Gå til innhold
Arkivverket

[#5542] Vestfossen


Gjest Berit Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Nilsen

Har følgende opplysninger om min morfar: Godberg Hansen født 26.03.1875, foreldre Hans Nilsen født 11.03.1835 og Lena Andersdatter født 12.09.1834. Søsken: Nils Andreas, Petra og Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Nilsen

Fikk "trykket" litt for fort på tastene før jeg fikk bedt om hjelp. Lurer på om noen har opplysninger om Hans og Lena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit ....i følge kirkeboka for Eiker: Hans er egtefødt 11,03,1835 og døpt i Haug kirke 24. mai 1835 - (dåp nr. 135) foreldre: Nils Johnsen og Dorthe Marie Olsdatter. Fra Vestfossen. Lena er egtefødt 12 sep. 1834 og døpt i Haug kirke 26 okt 1834 (dåp n r. 246) av Gårdmand Anders Aslesen og Bergitte Lagesdatter. Stedsnavnet er uleslig på min film, men det er muligens Vigeie. Det er en Anders Aslesen på Nordre Viken i 1865 tellinga. Muligens er dette rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Nilsen

JON..Tusen takk for svaret ang. mine oldeforeldre. Kan det greieste for meg være å reise til riksarkivet på Kongsberg for å undersøke mer om min slekt på Eger/Eiker ? Min oldemor på morssiden kommer fra Fiskum og heter Anne Bolette Olsdatter, født 18.04.1851 på Datbu og gift med Abel Nilsen, født 07.03.1841 i Sverige. I 1865 tellinga fant jeg (tror jeg) foreldrene til Anne Bolete, Ole Anfinson født 1798 Eker og Larine Erlandsdatter født 1817 på Kongsberg. Er jeg på rett spor ? Jeg har også funnet noe på 1801 tellinga, foreldrene til Ole Anfinson. Har noen et tips på hvordan man kan finne personer i Sverige ? Takker så mye på forhånd for hjelpen. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit. Hyggelig at jeg kunne hjelpe. Anne Bolette er ektefødt 18 april og døpt i Fiskum (dåp nr 155) den 22 juni 1851. Du har funnet riktige foreldre i 1865 tellinga. Desverre er filmen min for det aktuelle tidsrom veldig utydelig. Men det ser ut til at Ole kalles gårdmand, og at de bor på Fiskumeie. Det kan se ut som om Anne Bolettes mor heter Larsdatter. Men som sagt, dette er utydelig. Faddrene er uleselige. I 1875 tellinga er Ole enkemann på Anfinnsplassen i Fiskum. Han oppgis da å være født i Fiskum i 1799. Om du har idé om når og hvor Abel og Anne Bolette ble viet, kan det godt hende at hans fødested og farsnavn er oppgitt ved vielsen. Lykke til. PS. Er Anne Bolette og Abel viet på Eiker, kan jeg se om jeg finner dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Nilsen

