Gå til innhold
Arkivverket

[#5540] Peder Hanss. Odlauglien f. ca. 1797 i Ringebu


Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Er det nokon "Ringebu-expertar" som har oppl. om ov.nevnde person? Peder Hanss. skal være fødd ca. 1797 i Ringebu, han var g.m. Beret Christensdtr. Onshuusrønningen 24-11 1824 iflg. krk. bok fra Rng.bu.Dei fekk sonen Hans 6/7 1826, og i 1840 flytta dei til Malm i N.Tr.lag og busette seg der. Men iflg. krk.boka finn eg ingen P H som er f. på nokon av Odlauggardane i det aktuelle tidsrom.Den einaste P H som med "rett" alder iflg FT 1801 er Peder Hanss. Srukerudkleven, s. av Hans Knuds. skrk. Var det han som flytta til Odlauglien og blei husm. der?, eller kom han dit med foreldra?, ( evt frå ei av nabobygdene) Er det nokon med kjennsk. til distriktet som har peiling. Takknemleg for hjelp.Helsing M H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Magnar. Jeg anbefaler deg å skrive til Opplands Arkivet avd Maihaugen hvis du ikke får de svarene du ønsker deg her. De sitter inne med mange opplysninger. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Peder Hansen Søndre Odlougejer ble døpt 3/12 1797. Foreldra var Hans Knudsen og Anne Pedersd. Hans og Anne fikk seinere mange barn. De bodde da i Skrukkerud/Skrukkerudeie/Skrukkerudkleiva. Det siste er antakelig det riktigste. Alt tyder på at Peder er den samme som seinere flytta til Malm. For det første stemmer alderen, for det andre er Skrukkerudkleiva og Odlolia forholdsvis nære naboplasser, for det tredje var Mari Morkehagen fadder til Hans Pedersen f. 6/7 1826. Mari Morkehagen må være søster til Peder Hansen. Mari Hansdatter gifta seg 11/11 1823 med Engebret Morkehagen. Ole Skrukkerud var forlover for både Mari og Peder. Morkehagen ligger så langt fra Odlolia at det ikke er snakk om en nabofadder. Det kan være flere opplysninger å finne om familien, men det får være til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hole

Tusen takk for hjelpa Halvor, då er mine "antagelser" riktige. Når det gjeld opphavet til Hans Knuds. og Anne Pedersd., har eg sett opp Knud Hanss. Sparingen & Mari Egebrektdtr. og Peder Hanss. Onshuus & Mari Hansdtr. Er dette dei rette "kanidatane? eller er eg heilt på viddene.Helsing M H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har sett i kirkebøkene for å finne de rette forfedrene til Hans Knudsen og Anne Pedersdatter. Hans Knudsen: Døpt fra Sparingen 8/1 1769, foreldre Knud Hansen og Mari Engebretsdatter. Knud Hansen var født i Skrukkerud 1723 av foreldre Hans Iversen og Mali Knudsdatter. Knud ble gift 1. gang 1750 m Kari Olsdatter (død 1757), 2. gang 1760 m Mari Engebretsdatter. Mari, f 1740, var datter til Engebret Siversen og Eli Gulbrandsdatter Pallsveen. Engebret og Eli bodde seinere i Sparingen. I 1. ekteskap bodde Knud Hansen i Skrukkerud, Sparingen og Nordølum, i 2. ekteskap i Sparingen og Skrukkerud. Sønnen Ole av 1. ekteskap overtok Skrukkerud. Jeg er mer usikker når det gjelder Anne Pedersdatter. I følge folketellinga 1801 var ho 28 år. Dette passer noenlunde bra med at ho skulle være datter til Peder Hansen og Mari Hansdatter Onshus. Anne Pedersdatter fra Onshus var riktig nok døpt 28/8 1774, altså 27 år i 1801, men forskjellen er ikke stor. Jeg kan imidlertid ikke finne konfirmasjonen til Anne Pedersdatter fra Onshus, men det kan hende at ho er konfirmert i Fron, da Onshus ligger nær grensa. Peder Hansen og Mari Hansdatter var sannsynligvis husmannsfolk under Nordlia, på grensa mot Fron i 1801. Det andre alternativet er at Anne Pedersdatter er datter til Peder Andersen og Guri Pedersdatter. Denne Anne er døpt fra Odlomoen 3/5 1778, og konfirmert fra Odlorønningen 1793. Da Anne Pedersdatter gifta seg med Hans Knudsen, bodde ho i Rønningen, mest sannsynlig Odlorønningen, men en må være klar over at det også er noe som heter Onshusrønningen. Dersom Anne var fra Odlomoen, var ho bare 18 år da ho gifta seg. Dessuten var ho bare 23 år i 1801, ikke 28 som det står i tellinga. Men jeg holder allikevel mest på at dette er den rette, blant anna fordi Anne Pedersdatter fra Odlomoen ellers ikke er å finne i tellinga 1801, og heller ikke er død mellom 1793 og 1801. Dersom Anne fra Onshus er den rette, har ho sannsynligvis vært ute av bygda en periode før ho kom tilbake for å gifte seg. En må også være klar over at det er langt fra Onshus til Odlo/Skrukkerud. Med hilsen Halvor Aaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.