Gå til innhold
Arkivverket

[#5534] Min farfar Axel Petterson


Gjest Arild E. Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild E. Pettersen

Prøver å finne ut hva som skjedde med min farfar Axel Petterson fra Nøssemark i Sverige. I følge emigrantprotokollene forlot han, min farmor Ida og min far Ingvald Oslo 01.06.1906 med bestemmelsessted Minnesota. Deretter slutter alle spor.Jeg finne ingen som passer i American Family Immigration. Har fått fortalt av han omkom i en ulykke ved jernbanen i Minnapolis, hvor han arbeidet, trolig 1907. Min farmor og far returnerte Norge - trolig 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan dette være din farfar?1900-tellingen for Lund (Dalerne) i Rogaland:På Osen (sikkert en arbeiderbolig eller lignende...):Axel Wilhelm Petersen. Arbeider ved jernbaneanlæg fra Karlskrona, Sverige. Det står at han er gift og født i 1865. Han har ikke familien med seg hit.Tilfeldig at jeg kom over ham, men tenkte du kanskje ville ha opplysningen, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Takk for tipset Heidi! Dessverre tror jeg ikke det er "min" Axel, men skal undersøke litt nærmere. Min farfar var ifølge Nøssemarkboka født i 1877. Emigrasjonsprotokollen oppgir 28 år ved utreisen 01.06.06. Min bestemor, Ida Johannesen var ugift og bodde hjemme hos sine foreldre ved folketellingen i 1900. En pussig tilfeldighet er imidlertid at de etter ankomsten til Amerika fikk en sønn som de kalte Wilhelm, mellomnavnet til "din" Axel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.