Jon. Skulle vel tro at de ble viet i Fiskum eller Haug kirke da hennes foreldre bodde der oppe. Takker igjen for svar. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit. Om du sier meg når Abel og Anne Bolette fikk sitt eldste barn, så kan jeg gjerne forsøke å lete litt. Fant i dag tilfeldigvis dette................ regner med at det er Anne Boelttes bror som nevnes i lensmannens dødsfallsprotokoll for Fiskum: Småbruker Andreas Olsen f. 25.feb 1849 i Fiskum. Død på Anfindsplass 10 jul 1930. Enke: Marie Olsen 78 Fiskum. barn: 1. Laura - død - hun hadde to barn: Klara ca. 30 år i Amerika og Alfred ca. 27 år i Amerika. Barn 2: Ole Bogen 51 år i Fiskum. Barn 3: Gunda 47 år gift med Johan Hugsted Kongsberg. Barn 4: Kristian 43 år i Fiskum. Barn 5: Martha 38 år gift med Bjarne Findsrud i Fiskum. Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Berit! Du spør om hjelp til å lete i Sverige. Har du faddrene til Abel og Anne Bolettes barn? Er noen av de fra Sverige, så kan du få et stedsnavn der. Finnes det muligens i familiens eie et statsborgerbrev fra når Abel ble norsk statsborger? Jeg fant en svenske ved å på Riksarkivet i Oslo finne hans søknad om statsborgerskap. Der stod det hvor han ble født, hvor han hade bodd i sitt liv, attester fra arbeidsgivere m.m. Det er litt lettere hvis man har et statsborgerbrev, fordi det der står et registreringsnummer.Hvis du finner ut hvor han kommer fra, kan du gjennem ditt bibliotek leie mikrofilmede kirkebøker fra SVAR i Sverige. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit. Finner ikke vielsen på Forventet tidspunkt i Haug. Regner med at de er viet i Fiskum. Finner heller ikke eldste (?) sønnes dåp i Haug. Men hans konfirmasjone er innført i Haug. Det står: Konfirmert 13/4-1902 (vet ikke om konfirmasjonen er i haug eller i Fiskum) Anders Adolf Nilsen født 14. jan. 1888 - døpt 2 april 1888. Fødested er Fiskumeie i Fiskum og bosted ved konfirmasjonen er det samme. Foreldre: Dagarbeider Abel Nilsen og hustru Bolette f. Olsdater Fiskumeie. Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei JOn og Berit! På familysearch.org: Abel NILSON Sex: M Marriage(s): Spouse: Bolette OLSDR Marriage: 22 Aug 1873 Fiskum, Buskerud, NorwayFinner du dem i kirkeboka da Jon? Laila (i sola over Enga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Laila.......... Rødme...rødme...ikke første gangen du tar meg på fersken i å ignorere mormonerererererene.....jaaaaaaaaada....fant dem!!! Takk for hjelpen!JON (etter solnedgang på odden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Nilsen

Jon,Laila. I 1865-tellinga for 0125 Eidsberg fant jeg Abel Nielson - Tjenestedreng - gårdsnavn Belgen - ug. 24 år fra Sverige. Heller ikke her står stedsnavnet. Alderen kan stemme med fødselsåret 1841, så Abel hadde sikkert sitt første stopp i Østfold før han dro til Fiskum. Jeg er veldig takknemlig for opplysningene jeg får og har fått. Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit......... Her er vielsen..... fra kirkeboken i Eiker: Vielse 49 i 1873. 22. august i Fiskum kirke. Ungkarl og tjenestedreng Abel Nilsson og pige Anne Bolette Olsdatter. Hans fødested: Sverige. Hans oppholdssted: Gunhildrudeie. Hans fødselsdato: 4 mars 1841. hans far: Nils Janson Hennes fødested og oppholdssted: Fiskumeie. Hennes far: Ole Anfindsen. Hennes fødselsdato: 18/4-1851. Forlovere Jens Kron/Krom og Nils Otter Krom/Kron Fiskumeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hihi....*kry* vel, da må man vel ty til innflyttingslistene for Fiskum kanskje, for å få ett spor. Han er ikke oppført i Familysearch med Abel Nilsson. Men, han kan jo hete mere....ikke lett å si..... Hva med bygdebøker for området a`? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1875 - tellinga for Eiker....der var´n....Abel Nilsson...... Født i 1841 i Holmedal i Värmland, Sverige.....skulle vel være mulig å finne ham skulle jeg tru.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Da bør du ta turen til http://genealogi.aland.net/discus/ og spørre under landskap Värmland/ socken Holmedal. Det ser ikke ut som om noen har fått hjelp der enda, men det kan jo være at du får treff!!! Berit, jeg har også en mail adresse med en som kanskje kan ha opplysninger til deg, send meg en mail på Lnormann@c2i.net Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Nilsen

