Gå til innhold
Arkivverket

[#5557] Hans Andersen Findmand/Hans Andersen Ørbech g m An


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg ser i Førde bygdebok bind 2 side 267, at Anne Nagel er gift med Hans Andersson Findmand. Jeg trudde hun var gift med Hans Andersen Ørbech. Er det noen som har en forklaring på dette? Er Hans Ørbech oh Hans Findmand samme person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hans Andersen ØRBECH og Anne Domenicusdatter NAGEL bodde i Årdal i Sogn. Hvis Anne NAGEL som er nevnt i bygdeboka for Førde, bodde i Sundfjord, var det kanskje en annen med samme navn? Har du noen årstall eller andre data som kan bidra til nærmere oppklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge artikler i Bergens Historiske Forenings skrifter nr.38, 1932 og nr 46, 1940 av A.M.Wiesener: Hans Findmann, borger og kremmer i Sjøhålen i Førde, født i Kjelvik i Finnmark, død før 1693 i Førde. Bergensborger fra 30/3 1676. Epitapium i Førde kirke. Han var gift 3 ganger. 1. Ca 1670 med Karen Diurhuus, født i 1640-årene, død 1675. 2. Ca 1676 med Giertrud Pedersdatter Finde, død mellom 1682 og 1684 i Førde. 3. Ca 1684 med Anna Berentsdatter Nagel, død mellom 1694 og 1708 i Førde. Hun ble gift igjen før 1693 med Anders Finche som overtok kremmerleiet Sjøhålen i Førde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk til Knut og Sølvi. Nu har vi fått de på rett plass.Det er ikke bestandig så mye du får vite om en person som pludselig "dukker opp", og da er dette mediet "femenalt".Jeg kommer snart med 5 nye år med faddere i Nykirken. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

En tilleggsopplysning: Det ser ut for meg som om Anne Berentsdatter Nagel var søster av Dominicus Berentsøn Nagel (f. 1640, Ytre Kroken, Hafslo, d. 31 Jan 1704 på Årdalstangen), og således Anne Dominicusdatter Nagels faster. Jeg har ellers tre søsken til: Bernt, Anders og Søren Nagelslekten er forøvrig ikke helt oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Det stemmer. Anne Berentsdatter, Dominicus, Berent, Anders og Søren Berentssøn Nagel er alle barn av Berent Berentssøn Nagel og Mette Søffrensdatter Heiberg (gift 1636). Berent eide Kroken gård i Hafslo i Sogn, og tok borgerskap 1636. Han var født ca. 1610 i Bergen og døde 26.12.1679 i Bergen. Jeg har i tillegg to døtre til her: Margrete og Mette Berentsdatter Nagel. Det er fortsatt A.M.Wiesener som er kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan det også stemme at Bernt Berntsen Nagel var den samme Bernt Nagel som var fogd og godsforpakter på Kaupanger for fru Helvig Skinkel 1658-62, mon tro?Bernt Berntsen Nagel hadde også en bror Arnt Berntsen Nagel som hadde barna Thies, Karen og Heylke. Men hadde han også en datter Ragnhild? Tysnes-boka hevder at Ragnhild Sundavikjo kan være denne Ragnhild Arentsdatter -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg vet ikke om "min" Berent Berentsen Nagel var fogd og godsforpakter på Kaupanger. Han hadde søsknene Dominicus (ca.1593-ca.1645), borger i Bergen 1616, Arent (ca.1594-ca.1640) som var en meget formuende mann, Helche (ca.1600-ca.1628) og Clara, født ca 1604. Arent var gift ca 1620 med Else Pedersdatter, født ca 1600, og hadde barna Berent, Thiis, Hans, Johan og Laurits. Det ser kanskje ut som det er to forskjellige brødrepar Berent og Arent Berentsen Nagel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg tror ikke det var to forskjellige brødrepar. "Min" Bernt har også søsknene Dominicus, Arent, Helche og Klara. Ved nærmere ettersyn hadde broren Arent sønnen Thiis (1629-1702), og kan også ha hatt barna Hans, Johan og Laurits som du sier. Barna Karen og Heylke har jeg ant. feilplassert. Spørsmålet er: Hvem var Ragnhild Arentsdatter Sundavikjo's far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Jeg har opprinnelig notert Arent Berentssøn Nagel og Elsebe (Else) Pedersdatter med sønnen Thies og døtrene Karen og Heylke, samt muligvis Elsebe og Ragnhild, alle kalt Arentsdøtre. Denne Arent skal visstnok også være fetter av en Johan Nagel, m.a.o en brorsønn av kemneren Bernt Nagel (Ca. 1564-ca. 1635). Kanskje denne Johan Nagel kan belyse slektskapsforholdene til (de to) brødreparene Arent og Bernt nærmere? Må av en eller annen merkelig grunn ha blandet sammen Helche Berensdatter Nagel (1600-1628) og Heylke Arntsdatter da jeg sa at jeg må ha feilplassert Heylke. Hun er nok ikke feilplassert, men fortsatt datter av Arent. Noe mannsnavn Helche har jeg ikke funnet i Nagelslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Takk til Sølvi og Christian. Vi har altså to fettere, Johan Nagel og Arent Berentsøn Nagel, sistnevnte sønn av kemner i Bergen, Bernt Nagel (ca.1654 - 22 jan 1635), som kjøpte Svaheim i 1611. Arent (død 1640) hadde søsknene Dominicus, Helchie, Clara og Berent.Christian omtaler TO brødrepar Berent/Arent Nagel. (Hvem er det andre B/A-paret ?). En av Arent'ene (han som døde 1640 ?) var g.m. Else(be) Pedersdatter.Diskusjonen har etterlatt meg en smule forvirret mht. hvem som var foreldre til flg., som alle (såvidt jeg skjønner) skal være 'Arentsbarn' (og født rundt 1630 ?): Berent, Karen, Heylke, Thiis (1629-1702, eide Svaheim, død i Solvorn), Hans, Johan, Laurits, Ragnhild, Elsebe.Beklager min tungnemhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, ifølge Sølvi (innlegg nr. 8) kan det være snakk om to forskjellige brødrepar med samme navn, uten at heller ikke jeg helt kan se dette. Dersom Sølvi har rett er du i godt selskap, isåfall er det to av oss som er tungnemme -. Kanskje er barnekullene for store til at det kan være bare et brødrepar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.