Gå til innhold
Arkivverket

[#5537] Tålmodighet/og hvordan søke svenske og danske aner


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Fikk lyst til å dele en gladmelding. Etter fire(!) år har jeg lykkes i å finne min danske oldefars aner. En dansk slektsforsker forlenget slektstregrenen min med fire generasjoner! en herlig følelse. Nok om det. opplysningene jeg fikk inneholder en norsk tippoldemor ved navn Bertha Katrine Sørensen, født Carlsen november 1855 i Vestre Ager, datter av husmand Carl Olaus Kristiansen (Bærum) og hustru Kaisa Eriksdatter (Sverige. Noen som kan gi meg tips om hvordan jeg går frem for å finne ut noe om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner dem på Torshaug i Vestre Aker i 1865. Let i kirkeboken for Vestre Aker eller om det finnes noen annen for Torshaug etter Berthes fødsel. Deretter kanskje om foreldrene var gift der også. Det kan se ut som om hun er deres første barn da moren bare var 21 år da hun ble født. Det finnes vel også innflytningslister bakerst i kirkeboken. Der vil det kanskje stå fra hvilken gård i Bærum faren kom fra, og da er det en god sjanse for å finne hans forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Innvandrerarkivet, på Norsk slektshistorisk forenings webside, adresse http://genealogi.no/immigrant/index.htm finner du en fortegnelse over innvandrere til Aker 1815-1857. Versjonen på nettet per idag er datert 18.11 2000, og er kun en første start på registreringen av innvandrere til Aker. Det samme forbeholdet må tas for innvandrerlistene for de øvrige deler av landet; de er kun er første start. Men her finner du muligens en løsning: Cajsa Eriksdatter, født 9.7 1832 i Stafsnæs i Wärmland (datter av Erik Jansson) giftet seg 29.6 1855 i Aker med husmannen Carl Olaus Christiansen, 33 år gammel (hans foreldres navn er oppgitt i Innvandrerarkivet). Innholdet på NSFs webside er søkbart, jf en søkemotor på hovedsiden. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Det finnes ingen Carl/Karl (Olaus) født i Asker(Bærum og Asker var en kommune før), fra 1818-1822. Så, du bør nok pløye Aker-kirkebøkene!For å få hjelp i Sverige gå til Røtters AnbytarforumLykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

At Carl/Karl ikke var født i Aker...i allefall IKKE født i Bærum/Asker.. det sa jeg jo i forrige innlegg.... selvom folketellingen fortalte anderledes.. (Bærum).. ha en knusbedårende søndag....her skal man selvsagt på Folkemuseet og nyte sol og bunadforedrag.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, Laila, men Carl var født i Aker, sønn av Christian Larsen, ifølge opplysningene ved inngåelsen av hans 2. ekteskap i 1855, jf mitt første innlegg. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Tore...ikke jeg heller tror jeg. Jeg har greid å få inn noen ikke-r der.... Det er folketellingen som forteller at han var født i Bærum, og de kirkebøkene har jeg sjekket, han er ikke der, så da mente jeg at Akerbøkene er lure ting... vel. :) Sola skinner over Enga i dag og den! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.