Laila, Jon. Jeg har vært på den svenske internettsiden, fant ikke noe under Vãrmland og Holmedal, men jeg la inn ett innlegg. Da er det vel bare å vente å se om noen kjenner til mine svenske aner. Hilsen Berit Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Berit...dette vet du kanskje... Abel Nilses sønn....telegrafarbeider fra Darbu ..Andreas Nilsen...vies i Nedre Eiker 4 aug 1917 til Ragna Marie Larsen, spinneriarbeiderske på Solberg Spinneri...hun født 1894 i Nedre Eiker av far- arbeider Lars Johan Pedersen. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Noen små tilleggsopplysninger og en bitte liten rettelse fra en som bor i Vestfossen, men de siste dagene har vært et stykke unna. Gårdmand Anders Aslesen sin kone het Pernille Lagesdatter og ikke Bergitte. Jeg skjønner deg godt Jon når du sier at stedsnavnet ved dåpen av Lena i kirkeboka er uleselig, men hun er født på Krogseie, så vidt jeg har klart å finne ut.Forøvrig er kirkebøkene for denne tiden på Eiker nå fotografert på nytt, med et langt bedre resultat enn de gamle. Faddere ved dåpen var; Kirsten Hansdatter, Ingeborg Torgeirsdatter, Torkild Larsen, Anders Jacobsen og Ole Aslesen, alle Krogseie. Ole var en bror av Anders. Anders Aslesen døde på Krogseie i Mjøndalen i 1884. Han ble født på Sandeneie 14.feb. 1808 og døpt 28 des. s.å.Anders sin kone het som nevnt Pernille og ikke Bergitte. Pernille og Anders giftet seg 25 mai 1833. Hun ble født i Skotselv 15 april 1804 og døpt 27 april 1804. Anders Aslesen og Pernille Lagesdatter er mine tipp tipp oldeforeldre. Lurer du på noe/noen bak disse er det bare å spørre. Skal svare etter beste evne. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Berit.Her er ei aldri så lita anerekke på Lina. 1) Lena Andersdatter. 2) Anders Aslesen. 3)Pernille Lagesdatter. 4) Asle Stenersen f.1773. 5) Kari Andersdatter f.ca 1775. 6) Lage Mortensen f.1768. 7) Thore Larsdatter f.1767. 8) Stener Johansen f. 1739. 9) Mari Gundersdatter f. 1732. 11) Berthe Jensdatter f. 1738. 12) Morten Engebretsen f 1736. 13) Thale Lagesdatter f. 1741. 14) Lars Povelsen f. ca 1740. 15 Ingeborg Johannesdatter f. 1741. Fler opplysninger om disse kan du få senere. Akkurat nå lokker sommervarmen. I tillegg er det noen som "krever" å bli plantet. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Tor Kenneth: Har Asle Stenersen ei datter som heter Elisabet eller Lisbet? Født i ca 1800?Hilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Christina. Der fikk jeg en påminnelse om noe jeg skulla ha sjekket litt nærmere.Men, jeg har ført ei Lisbeth som datter av Asle. I et solid materiale gitt til Øvre Eiker Bibliotek av en Harald Loe, skal Asle ha ei datter ved navn Lisbeth født 13 juli 1800. Jeg har så langt ikke sjekket dette mot kirkebok. Forøvrig er det to Lisbeth Aslesdøtre i Eiker litt ut på 1800-tallet. Om den Lisbeth som er en eventuell datter av Asle er ei jeg finner gift i 1822 med en Erik Larsen vet jeg ikke foreløpig, ei heller om det er nevnte Lisbeth som nevnes som enke i 1865 og sies å være 69 år. Totalt, med Lisbeth, har jeg ni barn på Asle. Kan sjekke dette nærmere mandag. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen ! Tok en bråtur innom mormonerne og der lå en bekreftelse. Asle og Kari befant seg på denne tiden på Horne-eie i Øvre Eiker og her ble Lisbet født 13. juli 1800. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Lisbet Asles dt er min manns tipp tipp oldemor. Kan du hjelpe meg litt bakover? Så kan jeg hjelpe litt fremover med Lisbets sine aner?Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Det er klart jeg kan hjelpe til. Men, det blir ikke med så mye.Ikke fordi jeg ikke vil, men har ikke så mye selv. Trolig kommer "store" deler av Lisbet sine aner fra andre steder enn Eiker, men ved en felles anstrengelse kan vi sikkert få til noe. Asle Stenersen er sønn av Stener Johansen og Mari Gundersdatter. De gifta seg 8 juni 1764. Stener døde i Vestfossen 20 mars 1815 og Mari 1. feb 1807. Stener skal være født ca 1740, men jeg har ikke klart på finne noen døpt med et passende navn på en passende tid i Eiker. Mari er født ca 1732. Stener og Mari er husmannsfolk på Hamre i Øvre Eiker i 1765. Lisbeth sin mormor het Berthe Jensdatter og er reg sammen med Asle og Kari på Horne-eie i 1801. Hun sies å være f. ca 1738. Hilsen Tor Kenneth - med ønske om en god lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.