Gå til innhold
Arkivverket

[#5544] Andreas Andreassen Kier, f.ca.1780/81 RISØR, gift


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Hei, jeg prøver på nytt å løse en liten familiegåte, men forsøker en litt annen vinkling denne gangen:Andreas Kier er 20 år gammel urmakersvenn i Oslo i 1801-tellingen. Han er født ca. 1780/81 i Risør av foreldre Andreas Andersen Kiær (1733-1800) og Anna Johannesdatter Dusevik (f.1751).Mitt spørsmål er om noen vet eller kan finne ut noe som helst om den videre skjebne til urmakersvenn Andreas (Andreassen) Kier, særlig om han ble gift i Oslo eller omegn omkring 1801-05.Takknemmelig for all hjelp!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan vel egentlig ikke hjelpe deg, men prøver med et forslag for du har vel kanskje etterkommerne hans. I 1900 Oslo finnes en toldbetjent Jens Andreas Kjær 57 år og f. Larvik, og gift med en dame fra Aker, barn f. i Brevik. En familie som beveget seg mye. Det var Andreas jeg reagerte på, og alderen kan jo stemme bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Heisan!Jeg har bare et spoersmaal. Jeg kommer selv fra Risoer, og har noen aner som jeg har lett forgjeves etter som er foedt akkurat rundt den tiden som din Andreas Kier (rundt 1780).Har du funnet ham i kirkeboekene for Risoer, eller har du hans foedselsaar kun fra folketellingen/doedsfall o.l.?Ettersom jeg vet ble nemlig kirkeboekene for akkurat denne tidsperioden (rundt 1780) oedelagt i bybrannen i Risoer i 1861. Det er vel straffen en maa ta for aa bygge byer av tre...Ellers kan jeg dessverre ikke kaste noe saerlig lys over familien Kier. Du kan foroevrig se i indeksen til en bok av Lindstoel: "Risoer gjennem 200 Aar". Det er en ganske gammel bok, men det er ihvertfall et navneregister som kanskje kan kaste mere lys over familien Kier? Men noen etterkommere etter Ander kan jeg neppe hjelpe deg med aa finne....mvh Oystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei, takk for innspill, men jeg er altså mest interessert i Andreas' giftermål (antagelig i Oslo mellom 1801-1810), og om noen vet hvor han gjorde av seg. Poenget er nettopp det at jeg IKKE har noen sikre etterkommere, jeg prøver å av- eller bekrefte om han kan være far til en av mine formødre.ellers takk for hjelpen,mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg ser på Familysearch at det er en Andreas Kjer som gifter seg 13 Mars 1812 i Larvik med Christiana Nordbyemvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. giftemålet i Larvik så sto det ikke alder eller yrke. Den Jens Andreas født i Larvik som jeg nevnte før kan jeg ikke finne født i Larvik eller Langestrand. Han burde vel være født rundt 1843, og kan derfor være sønnesønn av din Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei igjen.Takk for innspill. Det ser spennende ut. Men hvor kan jeg så finne Andreas Andreassen Kiers giftermål? I 1801-tellingen bodde han i Toldbod Gaden 73. Hvilket kirkesogn tilhørte det? Og kan noen finne ham gift der? Eventuelt finnes det kanskje utflyttingslister for det kirkesognet som forteller hvor han kan ha tatt veien videre?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Oi, så først nå at han kan ha giftet seg i Larvik, men så stod det altså ikke alder eller yrke (eller farsnavn?) der. Dessuten så er det fryktelig mange med navnet Kjær i Vestfold/Telemark-traktene, så det behøver jo ikke være "min" Andreas. Håper fortsatt på at noen kan finne ham i Oslo.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror uten å være helt sikker at kirkesognet er Oslo Domkirke/Vår frelser. Men da går det jo an å lete etter ekteskapet når det finnes et sogn å lete i. Kanskje ble han også borger i Oslo om han fullførte utdannelsen som urmaker. Eller vet du at han flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg har en mistanke om at Andreas (Andreassen) Kier, som bor i Oslo 1801, 20 år gammel urmakersvenn, er den samme som den Andreas Nielsen Kjær som får datteren Anne Marie, døpt 1803 i Rygge, Østfold. Og at patronymikonet er skrevet feil i Rygge-bøkene (eller om det er en annen grunn til at han har et annet patronymikon).Men han er ikke gift i Rygge (tror ikke det finnes innflyttingslister), og det er bare i forbindelse med datteren Anne Marie at jeg har vært borti denne Andreas Nielsen Kiær, som skal være "fra Stavanger". Og Andreas (Andreassen) Kiers foreldre (Andreas Andersen Kiær og Anna Johannesdatter Dusevik) er gift 15.06.1770 i Stavanger.Så det er forbindelsen mellom disse to Andreas Kiær jeg prøver å få av- eller bekreftet. Det kan jo også nevnes at moren til barnet døpt i Rygge het Anne Marie Pedersdatter, og at Andreas Kier i 1801 bor i samme hus som en jevnaldrende Anne Marie Peersdtr. (som styrker mistanken ytterligere...)Men er de den samme???K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kom på noe...Kan Andreas Andreassen Kier ha byttet navn til Andreas Nielsen Kier hvis hans mor ble gift på ny med en Nielsen?Faren Andreas Andersen Kiær døde nemlig i Risør og ble gravlagt der 20.08.1800. Og moren, Anne Johannesdatter (f.Dusevik), som er 50 år og enke i 1801-tellingen, kan jo ha giftet seg på ny, om ikke annet for økonomien sin skyld...Da ble jeg oppmerksom på følgende: enken Anne Kier bor i 1801 i Risøer, 2den rode no.120.I Risøer, 2den rode, no.119 (huset ved siden av?), bor på samme tid Lars Nielsen, enkemann. Han er 39 år, hun er 50 år.Eller er det for "søkt"? Håper fortsatt noen med tilgang på kirkebøker for Risør kan sjekke det ut (med mindre det er nettopp disse kirkebøkene som er tapt i brann)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det høres søkt ut siden Andreas allerede var voksen i 1800. Han ble ikke gift i Oslo Domkirke 1801 - 1810. Du har ikke en annen vinkling på dette da. For eksempel det barnet du lurer på om han er far til. Hvor ble det født og eventuelt når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ble kanskje litt ivrig på dette sporet her, ja. Jeg burde kanskje egentlig legge inn et nytt innlegg om dette for å korrigere temainformasjonen...Nåvel, jeg gikk gjennom de kildeopplysningene jeg hadde, og det viser seg at Andreas Nilsen Kjær er nærmere knyttet til Stavanger enn jeg har gitt uttrykk for å tro i mine innlegg her.Se ny informasjon under tema: "Andreas Nilsen Kjær fra STAVANGER til RYGGE ca.1803, (+ MOSS kirkebok)"K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.