Gå til innhold
Arkivverket

[#5565] Halvor Gunnarsen, Drangedal


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Halvor Gunnarsen ble født i Tørdal, Drangedal i 1769 (i følge bygdeboka for Sannidal og Skåtøy) Han døde i 1848 i Sannidal der han var gift med Margrethe Hansdatter Mo. Har noen kunnskap om hvem som var hans foreldre? Det burde vel stå i "Slektsregister for Drangedal" hvis noen har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Halvor ble født der i 1769, og døpt på våren (filmen var nesten helt uten skrift) i Drangedal. Faren var Gunder Knudsen Bøe. Om du ser på FT 1801 Drangedal Woyen nordre finner du Halvor gift og med moren sin hos seg. Da gjenstår det vel å se foreldrenes giftemål om denne moren ble gift med Gunder Knudsen Bøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Berit! Den Halvor Gunnarsen du fant er neppe den riktige: Min forfar bodde i Sannidal (Moe) i 1801, var da gift med Margrethe Hansdatter og hadde 3 barn... mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ble født en Halvor til i 1769. Faren var Gunder Gunleiksen Strøm, men det er nok ikke han heller for han ble gift med en annen dame. Da finnes det ingen annene Halvor født 1768-70 der og heller ikke i Sannidal. Jeg finner han ikke gift noen av stedene heller, men kan jo ha oversett noe. I flg bd. I s. 131 Sannidal/Skåtøy Ramsåsen u/Mo kan jeg ikke se at det står hvor han er født, bare at kona mulignes er født på Mo. Kanskje du har funnet det i et av de andre bindene, for det er noen vanskelige bøker å finne frem i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Opplysningen om Halvor har jeg fra Sannidal og Skåtøy bind3 side 726 (Rettelser og til føyelser): Halvor var fra Tørdal, f.1769, d.1848. Du finner ellers Halvor med kone og barn i FT for 1801 på Moe. Ellers å bemerke: En Jørgen Gundersen var fadder til en av barna. mvh Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.