Gå til innhold
Arkivverket

[#5551] Slektene Green/Hyll/Helmer/Boysen/Key/Ulstrup/


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Jeg søker kontakt med andre som er interesserte i slekten Green i Sigdal/Skien/Larvik, slektene Hyll og Helmer i Larvik /Skien/Tønsberg? og slektene Boysen,Key og Ulstrup i Kristiansand, Danmark og evt Nord-Tyskland. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har en ane i Larvik på 1600-tallet, Peder Tøgersen Green, som ifølge Finne-Grønn er sønn til Tøger/Torgeir Madsen/Matiasen på Søre Gren i Sigdal. Jeg er spesielt interessert i å få vite hvilke kilder Finne-Grønn har brukt for å finne ut av dette. Han har skrevet om disse menneskene i Norsk Tidsskrift for Genealogi osv., men kilder er ikke oppgitt. Peder Tøgersen Green var trelasthandler i Larvik. Han var gift med Helvig Michelsdatter, og blant barna var Fredrik Green, som ble borgermester i Larvik og Barbara, som ble gift med Marcus Helmer, rådmann i Skien, død 1666 i Larvik.Deres datter Cathrine, ble gift med Peder Simensen Hyll, som var borgermester i Skien 1705-1716/17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei,de er iallfall omtalt i bygdebøkene for Sigdal (Mørk - bind II side 22 - Søre Gren). Der står det at "Matias Ellingson og Taran Reidarsdtr hadde minst to sønner, vi veit om Torgeir som ble her på Gren. I 1591 er han nevnt i fullmaktsbrevet ved kongshyllinga. Han møtte i Tunsberg 1583 med fullmakt fra bror sin og ville ta att 8 øyresbol i Bergan som Reidar Anderson hadde......"Taran er sannsynligvis datter av Reidar Olson Bergan (også Sigdal) eller Gren. Av hans andre 3 sannsynlige barn er Nils gm Ingebjørg Gudmundsd (de var på Gren) og Rangdi gm Anders Engebretson, på Bergan. Rangdi er en av mine aner - så vi må vel være veldig xxx-menninger på et vis da :-)Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei Gro, det er alltid hyggelig å bli kjent med en xxx-menning. Jeg har Sigdalsbøkene, men takk for interessen likevel. Jeg 'samler på' Ola Bergans etterkommere, så det hadde vært fint om du kunne gi meg din linje ned mot han. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei Laila,Ikke mye jeg har funnet før Ola, men sønnen Reidar som er på Bergan og Gren har nr 17362 (15. generasjon) i anerekka mi. Har lagt dem ut på hjemmesida mi, og den er på http://home.c2i.net/grover. (under slekt og deretter Tryge (min farfar))Ser ut som rekka mi fra Ola først var i Sigdal - så etterhvert noen ledd i Flesberg og så tilbake i Sigdal igjen. Før tippoldefar flyttet ut, oldefar livnærte seg som kunstmaler og flyttet rundt (sist i Tønsberg) og deretter har min familie vært i Oslo mens noen av farfars søsken emigrerte til USA.Det må da bli en formidabel mengde etterkommere etter så mange generasjoner?? :-)))Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Runar Juvang

Heisann Er vel en xxxxmenning jeg og. Forfølger mye av slekta fra Sigdal, men spesielt etterkommere fra Reidar Halvorsen Jokstad til Bøckmanslekten etter Maren R Green. Stå på :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei Laila. Du skriver Ulstrup fra Kristiansand. Jeg kan se at det er også en Ulstrup-gjeng i Langesund. Det ble konfirmert 3 stk Larsdøtre i Langesund i Perioden 1743-1758. Er disse av interesse for deg, så kan jeg sjekke Bambleboka og eventuelt kirkbøkene for deg. Bamble Mini 1 er faktisk lesbar ;-) Det er også en Peder Andreas Green blant konfirmantene i 1773mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Tore! Det ville være kjempefint! Jeg har så vidt vært borti disse Ulstrupene i Langesund, men har ikke sjekket kirkeboka, og jeg vet ikke om de har forbindelse med dem i Kristiansand. Peder Andreas Green har jeg ikke. Håper det står navn på foreldrene! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Heidi Karlsen

Jeg stammer fra Boysen slekt i Danmark. Nærmere bestemt fra Sønder Jylland. Men det er mange med det navnet i Danmark. Er det presteslekten du mener? Jeg har masse stoff om min Boysen slekt så det er bare til å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Heidi.Her er de fra familien Boysen som jeg gjerne vil vite mer om:Jens Carsten Boysen, f. 1790 i Glücksburg, gift 1. juni 1813 i Kristiansand med Birthe Marie Hansen.Deres barn som jeg har registrert:Jens Johan Boysen f. 1818, han bodde i 1865 i Oddernes ved Kristiansand med kone og 7 barnAugusta Sophie Boysen,f. 1821, var ugift i 1865 og drev melkehandel i KristiansandHans Boysen f. ca 1824, druknet 18 år gl. utenfor havnefyret ved KristiansandDorthea Marie BoysenDet kan være flere barn.Jens Carstens bror(?):Niss Johan Boysen, f. 1798 i Flensburg (muligens Glücksburg) gift 16.12.1823 i Kristiansand med Laurine Elisabeth Jacobsen f. 1805 på Dostad i Halse, Holum i Vest-Agder (jeg vet en del om hennes familie)Deres barn:Dorothea Elisabeth Boysen f. ca 1824 gift 21.12.1847 i Kristiansand med Knud Christian Knudsen, i 1865 skredder i Kristiansand, 4 barn.Caroline Augusta Boysen f. 1826 i KristiansandElisabeth Marie Boysen f. 1828 i KristiansandEmilie Sophie Boysen f. 1830 d. 1866 i Kristiansand, gift 14.12.1854 i Kristiansand med Peter Martin Key, han var losjerende skipperborger i Kristiansand i 1865, 4 barn.Johan Lauritz Boysen f. 1832 i Kristiansand, gift med Malvine, 4 barn.Augusta Christine Boysen f. 1835 i KristiansandLudvig Christopher Boysen f. 1842 i Kristiansand.Jeg er aller mest interessert i å vite noe om foreldrene til brødrene(?) Jens Carsten og Niss Johan.(Han er noen ganger kalt Nils Johan.)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan L. Ulstrup

Til Laila Kornstad. Jeg har slekt både i Langesund og Kristiansand og har forsket i slekten Ulstrup. Hvilke navn er du interessert i? Hilsen Johan L. Ulstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heidi Boysen

Hei Laila Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen av de navnene du har lagt ut, men jeg ser at navnet Elisabeth går igjen og det gjør det i min Boysen slekt også. Dette kan jo bare være en tilfeldighet, men man vet ikke. Jeg heter også Elisabeth. Jeg har lagt ut en egen etterlysning etter Hans Boysen. Der står alt om min Boysen slekt. Du kan jo ta en titt og se om det er noe som stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.