Kirkeboken vil sikkert avklare dette, om jeg bare får den i hende tidsnok til slektsstevnet! Flere innspill og tips mottas fortsatt med stor takknemlighet. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ligger Lardal i Hedrum? Hem er vel gårdsnavnet går jeg ut fra. Om det er i Hedrum så finnes det bøker derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Berit: Nei, Lardal er egen kommune og eget prestegjeld i Vestfold - i utstrekning antagelig det største. I fylkets nord-vestre hjørne, i grense mot Buskerud og Telemark. Hedrum er (var) nabokommunen i sør, nå sammenslått med Larvik kommune. I Lardal er/var 3 sogn: hovedsognet Svarstad og anneks-sognene Hem lengst i nord og Styrvold i sør.Mathis og hans 8 søsken ble født på husmannsplassen Orebråten, som lå på Undersvolds grunn, men ble brukt under en av Hem-gårdene, alt i Hem anneks. Hem er altså både gårdsnavn og navn på sognet, og sognets kirke er Hem kirke. Meget vakkert beliggende høyt i lia på Numedalslågens østside, nær serveringsstedet og laksefiskeplassen Brofoss. Vel verdt et besøk, kun 75 min. biltur fra Oslo!Ja, det finns utmerkede bygdebøker, både for Lardal og Hedrum. Og jeg har dem i huset (2 ganger 3 bind). Men når det gjelder Mathis og hans liv i Tønsberg og Sem er jeg pr.idag dessverre uten egne hjelpemidler. Må nok en tur til Tønsberg og kikke litt i bygdeboka for Sem. Og kirkebøkene for Sem og Tønsberg, naturligvis. Men kanskje det likevel er noen der ute som tilfeldigvis vet noe mer om Mathis, hans familie og etterkommere? Det haster litt! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift 1/8 1867 Tønsberg ungk. og skibstømmermann Mathis Sjulsen og piken Henrikke Haakensdatter. Mathis f. Lardal 17/2 38, far Sjul Mathisen Hem. Henrikke f. Tønsberg 31/7 40, far arbeider Haaken Thorisen. Se forøvrig i Lardal III s. 1098 Orebråten husmannsplass u/øvre Hem. Jeg fant ingen ting under Husvik i Sem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk for vesentlig bidrag! Har nettopp selv fått tak i kirkeboken for Tønsberg og fant det samme for 2 timer siden som du har funnet. Men synes det står 04.08.1867, ikke 01.08. som vielsesdag? Mathis og Henrikke fikk en datter 24.03.1868 og sønnen Olaus 10.09.1870. Nå gjelder det - om mulig - å finne ut om paret fikk flere barn. Fant ikke fler i kirkeboken for Tønsberg i de nærmeste årene etter 1870, og fant dem heller ikke utflyttet til Sem. Men ganske få utflyttede var registrert. Så de kan jo naturligvis ha flyttet til Sem lenge før 1900 og kanskje fått og døpt flere barn der.Er det i bygdeboken for Sem du har lett uten å finne noe om Mathis og hans familie? Eller er det i kirkebok for Sem? Igjen takk til alle som engasjerer seg! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Berit: takk igjen. Idag har jeg i kirkebok for Sem funnet at Mathis og Henrikke fikk en datter 12.01.1877 som ble døpt Helga Jensine. Da bor familien på Narverød. Er dette også et gårdsnavn i Sem? Og i såfall: finnes det kanskje noe om Mathis og hans familie under omtalen av denne gården i bygdeboken for Sem?Det har enda ikke lykkes å finne noen flyttemelding, men familien må jo ha flyttet fra Tønsberg til Sem en gang mellom 1870 og 1877. Ikke funnet flere barn døpt i Sem heller, men de kan jo kanskje ha døpt ett eller to til i Tønsberg i disse samme årene. Letingen fortsetter! MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Narverød ligger øst for Tønsberg i Slagen sogn. Slagen sogn hørte til Sem prestegjeld og Narverød bør være omtalt i Sem bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Både Husvik og Narverød var tett befolkede områder allerede på den tiden, og noen omfattende slektshistorie for slike områder finner man sjelden i bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for alle bidrag så langt! Når bygdeboken intet kan opplyse, hvilke muligheter finnes da, om noen, til å få noe mer å vite om Mathis Sjulsen og hans familie, utover hva kirkebøkene måtte ha av opplysninger? Hva om han f.eks. kjøpte et hus i Sem? Vil jeg kunne vente å finne noe om det i tinglysingsprotokoll el. lign.? Og siden vi nå vet at han var skipstømmermann, hvilke skipsbyggerier kan ha vært hans arbeidplass? Har liten lyst til å gi meg nå! MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke, uten å være helt sikker, at skipstømmermenn arbeidet på verft. Jeg tror det er en tittel som fremdeles finnes om bord på båter. Mulig båtsmann kan være det nye navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Bra, Berit! Det hadde jeg ikke tenkt på, men det virker sannsynlig. Ved et av barnas dåp kalles han jo matros. Og da han flyttet første gang - i 1859 fra Lardal til Nøtterøy, oppga han formålet til "at fare tilsiøs". Takk igjen! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du funnet ut når han og kona døde, kanskje det står der hvor de bodde på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sett igjennom døde i Sem 1900 -1915 ingenting, og Slagen 1900-1937 og fant bare kona død. Død 31/7 1921 kone Henrikke Schulsen f 1840 Tønsberg av fordøyelsessykdom, bopel Bogen?Borgen? mannen het matros Schulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Berit, jeg er deg svært takknemlig! Sitter du virkelig med kirkebøkene for Sem og Slagen og studerer dem for min skyld? Eller har du andre kilder? Uansett: du representerer på en utmerket måte alle de gode menneskene i dette debattforumet! Tusen takk! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har funnet Mathis Sjulsen som fadder for hans nevø Ole Severin Olsens datter Edel, som ble døpt i Sandar 29.12.1907. Men da angis dessverre ikke hans bosted, bare navnet. Men så vet vi iallfall at han fortsatt levde da - - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tusen takk for de hyggelige ordene.Jeg sitter på arkivet og leser i kirkebøker og bygdebøker der det finnes. Som regel bruker jeg 1/3 av tiden på spørsmål i Debatten, og resten på mitt eget arbeid. Det hender jo at man kjører seg fast, og da er det fint å gjøre noe annet til det kommer nye ideer om hvordan jeg skal finne ut av det. Ang. Mathis, kona var ikke enke da hun døde så han må leve. Kanskje flyttet han til et av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Oppmuntret av alle positive bidrag iler jeg med å viderebringe det jeg selv kommer over av suppelrende informasjoner om Mathis Sjulsen og hans familie. Kanskje andre gripet tråden og formår å nøste videre på den?Mener nå at jeg kanskje kan ha funnet datteren Helga Jensine, f. 12.01.1877, i FT 1900. På gården Lofts Eik i Sem, under g.nr. 82, br.nr. 5, bor nemlig en Helga Matisdatter, ugift, yrke: Husstel, født 1877 i Sem. Aber-et er dog at hun er oppført som D (=datter) av enken Karen Jakobsdatter i samme husstand. Om dette er riktig, er det ikke "vår" Helga, om hun da ikke skulle være adoptert. Men ellers passer jo fødested, fødselsår, fornavn (dog mangler det andre fornavnet: Jensine) og patronymet. Men så er det det at hennes mor og hennes bror bruker etternavnet Sjulsen, så kanskje brukte også Helga Jensine det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.