Gå til innhold
Arkivverket

[#5545] Jag har problem att läsa en sak i Hurums kirkebok


Gjest Sven-Arne Adolfsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Bästa läsare av detta inlegg, jag hoppas någon av er har tillgång till kirkeboken över Hurum - döpta 1829. Jag har den på mickrokort och kan inte läsa vad som står efter faderns namn till en av personerna där så jag ber om hjälp av er.Barnet: Ole Larsen född 12.12.1828 i Holmsbu döpt 22.02.1829far: Lars Svensen fra Christiania mor: Siri Andersdatter fra HolmsbuEfter namnet på fadern Lars Svensen står det något som jag inte kan tolka...jag kan få det till "gift anorstedes" men det kan vara fel då jag har stora problem att läsa vad som står där. Det står också några "notiser" längst ut till höger på sidan som inte går att läsa på mitt mickrokort.(några mer uppgifter på fader og moder har jag ännu inte) Mvh Sven-Arne Adolfsson i Landskrona södra Sverigesaa@aas.nuhttp://www.aas.nu/Saa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han var døpt i Hurum krk, og uekte. Lars Svensen, gift mand fra Christiania og pik... Helt til høyre står det: barnefaderen oppgivet av .....? Jeg klarte ikke å tyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Berit Knudsen du är bara så godhjärtad och hjälpsam, ja jag hade problem med att tolka det så jag är mycket tacksam att du löste problemet.Det händer lite då och då att jag som svensk stöter på problem med att tyda gammel Norsk i kirkebögerna, detsamma kan vara när det gäller byer og sted, ibland ryster jag på huvudet och säger till mig själva att inte tusan kan ett sted heta så :-) men så är det när man inte känner till landets alle sted man forskar i.Jag har nu fått hjem en av de to böckerna från Norge som jag bestält via mitt bibliotek här i Landskrona, men jag tror inte att detta är vad ni kallar "byggdebok" för den som jag fått hem är mer likt en historiebok om Hurum, ok det finns några personer nämnda i den men mest då sådana som har stort historisk orsak att vara med i den. Boken jag fått hem heter HURUMS HISTORIE av S.L.Eier. band 1 Bygdehistorie inntil 1807. Dock fant jag en del intresanta kartor i den över gårdar på 1300-talet som jag scannade in för att kunna ha till hands om jag stöter på gårdsnamn som kan tänkas finnas med på kartan.Än en gång 1000 tack BeritSven-Arne Adolfsson i Landskrona Sverigesaa@aas.nuhttp://www.aas.nu/Saa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Ofte er det slik at det berre finst gards - og ættesoger for mindre kommunar, medan det ofte ikkje finst for f. eks. bykommunar. Men det vert stadig skrivne nye bygdebøker med eller utan ættesoger.Når det gjeld stadnamn kan du prøve fylgjande adresse (mogeleg at du kjenner den allereie):http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50Den inneheld matrikkelutkastet frå 1950, og inneheld alle gardsnamn i dei dåverande bygdekommunane i Norge. Der fann eg t.d. Hurum under Buskerud fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Eksisterer det ei slik gardshistorie for Hurum? Eg greier ikkje å finne ho verken i bibsys eller ved å søke på nettet (google).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven-Arne Adolfsson

Hej Berit och Torbjörn,Ja det är nog riktigt så som Berit skriver att böckerna jag fått tag på är historieböcker om Hurum, men jag precis som du Torbjörn har inte funnit något som heter "gardhistorie" för Hurum så det är möjligt att det inte finns några sådana böcker för detta området.Nu får dera ha en hyggelig 17 MajMvh Sven-Arne Adolfsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.