Gå til innhold
Arkivverket

[#5568] Stikbakke


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Er det noen av DA´s lesere som kjenner til gården Stikbakke på Vestre Toten ? Skulle gjerne kommet i kontakt med personer som har tilknyttning til gården og kjenner dens historien og menneskene som bodde der fra 1800 tallet og bakover.Min 4´tip oldemor bar navnet Pernille Ellingsen Stikbakke før hun giftet seg med Christian Hansen på Ninive 1777.Harald Bern, Asker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Harald: du har vel sjekket ft 1801? Der finner du jo en hel del personer som kan ha levd lenge på gården Stikbakke - forøvrig den eneste i landet med dette navnet, ser det ut til. Bl.a. finner du jo føderådsfolket Elling Pedersen, 73, og hans kone Anne Johannesdatter, 71. Men dette visste du antagelig? MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harald Bern

Hei Hans !Har sjekket dette, men takk for hjelpen allikevel ! Hadde et lite håp om å treffe noen som hadde mere informasjon enn det som fremkom i FT 1800. Tror kanskje økomuseet på Toten kan gi meg noen svar.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Harald Bern

Her følger en kopi av mail fra Rune Hårstadsveen omkring min såken etter informasjon om gården Stikbakke på Toten og min 4'de tipoldemor Pernille Ellingsdatter Stikbakke. "Din" Pernille er født 1755, og datter av Elling Pedersen Stikbakke og Anne Johansdatter fra Kvaksrud. Pernille hadde følgende søsken: 1. Johan Ellinngsen (1757-1824), bruker på Stikbakke 2. Marte Ellingsdatter, f. 1760, g.m. Ole Kristensen Glæserud (bror til "min" Bertes første mann). 3. Anders Ellingsen, f. 1766, g.m. Kari Nilsdatter Glæserud 4. Mari Ellingsdatter, f. 1769, g.m. Jens Eriksen (Evang).Elling Pedersen var sønn av Peder Andersen Stikbakke fra Alm (ca. 1690-1742) og Mari Ellingsdatter Stikbakke (1697-1773). Mari var datter av Elling Andersen Stikbakke fra Heksum (ca. 1654-1731) og Anne Evensdatter.Så kommer det som er viktig i forhold til delinga av garden. Elling Andersen hadde fem barn, bl.a. sønnen Lars Ellingsen, som ble bruker på Stikbakke og gift med Inger Pedersdatter Skaugerud. Disse hadde to døtre, men etter at Lars dør, blir enken Inger gift på ny i 1717 med Jens Jakopsen fra Fæstad. Disse blir stamforeldre for meg, og en ny slekt på det bruket som får navnet Søndre Stikbakke.Elling Andersen hadde også datteren Mari, som ble gift med Peder Andersen, og disse tok over den andre halvdelen av Stikbakke, og ble stamforeldre for ei slekt på Nordre Stikbakke (din slekt). Peder fikk skjøte fra svigerfaren på sitt bruk alt i 1718, mens Jens Jakopsen måtte vente til 1721.Amundgård skiller ikke klart mellom Nordre og Søndre Stikbakke i sin artikkel.Imidlertid får vel vi to en felles stamfar gjennom Elling Andersen Stikbakkes far Anders Halffrsen Heksum (f. ca. 1620), da jeg gjennom en annen grein stammer fra hans sønn Harald Andersen Heksum (ca. 1650-1716).Håper dette var oppklarende.M.v.h. Rune Hårstadsveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.