Gå til innhold
Arkivverket

[#5553] Skedsmo:Gården Nordli u.Stalsberg/Nyland/Nylænde


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei min 2x oldemor er i 1865 og 1875 tellingen bosatt på gården Nordli under Stalsberg i Skedsmo. Hennes navn er Sophie Christophersdatter f.1846.I tellingen for 1900 er hun gift med Torvald Nyland på gården Nyland.Er det noen som kan si meg noe om den gården (Nyland/Nordli) hvor ligger den i dag fks.er det samme plass osv. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! I bygdebøkene for Skedsmo, kan jeg se, ved folketelling i 1865:Nordli, Christopher Nilsen, sagmester med jord 50 år, f.i Skedsmo, hustru Maren Sørensd. 56 år f.i Skedsmo Barn:Karen Sofie 20 år, Ellen Marie 14 år, Karl Ludvig 11 år. Besetning 2 kuer. Jeg vet ikke hvor på Strømmen Nordli lå, men ta kontakt med Strømmen Vel, de vet litt om Strømmen i gammel tid . Lisbeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Lisbeth takk for hjelpen det stemmer med personene.Jeg søker forøvrig foreldrene til Christopher og Maren,håper noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Det lå en rekke husmannsplasser på Stalsbergs grunn, knyttet til den store sagbruksvirksomheten i Sagelva fram til ca 1860. I dag har området et bymessig preg, men enkelte av de gamle husmannsstuene kan fortsatt eksistere i svært ombygd form. På et gatekart over Strømmen evt. Økonomisk kartverk, finnes gatenavnene Nordliv og Nylendv. I eller ved disse veiene finner du sikkert plassene du leter etter. I matrikkelutakste for 1950 (Dokumentasjonsprosjektet) finnes en eiendom Nordli under Stalsberg, kanhende finner du Nylende også. Strømmen vel er et godt tips, forøvrig kan Skedsmo kommune fortelle deg om det i dag finnes en eiendom Nylende på Strømmen. Er du interessert i hvordan sagarbeiderne bodde finnes en bevart sagmesterbolig fra Sagdalen (Næbben under Bråte)på Skedsmo bygdemuseum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Jørn Rasch

Hei, som gammel "strømling" burde jeg jo vite noe om dette her, men siden min slekt kom til Strømmen først på 1900-tallet har jeg ikke sett noe på dette her. Jeg kan derfor ikke si ekstakt hvor denne plassen lå. Har kontroll på Nylendveien og Nordliveien, men hvor plassene lå i forhold til disse er jeg ikke sikker på.En som antakelig vet mer om dette er Alf Stefferud på Strømmen. Han har holdt flere foredrag om gamle Strømmen. Hvis du slår opp i tlf.katalogen for Skedsmo finner du sikkert hans tlf.nr. Jeg antar at han kan være behjelpelig med opplysninger.Med hilsen Morten Jørn Rasch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.