Gå til innhold
Arkivverket

[#5550] Knute Jensson Melbo, Slidre


Gjest Terry Lysne
 Del

Recommended Posts

Gjest Terry Lysne

Jeg letter etter Knute Jensson Melbo, Slidre 1810-1866 og foreldre hans. Han er viste på side 32 Lærdal bygdebok bind 2 som Knut Jensson Melbo, Slidre. Jeg har en kopi av 1836 inflyttede til Lærdal at viser Knud Jenson Melboe og Even Andersen Køllstad komme til Lærdal fra slidre prestegjeld i 1836. Jeg kan ikke finne dem på utflyttede from Slidre. Jeg fant bare en Knud Jenson (Skattebu) i Valdres bygdebok bind 1 del B side 138 men merknaden der var, han dunkna i 1830. Hvor skal jeg finne i Slidre denne Knud Jenson Melbo, tippi oldefar min, hvem komme til Lærdal i 1836?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Folketellingen fra 31/12-1865 for Lærdal prestegjeld viser at "Knud Jens." var f. ca. 1810 i Slidre prestegleld (han fyller 56 år i 1866). På denne internettadressen: http://home.online.no/~noroddb/kirkebok.htm finner du en database over døpte i Slidre prestegjeld i perioden 1724-1814. Den eneste Knut Jensen som er oppført der og som er født i 1810, er han du fant i bygdeboka for Øystre Slidre under Skattebu. Den nærmeste du finner er en Knut Jensen Høveeie, f. i 1812. Tippoldefaren din hadde en datter med navn "Maritha" (Marit?), og moren til Knut Jensen Skattebu het jo nettop Marit. Så her passer det bra med navneoppkalling. Knut Jensen Skattebu, f. 1810, er oppført med en bror med samme navn, f. 1803. Og han står det ikke mere om, så kanskje var det ham som druknet i 1830? Bygdebokforfatteren kan ha forvekslet disse to brødrene med samme navn. At Knut Jensen kalles med gårdsnavnet Melboe (Melby) i oversikten over innflyttede til Lærdal i 1836 betyr bare at han har bodd på en av Melby-gårdene i Øystre Slidre før han flyttet, han har kanskje bare hatt tjeneste der. Du kan prøve å skrive til Statsarkivet i Hamar. De slår sikkert opp i kirkeboka for deg og sjekker alderen på den Knut Jensen som døde i 1830 (hvis det da stemmer). Adressen er: Statsarkivet i Hamar, Lille Strandgate 3, Postboks 533, 2304 HAMAR, NORWAY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I ettertid ser jeg at Knut Jensen Skattebu, f. 1803, ikke kan ha druknet i 1830. Han står nemlig oppført i folketellingen fra 1865. Du finner ham også i bygdeboka for Øystre Slidre, bd. A, s. 344. Men i bd. B under Skattebu er det altså ikke tatt med noen opplysninger om ham. Det er likevel slett ikke sikkert det som står om broren hans, f. 1810, er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ved å søke i databasene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane fant jeg vielsen til "Knud Jenss. og Kisti Gullakd". Her står det at Knut var f. i "Valders" i 1812. Fødselsåret er beregnet ut i fra alderen hans da han giftet seg. Vi har nå to forskjellige omtrentlige fødselsår på Knut Jensen, nemlig 1810 og 1812. I perioden 1808-1814 ser det ut til at det bare er døpt to personer i Slidre prestegjeld med navn Knut Jensen, nemlig de to nevnt i mitt tidligere innlegg. Og hvis den Knut Jensen som var f. i 1810, virkelig druknet i 1830, er det sannsynligvis han som var f. i 1812 som er din tippoldefar. Han var sønn av "Jens Olsen HovieEier og Anbiør Knutsdatter". Han var altså født på en husmannsplass under en gård med navn Høve, enten Høve i Lomen i Vestre Slidre eller Høve i Rogne i Øystre Slidre, sannsynligvis det siste. Knut Jensen giftet seg 15/11-1840 i Lærdal. I kirkebokoriginalen skal det også være oppført hvem brudeparets fedre var. Hvis noen kunne undersøke kirkeboka for Lærdal for deg, ville du kanskje med sikkerhet fått svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terry Lysne

Takk Gunnar for all informasjonen. Jeg skal skrive et brev till statarkive i Hamar og spørre etter alderen av den Knut Jensen som døde i 1830, det ville være interessant å kjenne. Jeg skal også skrive en venn i Lærdal og spørre ham å slå opp brudeparets (Knut og Kisti) fedre i kirkebokoriginalen. Jeg skal til Lærdal i August og Kanskje ville jeg besøk Slidre hvis jeg finne Knut Jensens foreldre.Terry Lysne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.